Βιβλίο και κινηµατογραφική ταινία για το Google ή το YouTube, τα οποία συγκαταλέγονται στη λίστα των ηλεκτρονικών διευθύνσεων µε τις περισσότερες επισκέψεις, δεν έχουν δηµιουργηθεί. Ούτε για τη wikipedia, το e-bay ή το MSN που ήταν η πρώτη διαδεδοµένη µορφή επικοινωνίας µεταξύ των χρηστών Ιντερνετ.
Συνέβη µε το facebook γιατί η... εθιστική –σε πολλούς – κοινωνική δικτύωση που πρότεινε ο 20χρονος, το 2004,Μαρκ Ζούκερµπεργκ έχει λάβει διαστάσεις κοινωνικού φαινοµένου. Είναι βέβαιο ότι τίποτα απ’ όλα αυτά δεν θα µπορούσε να φανταστεί πως θα επακολουθούσαν ο φοιτητής του Χάρβαρντ. Οµως οι καλύτερες ιδέες γεννιούνται σε ανύποπτες στιγµές και δίχως επιχειρηµατικούς στόχους και µεγάλα σχέδια.
Συνέβη µε το facebook γιατί η... εθιστική –σε πολλούς – κοινωνική δικτύωση που πρότεινε ο 20χρονος, το 2004,Μαρκ Ζούκερµπεργκ έχει λάβει διαστάσεις κοινωνικού φαινοµένου. Είναι βέβαιο ότι τίποτα απ’ όλα αυτά δεν θα µπορούσε να φανταστεί πως θα επακολουθούσαν ο φοιτητής του Χάρβαρντ. Οµως οι καλύτερες ιδέες γεννιούνται σε ανύποπτες στιγµές και δίχως επιχειρηµατικούς στόχους και µεγάλα σχέδια.
Ως κοινωνικό φαινόµενο το facebook, όπως και το twitter αλλά καιάλλοι ηλεκτρονικοί τόποι κοινωνικής δικτύωσης (social networks), δεν θα µπορούσε να µη διεισδύσει δυναµικά στον χώρο του αθλητισµού. Εδώ το έχουν καταφέρει στην παγκόσµια πολιτική σκηνή, δεν θα έβρισκαν πρόσφοροέδαφος στον αθλητισµό όπου χωρίς αµφιβολία κυριαρχεί η νεολαία, ενώ και η επικοινωνία των εταιρειών -χορηγών προστάζει την αξιοποίηση οποιουδήποτε τρόπου προβολής;
Οι «friends» του facebook και οι «followers» του twitter είναι το πιο δυναµικό fun club που µπορεί να δηµιουργηθεί. Ο αθλητής και η αθλήτρια έχουν άµεση επικοινωνία µε τους θαυµαστές τους, µπορούν µε τον πιο αποτελεσµατικό τρόπο να τους επηρεάσουν, να τους πληροφορήσουν και να τουςδηµιουργήσουν την ψευδαίσθηση ότι είναι πλέον πραγµατικοί φίλοι µε τα – παλαιότερα –απρόσιτα ινδάλµατά τους!
Αυτή η ουτοπική οικειότητα που αναπτύσσεται, µαγεύει τον θαυµαστή, που κάποτε έφθανε στον έβδοµο ουρανό µε ένααυτόγραφο του λατρεµένου του παίκτη, το οποίο για να το αποσπάσει θα έπρεπε να περιµένει (ενδεχοµένως) στριµωγµένος µαζί µε πολλούς άλλους…αντίζηλούς του έξω απόκάποιο γήπεδο, σε δύσκολες µερικές φορές καιρικές συνθήκες. Τώρα από το σπίτι του, απότο καφέ που πηγαίνει, από την παραλία, από οπουδήποτε µπορεί να πληροφορείται πού βρίσκεται, πώς νιώθει, τι σκέφτεται ή τι αποφασίζει ο «ήρωάς» του.
