Η τρόικα ζήτησε να εγγραφούν ελλείμματα και χρέη τους στα οικονομικά μεγέθη της γενικής κυβέρνησης
Κατά 13 δισεκατομμύρια ευρώ θα επιβαρυνθεί το δημόσιο χρέος για το τρέχον έτος, ενώ το έλλειμμα του ΑΕΠ θα αυξηθεί κατά 0,5%, καθώς η τρόικα απαιτεί να συμπεριληφθούν σε αυτά για πρώτη φορά τα ελλείμματα και οι οφειλές του ΟΣΕ και των αστικών συγκοινωνιών, πλην του μετρό και του τραμ.
Σύμφωνα με την «Καθημερινή», στην τελευταία επίσκεψή τους οι εκπρόσωποι του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ), της Ε.Ε. και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ), ζήτησαν από τις ελληνικές αρχές να συμπεριλάβουν στο έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης και στο δημόσιο χρέος, τόσο τις καθαρές δανειακές ανάγκες των ΔΕΚΟ, όσο και τα συσσωρευμένα χρέη τους.
Αυτό δεν ισχύει για όλες τις ΔΕΚΟ. Προς το παρόν, τουλάχιστον, η απαίτηση αυτή αφορά τους συγκοινωνιακούς φορείς εκτός του ΜΕΤΡΟ και του ΤΡΑΜ. Σε αυτούς περιλαμβάνονται ο ΟΣΕ, αλλά και οι εποπτευόμενοι από τον ΟΑΣΑ φορείς (ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, ΗΣΑΠ).
Ο λόγος για τον οποίο η τρόικα ζητεί από την κυβέρνηση να ενσωματώσει τις δανειακές ανάγκες των παραπάνω οργανισμών στο έλλειμμα και τα χρέη τους στο δημόσιο χρέος, είναι γιατί ουσιαστικά οι ΔΕΚΟ αυτές λειτουργούν σχεδόν αποκλειστικά με την κρατική ενίσχυση.
Μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται οι εκπρόσωποι των ΔΝΤ, Ε.Ε. και ΕΚΤ να ζητήσουν λεπτομερή στοιχεία για τα οικονομικά και όχι μόνο μεγέθη των 10 περισσότερο ελλειμματικών ΔΕΚΟ. Δεν αποκλείεται, από το τι θα ζητηθεί (στοιχεία, χρονοδιαγράμματα κ.λπ.) να εξαρτηθεί και το πότε θα περάσουν στη γενική κυβέρνηση οι δανειακές ανάγκες και τα χρέη των δημόσιων επιχειρήσεων.
Παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών αναφέρουν ότι η ίδια συζήτηση είχε απασχολήσει και παλαιότερα τα οικονομικά επιτελεία, αλλά δεν είχε προχωρήσει κάποια αλλαγή. Τώρα, όμως, φαίνεται ότι δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια.
Οι δανειακές ανάγκες των ΟΣΕ, ΕΘΕΛ, ΗΣΑΠ, ΗΛΠΑΠ και ΟΑΣΑ προβλέπεται ότι θα ανέλθουν φέτος στο 1,26 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τα όσα αναγράφονται στον προϋπολογισμό του 2010 (τελευταία επίσημα συγκεντρωτικά στοιχεία). Το ποσό αυτό αντιστοιχεί σε 0,54% του ΑΕΠ, λαμβάνοντας υπόψη ότι το ΑΕΠ φέτος θα ανέλθει στα 230,8 δισ. ευρώ, όπως προβλέπεται από το Μνημόνιο Συνεννόησης.
Από την ενδεχόμενη ενσωμάτωση του ελλείμματος των παραπάνω ΔΕΚΟ στο έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης, ο στόχος για το φετινό έλλειμμα αναθεωρείται προς τα πάνω και φτάνει στο 8,6% του ΑΕΠ, αντί 8,1% του ΑΕΠ που εκτιμάται.
Απαντώντας σε σχετική επερώτηση βουλευτών της ΝΔ, ο κ. Ρέππας είπε ότι ο «ΟΣΕ έχει καταντήσει μια νύφη που κανείς δεν θέλει να παντρευτεί», εκφράζοντας ταυτόχρονα την πεποίθηση ότι «το πρόγραμμα εξυγίανσης του Οργανισμού που έχει δρομολογήσει η κυβέρνηση είναι η καλύτερη πρόσκληση σε ιδιώτες που αξίζει να επενδύσουν».
