Σάββατο, 5 Φεβρουαρίου 2011

Ρομάν Γκουπίλ: Μια ζωή πολιτικός ακτιβισμός

Γνωστός από το θρυλικό ντοκιμαντέρ «Να πεθαίνεις στα 30», που θεωρείται εμβληματική κινηματογραφική μαρτυρία για την γενιά του Μάη του ’68, ο διακεκριμένος Γάλλος σκηνοθέτης Ρομάν Γκουπίλ θα βρεθεί στην Αθήνα την Τρίτη 8 Φεβρουαρίου με αφορμή την κυκλοφορία της τελευταίας του βραβευμένης ταινίας «Ψηλά τα χέρια».

Με το «Ψηλά τα χέρια» ο Γκουπίλ σχολιάζει με τρυφερότητα το θέμα της παράνομης μετανάστευσης, μέσα από την ιστορία μιας παρέας παιδιών από διάφορες εθνικότητες στη σύγχρονη Γαλλία. Με την ευαισθησία, την ανθρωπιά και το πολιτικό μήνυμά της, η ταινία αποτελεί ταυτόχρονα μια από τις λίγες που εξετάζουν το καυτό ζήτημα της πολυπολιτισμικότητας από τη σκοπιά των πολύ νέων, των ανθρώπων που αύριο θα διαδραματίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο στον κόσμο.

Γεννημένος το 1951 στο Παρίσι, ο Ρομάν Γκουπίλ στράφηκε πολύ νωρίς στο σινεμά, δεδομένου ότι ο πατέρας του ήταν οπερατέρ. Γύρισε τις δύο πρώτες μικρού μήκους ταινίες του, όταν ήταν στα 16 του χρόνια. Οι ταινίες είχαν αρχικά προγραμματιστεί για τη γαλλική τηλεόραση, κατόπιν, όμως λογοκρίθηκαν. Μαθήτευε στο λύκειο Κοντορσέ, απ’ το οποίο, όμως αποβλήθηκε εξαιτίας της πολιτικής του δραστηριότητας: συντόνισε τις μαθητικές επιτροπές δράσης, που στήριξαν δυναμικά το φοιτητικό κίνημα του Μάη του ’68.

Το 1970 μαθήτευσε και εν συνεχεία εργάστηκε ως βοηθός οπερατέρ του Ρομπέρ Μενεγκό, κι ύστερα ως βοηθός σκηνοθέτη της Σαντάλ Άκερμαν, του Ρόμαν Πολάνσκι και του Ζαν Λικ Γκοντάρ. Γύρισε δύο ακόμη, ταινίες μικρού μήκους, πριν κερδίσει τη Χρυσή Κάμερα στις Κάννες και το βραβείο Cezar καλύτερης πρώτης δημιουργίας για το «Να πεθαίνεις στα 30».

Στο «Να πεθαίνεις στα 30» ο Γκουπίλ άσκησε αυτοβιογραφική κριτική, κάπως ειρωνική σε κάποια σημεία, για την επανάσταση και τη δράση του στο παρελθόν. Πέρασαν 7 χρόνια για να ξαναπιάσει την κάμερα στα χέρια του και να γυρίσει την ταινία Maman. Το 1993, ολοκλήρωσε την ταινία Γράμμα για τον Λ. Το 1996 έκανε το τηλεοπτικό «Sa vie a elle», σχετικά με τη νομιμοποίηση των μεταναστών που δεν έχουν χαρτιά ενώ το 1998 εξερεύνησε το μυστήριο του θανάτου για άλλη μια φορά στην ταινία Θάνατος στο θάνατο, που αποτελεί και το τελευταίο μέρος της αυτοκριτικής του. Συνέχισε να γυρίζει ταινίες με έντονο πολιτικό προβληματισμό, και να ασχολείται με σύγχρονα θέματα όπως το μεταναστευτικό ζήτημα.
Το 2001 γύρισε την ταινία-ντοκιμαντέρ «Μια πραγματική σύμπτωση», με μια παρέα ακτιβιστών, που συναντιούνται μετά από 30 χρόνια και αναβιώνουν την επαναστατική τους δράση.
Το πρόγραμμα του Ρ. Γκουπίλ στην Αθήνα Τρίτη 08/02, ώρα 12: 00 Συνέντευξη τύπου στην ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ.(Ιερά Οδός 48 & Μεγ. Αλεξάνδρου 134-136, Μετρό Κεραμεικός, τηλ. 210 3609695)
Τρίτη 08/02, ώρα 20: 00 Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών. (Σίνα 31, Μετρό Πανεπιστήμιο, τηλ. 210 3398600) Επίσημη πρεμιέρα της ταινίας «Ψηλά τα χέρια». Ο σκηνοθέτης θα συνομιλήσει με το κοινό.
Πέμπτη 10/02, ώρα 15: 00 Masterclass με θέμα "Η πολιτική στο φιλμ" στην ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ. Παρουσίαση και συζήτηση του σκηνοθέτη με επαγγελματίες του χώρου, φοιτητές, σπουδαστές και σινεφίλ.
Παρασκευή 11/02, ώρα 18: 00 Μasterclass με θέμα "Δουλεύοντας σαν ηθοποιός και σκηνοθέτης ταυτόχρονα" στο Ίδρυμα Κακογιάννη (Πειραιώς 206, Ταύρος, τηλ. 210 3418550)
Παρασκευή 11/02, ώρα 22: 30 Κινηματογράφος ΊΛΙΟΝ. (Τροίας 34 & Πατησίων, Μετρό Βικτώρια, τηλ. 210 8810602) Συζήτηση του σκηνοθέτη με το κοινό για την εμπειρία του σχετικά με το Μάη του '68 στη Γαλλία και προβολή της ταινίας ΝΑ ΠΕΘΑΙΝΕΙΣ ΣΤΑ 30.

ΤΟ ΒΗΜΑ