Να δει φωτογραφίες του, προσωπικά βίντεο, στιγµές της ζωής του, οτιδήποτε θελήσει ο σούπερ σταρ να µοιραστεί µε το κοινό του… Φυσικό επόµενο λοιπόν το facebook και το twitter να έχουν εισβάλει επιθετικά στον χώρο του αθλητισµούκαι να έχουν γίνει ισχυρό κοµµάτι του παιχνιδιού της επικοινωνίας.
Στα έξι χρόνια ζωής τους έχουν συµβεί πολλά, κυρίως στις ΗΠΑ όπου γεννήθηκαν άλλωστε και διαδόθηκαν πιο γρήγορα. Αλλωστε πέρα από τον Ατλαντικό είναι πιο αναπτυγµένες τέτοιες µορφές επικοινωνίας και µάρκετινγκ, οπότεδεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός. Στη χώρα µας εξάλλου η… ειδησεογραφία µέσω των προσωπικών σελίδων αθλητών αναπτύχθηκε όταν ξένοι παίκτες (Τσίλντρες, Ζιλµπέρτο Σίλβα, Νίκολας, Ουέιφερ κ.ά.) έδιναν πληροφορίες µέσω τωνstatus updates που έβαζαν στοπροφίλ τους στο facebook ή των«tweets» που έκαναν στο twitter.
Οι «friends» του facebook και οι «followers» του twitter είναι το πιο δυναµικό fun club που µπορεί να δηµιουργηθεί. Ο αθλητής και η αθλήτρια έχουν άµεση επικοινωνία µε τους θαυµαστές τους, µπορούν µε τον πιο αποτελεσµατικό τρόπο να τους επηρεάσουν, να τους πληροφορήσουν και να τουςδηµιουργήσουν την ψευδαίσθηση ότι είναι πλέον πραγµατικοί φίλοι µε τα – παλαιότερα –απρόσιτα ινδάλµατά τους!
Αυτή η ουτοπική οικειότητα που αναπτύσσεται, µαγεύει τον θαυµαστή, που κάποτε έφθανε στον έβδοµο ουρανό µε ένααυτόγραφο του λατρεµένου του παίκτη, το οποίο για να το αποσπάσει θα έπρεπε να περιµένει (ενδεχοµένως) στριµωγµένος µαζί µε πολλούς άλλους…αντίζηλούς του έξω απόκάποιο γήπεδο, σε δύσκολες µερικές φορές καιρικές συνθήκες. Τώρα από το σπίτι του, απότο καφέ που πηγαίνει, από την παραλία, από οπουδήποτε µπορεί να πληροφορείται πού βρίσκεται, πώς νιώθει, τι σκέφτεται ή τι αποφασίζει ο «ήρωάς» του.
Να δει φωτογραφίες του, προσωπικά βίντεο, στιγµές της ζωής του, οτιδήποτε θελήσει ο σούπερ σταρ να µοιραστεί µε το κοινό του… Φυσικό επόµενο λοιπόν το facebook και το twitter να έχουν εισβάλει επιθετικά στον χώρο του αθλητισµούκαι να έχουν γίνει ισχυρό κοµµάτι του παιχνιδιού της επικοινωνίας.
Στα έξι χρόνια ζωής τους έχουν συµβεί πολλά, κυρίως στις ΗΠΑ όπου γεννήθηκαν άλλωστε και διαδόθηκαν πιο γρήγορα. Αλλωστε πέρα από τον Ατλαντικό είναι πιο αναπτυγµένες τέτοιες µορφές επικοινωνίας και µάρκετινγκ, οπότεδεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός. Στη χώρα µας εξάλλου η… ειδησεογραφία µέσω των προσωπικών σελίδων αθλητών αναπτύχθηκε όταν ξένοι παίκτες (Τσίλντρες, Ζιλµπέρτο Σίλβα, Νίκολας, Ουέιφερ κ.ά.) έδιναν πληροφορίες µέσω τωνstatus updates που έβαζαν στοπροφίλ τους στο facebook ή των«tweets» που έκαναν στο twitter.
