Του Γιαννη Eλαφρου
Ενα πειραματικό διαστημόπλοιο κατασκευάζεται αυτή την περίοδο στα ΤΕΙ της Αθήνας σε συνεργασία με ελληνικές επιχειρήσεις, ύστερα από παραγγελία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA)! Εντάξει, πάρτε βαθιά ανάσα και ακούστε τη συνέχεια: Δεν πρόκειται για ένα πραγματικό διαστημόπλοιο, αλλά για ένα διαστημόπλοιο σε εξομοιωμένη μορφή, δηλαδή για ένα πολύπλοκο πρόγραμμα που ανταποκρίνεται σαν ένα διαστημόπλοιο στη διαδικασία της εξομοίωσης πτήσεων. Μιλάμε δηλαδή για κάτι πολύ σημαντικό.
Ολα ξεκίνησαν τον Σεπτέμβριο του 2009, όταν μετά από διεθνή διαγωνισμό της ESA, ένα αμιγώς ελληνικό σχήμα, αποτελούμενο από δύο μικρές εταιρείες αυξημένης τεχνογνωσίας και το Εργαστήριο Ερευνας και Ανάπτυξης Τηλεπικοινωνιακών Συστημάτων (rdtl.teiath.gr) του Τμήματος Ηλεκτρονικής του ΤΕΙ Αθήνας, έκαναν την έκπληξη και πήραν το έργο.
Σε τι συνίσταται όμως η συμβολή της ελληνικής ομάδας; Οι εξομοιωτές πτήσεων είναι μια πολύ κρίσιμη συνιστώσα για κάθε διαστημική δραστηριότητα. Εκεί εκπαιδεύεται το προσωπικό, που πρόκειται να διαχειριστεί την πραγματική διαστημική πτήση. «Προφανώς δεν μπορεί να σταλεί ένα πραγματικό διαστημόπλοιο για να ελεγχθεί και να εκπαιδευθεί το προσωπικό σε οποιοδήποτε απρόοπτο», λέει στην «Κ» ο κ. Ηλίας Ζώης, καθηγητής Εφαρμοσμένων Επιστημών στο ΤΕΙ Αθήνας. «Το πρόβλημα είναι ότι σήμερα οι εξομοιωτές του Κέντρου Ελέγχου Πτήσεων του ESA στο Ντάρμσταντ της Γερμανίας χρειάζονται πάρα πολύ χρόνο για να ελέγξουν μια πτήση. Για μια αποστολή στον Αρη, μπορεί να χρειαστούν και 1,5 χρόνο. Ή για να εξετάσουν το πώς θα στρίψει ο δορυφόρος Cryosat, που πετά πάνω από τους πόλους της Γης, χρειάζονται 15 μέρες. Υπάρχει όμως πλέον δυνατότητα για πολύ πιο γρήγορο λογισμικό, βασισμένο σε πολυπύρηνους επεξεργαστές. Σε αυτό θα συμβάλλουμε», εξηγεί ο κ. Ζώης.
Πρακτικά οι Ελληνες ερευνητές έχουν κληθεί να αναπτύξουν ένα πρότυπο μοντέλο διαστημοπλοίου. Το ερευνητικό διαστημόπλοιο, που καλείται PerfSim (Performance Simulator), θα αποτελέσει ένα εργαλείο σύγκρισης για την εκτέλεση σημαντικού αριθμού διαδικασιών εξομοίωσης. «Βασικός στόχος του έργου είναι η μείωση του χρόνου της εξομοίωσης. Θα αναπτυχθούν καινοτόμες μέθοδοι επιτάχυνσης και βελτιστοποίησης, στοχεύοντας σε μια μελλοντική πλατφόρμα ιδιαίτερα προχωρημένης τεχνολογίας», τονίζει ο κ. Ζώης.
Το πρόγραμμα έχει 18μηνη διάρκεια. Σήμερα βρίσκεται περίπου στα μισά του δρόμου. «Τα πρώτα αποτελέσματα, τα οποία παρουσιάστηκαν ήδη στην ESA, είναι πολύ ενθαρρυντικά», σημειώνει ο κ. Ζώης, υπογραμμίζοντας και τη διασπορά τεχνογνωσίας σε αρκετούς φοιτητές. Κύριος ανάδοχος της κοινοπραξίας είναι η εταιρεία EMTECH - Νικόλαος και Μαρίνος Λιβανός Ο.Ε. (www.emtech.gr) και μέλος -εκτός του Εργαστηρίου- η εταιρεία Παντελής και Θωμάς Αντωνίου Ο.Ε.
Επιτυχημένα προγράμματα
Το Εργαστήριο έχει να επιδείξει πολύ επιτυχημένα προγράμματα και στο παρελθόν. «Τα ραντάρ μέτρησης της ταχύτητας σε πραγματικό χρόνο, που βρίσκονται σε ελληνικούς δρόμους και ενημερώνουν φωτεινές πινακίδες για την ταχύτητα του διερχόμενου οχήματος, είναι δικό μας έργο», είπε στην «Κ» ο κ. Αθ. Νασιόπουλος, διευθυντής του εργαστηρίου. Οπως επίσης και μια συσκευή που μετρώντας την αγωγιμότητα του νερού, ελέγχει το ρυπαντικό του φορτίο. Τώρα, με τη συνεργασία με την ESA, αποκτά... άλλον αέρα.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