Το φαινόµενο στη χώρα µας εµφανίζεται και σιγά σιγά κυριαρχεί στη σηµερινή εποχή. Στις ΗΠΑ όµως πήρε τέτοιες διαστάσεις που για παράδειγµα το NBA πριν από 10 µήνες πρόσθεσε νέο άρθρο - κανονισµό του πρωταθλήµατος µε σκοπό να προστατεύσει το προϊόν. Απαγόρευσε τη χρήση του twitter (που είναι πιο δεδοµένο στην αθλητική κοινωνία των ΗΠΑ) κατά τη διάρκεια των αγώνων!
«Νοµίζω ότι αυτός ο νόµος ταιριάζει σε όσους κάνουν αλόγιστη χρήση. Γενικά δεν µου αρέσουν τα ποσταρίσµατα κατά τη διάρκεια αγώνων», σχολίασε πέρυσι τον Οκτώβριο ο Σακίλ Ο’Νιλ γιατηναπόφαση του Ντέιβιντ Στερν.
Ο κοµισάριος του ΝΒΑ την έλαβε µε αφορµή το σχόλιο που ανέβασε στο twitter ο Τσάρλι Βιλανουέβα (ως παίκτης των Μπακς τότε) στο ηµίχρονο ενός αγώνα.
Ο λόγος ήταν όµως ότι ο Στερν διαπίστωσε πως τροχιζόταν το κύρος του πρωταθλήµατος και έπρεπε να το προστατεύσει, δηλώνοντας µε αυτό τον τρόπο «παρών»!
Εθισµένος στο twitter!
H κοινωνική δικτύωση λέγεται πως προκαλεί εθισµό και ο πρώτος διάσηµος αθλητής που το παραδέχτηκε ήταν πριν από µόλις δύο εβδοµάδες ο Ρίο Φέρντιναντ. Το σοκ της απογοήτευσής του ήταν µεγάλο όταν πληροφορήθηκε ότι δενήταν σε θέση να αγωνιστεί µε την Εθνική Αγγλίας στο Παγκόσµιο Πρωτάθληµα. Και κατάφερε να το ξεπεράσει «τιτιβίζοντας»!
Ο αρχηγός των Λιονταριών σε συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό σταθµό Absolute Radio αποκάλυψε ότι έµεινε σε επαφή µε τους συµπαίκτες του και τους οπαδούς της Εθνικής Αγγλίας µέσω του twitter. Γεγονός που τον βοήθησε να περιορίσει τη στενοχώρια του και ναπάρει δύναµη.
«Θα ήθελαµε όλη µου την καρδιά ναοδηγήσω τηχώρα µου στηΝότια Αφρική. Αλλά ήµουν αναγκασµένος να χάσω το Μουντιάλ λόγω του τραυµατισµού µου. Ηµουν όµως απόλυτα ενηµερωµένος µέσω του twitter» είπε ο Φέρντιναντ και έκανε την αποκάλυψη: «Σου δίνει τη δυνατότητα να επικοινωνείς µε παίκτες και φιλάθλους. Αυτό έκανα και πρέπει να οµολογήσω ότι είµαι εθισµένος στο twitter. Πραγµατικά σού καλύπτει το κενό της επικοινωνίας µε τουςφιλάθλους».Πολλοί εξ αυτών είναι µεταξύ των περίπου 180.000 που τον «ακολουθούν» στο twitter, πράγµα που σύµφωνα µε τον ίδιο δεν ενοχλεί τον «µπαµπούλα» της οµάδας,τον σερΑλεξ Φέργκιουσον. «Τογνωρίζει… Αµφιβάλλω αν θα δηµιουργήσει κι αυτός λογαριασµό».
«Νοµίζω ότι αυτός ο νόµος ταιριάζει σε όσους κάνουν αλόγιστη χρήση. Γενικά δεν µου αρέσουν τα ποσταρίσµατα κατά τη διάρκεια αγώνων», σχολίασε πέρυσι τον Οκτώβριο ο Σακίλ Ο’Νιλ γιατηναπόφαση του Ντέιβιντ Στερν.
Ο κοµισάριος του ΝΒΑ την έλαβε µε αφορµή το σχόλιο που ανέβασε στο twitter ο Τσάρλι Βιλανουέβα (ως παίκτης των Μπακς τότε) στο ηµίχρονο ενός αγώνα.
Ο λόγος ήταν όµως ότι ο Στερν διαπίστωσε πως τροχιζόταν το κύρος του πρωταθλήµατος και έπρεπε να το προστατεύσει, δηλώνοντας µε αυτό τον τρόπο «παρών»!
ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ
Οι «friends» του facebook και οι «followers» του twitter είναι το πιο δυναµικό fun club που µπορεί να έχει ένας αθλητής
Εθισµένος στο twitter!
H κοινωνική δικτύωση λέγεται πως προκαλεί εθισµό και ο πρώτος διάσηµος αθλητής που το παραδέχτηκε ήταν πριν από µόλις δύο εβδοµάδες ο Ρίο Φέρντιναντ. Το σοκ της απογοήτευσής του ήταν µεγάλο όταν πληροφορήθηκε ότι δενήταν σε θέση να αγωνιστεί µε την Εθνική Αγγλίας στο Παγκόσµιο Πρωτάθληµα. Και κατάφερε να το ξεπεράσει «τιτιβίζοντας»!
Ο αρχηγός των Λιονταριών σε συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό σταθµό Absolute Radio αποκάλυψε ότι έµεινε σε επαφή µε τους συµπαίκτες του και τους οπαδούς της Εθνικής Αγγλίας µέσω του twitter. Γεγονός που τον βοήθησε να περιορίσει τη στενοχώρια του και ναπάρει δύναµη.
«Θα ήθελαµε όλη µου την καρδιά ναοδηγήσω τηχώρα µου στηΝότια Αφρική. Αλλά ήµουν αναγκασµένος να χάσω το Μουντιάλ λόγω του τραυµατισµού µου. Ηµουν όµως απόλυτα ενηµερωµένος µέσω του twitter» είπε ο Φέρντιναντ και έκανε την αποκάλυψη: «Σου δίνει τη δυνατότητα να επικοινωνείς µε παίκτες και φιλάθλους. Αυτό έκανα και πρέπει να οµολογήσω ότι είµαι εθισµένος στο twitter. Πραγµατικά σού καλύπτει το κενό της επικοινωνίας µε τουςφιλάθλους».Πολλοί εξ αυτών είναι µεταξύ των περίπου 180.000 που τον «ακολουθούν» στο twitter, πράγµα που σύµφωνα µε τον ίδιο δεν ενοχλεί τον «µπαµπούλα» της οµάδας,τον σερΑλεξ Φέργκιουσον. «Τογνωρίζει… Αµφιβάλλω αν θα δηµιουργήσει κι αυτός λογαριασµό».
ΚΑΙ ΣΤΟ ΤΕΝΙΣ
Το twitter στάθηκε αφορµή για να στείλει η υπηρεσία καταπολέµησης της διαφθοράς στο τένις προειδοποίηση σε όλους τους τενίστες να µη δηµοσιεύουν προσωπικά δεδοµένα στο ∆ιαδίκτυο. Ο Αντι Μάρεϊ προκάλεσε την αντίδραση της υπηρεσίας που ενοχλήθηκε από τη δυσαρέσκεια που δηµοσιοποίησε ο τενίστας πριν από το αµερικανικό Οπεν του 2009. Ο Μάρεϊ έστειλε tweet γράφοντας πως δέκτηκε επίσκεψη ελεγκτών στις 07.15, εκφράζοντας και την οργή του για το γεγονός. Την ειδοποίηση στους υπόλοιπους τενίστες έστειλε µε email πρώην πράκτοραςτης Σκότλαντ Γιαρντ.
«Πληρώνουν τους διαιτητές»
Ρεπορτάζ µέσω twitter έκαναν την προηγούµενηδιετία οι δηµοσιογράφοι που κάλυπταν τα θέµατα του µπασκετικού Ολυµπιακού! Ο Τζος Τσίλντρες ήταν µανιακός χρήστης του twitter και τα «τιτιβίσµατά» του έδιναν τροφή για θέµατα. Σιγά σιγά, προφανώς κατόπιν προτροπής των διοικούντων την ΚΑΕ Ολυµπιακός, ο Αµερικανός περιόρισε τα σχόλια που...
άνοιγαν την όρεξη των ΜΜΕ, µέχρι που δηµιουργήθηκε σάλος στο τέλος της σεζόν 2009 όταν ο Τσίλντρες απάντησε σε tweet που του έκανε οπαδός του Παναθηναϊκού και υποστήριζεότι οι παίκτες του ΠΑΟ είναι καλύτε- ροι από εκείνους της οµάδας του: «Ναι και πληρώνουν τους διαιτητές κάτω από το τραπέζι. Και εκεί είναι οι καλύτεροι. Είναι ξεκάθαρο», έγραψε και έγινε χαµός. Υστερα από µια ήττα στο Μαρούσι, ο Τσίλντρες επέστρεψε δυναµικά: «Θα ήθελα να δώσω συγχαρητήριαστους διαιτητές. Ηταν οι τρεις καλύτεροι παίκτες του γηπέδου και οδήγησαν την οµάδα τους στη νίκη. Καλή δουλειά», ήταν το σχόλιο του «Τσίλι» που έγινε πρώτο θέµα την επόµενη µέρα. Επίσης ο Τσίλντρες είχε χρησιµοποιήσει το twitter για να διαψεύσει δηλώσεις που του είχαν χρεωθεί και σύµφωνα µε τις οποίες τα επεισόδια στα ελληνικά γήπεδα θα τον έκαναν να σκεφτεί πολύ σοβαρά το αν θα παραµείνει στην Ελλάδα.
Χάκερ κατά Μπουρούση
Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΟΥΡΟΥΣΗΣ διατηρεί προφίλ στο facebook. Η σελίδα του ύστερα από την κίνηση που είχε κάνει στους οπαδούς του Παναθηναϊκού στο Βερολίνο, µε την οποία τους έδινε ραντεβού σε 10 µέρες, δέχθηκε επίθεση από χάκερ. Παραβίασαν τους κωδικούς του και έγραψαν στο status του: «Ζητώ συγγνώµη από τους φίλους µου τους Παναθηναϊκούς. Είναι καλύτερη οµάδα και πιθανόν θα πάρουν και το πρωτάθληµα... Συγχαρητήρια και για το πέµπτο Ευρωπαϊκό». Ο Μπουρούσης απάντησε αµέσως γράφοντας: «Ζητώ χίλια συγγνώµη από τον κόσµο τουΟλυµπιακού... Εσπασαν τον κωδικό και µπήκαν στο προφίλ µου»!, για να «χακάρουν» ξανά οι οπαδοί του Παναθηναϊκού το προφίλ του.
Εγραψαν: «Ζητώ χίλια συγγνώµη από τον κόσµο του Παναθηναϊκού, αλλά we’ re back!!! Αυτά έχει η ζωή, φίλε Γιάννη... ∆ράση - αντίδραση... G13», και πρόσθεσαν φωτογραφία µε τους παίκτες του Παναθηναϊκού να σηκώνουν το Ευρωπαϊκό στο Βερολίνο.
TA NEA