Οι επερωτώντες βουλευτές της ΝΔ Σταύρος Καλαφάτης, Ευρυπίδης Στυλιανίδης, Κώστας Χατζηδάκης, και Κώστας Μουσουρούλης, κατηγόρησαν μεταξύ άλλων, την κυβέρνηση για καθυστερήσεις και αδράνεια, που επιβάρυναν, όπως υποστήριξαν, επιπλέον τον ΟΣΕ, με αποτέλεσμα η λειτουργία του να κοστίζει ακριβά στους Έλληνες φορολογούμενους, ενώ την κάλεσαν να υιοθετήσει το πακέτο μέτρων που είχε δρομολογηθεί για την εξυγίανση του Οργανισμού.
Σε παρέμβαση του ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ Γιώργος Καρατζαφέρης ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «τροφός του σκανδάλου Siemens είναι ο ΟΣΕ». «Εκεί είναι ο πακτωλός των χρημάτων, εκεί είναι το μεγάλο πάρτι, από εκεί βγήκαν τα μεγάλα ηχηρά ονόματα», πρόσθεσε ο κ Καρατζαφέρης.
Σύμφωνα με την «Καθημερινή», στην τελευταία επίσκεψή τους οι εκπρόσωποι του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ), της Ε.Ε. και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ), ζήτησαν από τις ελληνικές αρχές να συμπεριλάβουν στο έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης και στο δημόσιο χρέος, τόσο τις καθαρές δανειακές ανάγκες των ΔΕΚΟ, όσο και τα συσσωρευμένα χρέη τους.
Αυτό δεν ισχύει για όλες τις ΔΕΚΟ. Προς το παρόν, τουλάχιστον, η απαίτηση αυτή αφορά τους συγκοινωνιακούς φορείς εκτός του ΜΕΤΡΟ και του ΤΡΑΜ. Σε αυτούς περιλαμβάνονται ο ΟΣΕ, αλλά και οι εποπτευόμενοι από τον ΟΑΣΑ φορείς (ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, ΗΣΑΠ).
Ο λόγος για τον οποίο η τρόικα ζητεί από την κυβέρνηση να ενσωματώσει τις δανειακές ανάγκες των παραπάνω οργανισμών στο έλλειμμα και τα χρέη τους στο δημόσιο χρέος, είναι γιατί ουσιαστικά οι ΔΕΚΟ αυτές λειτουργούν σχεδόν αποκλειστικά με την κρατική ενίσχυση.
Μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται οι εκπρόσωποι των ΔΝΤ, Ε.Ε. και ΕΚΤ να ζητήσουν λεπτομερή στοιχεία για τα οικονομικά και όχι μόνο μεγέθη των 10 περισσότερο ελλειμματικών ΔΕΚΟ. Δεν αποκλείεται, από το τι θα ζητηθεί (στοιχεία, χρονοδιαγράμματα κ.λπ.) να εξαρτηθεί και το πότε θα περάσουν στη γενική κυβέρνηση οι δανειακές ανάγκες και τα χρέη των δημόσιων επιχειρήσεων.
Παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών αναφέρουν ότι η ίδια συζήτηση είχε απασχολήσει και παλαιότερα τα οικονομικά επιτελεία, αλλά δεν είχε προχωρήσει κάποια αλλαγή. Τώρα, όμως, φαίνεται ότι δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια.
Οι δανειακές ανάγκες των ΟΣΕ, ΕΘΕΛ, ΗΣΑΠ, ΗΛΠΑΠ και ΟΑΣΑ προβλέπεται ότι θα ανέλθουν φέτος στο 1,26 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τα όσα αναγράφονται στον προϋπολογισμό του 2010 (τελευταία επίσημα συγκεντρωτικά στοιχεία). Το ποσό αυτό αντιστοιχεί σε 0,54% του ΑΕΠ, λαμβάνοντας υπόψη ότι το ΑΕΠ φέτος θα ανέλθει στα 230,8 δισ. ευρώ, όπως προβλέπεται από το Μνημόνιο Συνεννόησης.
Από την ενδεχόμενη ενσωμάτωση του ελλείμματος των παραπάνω ΔΕΚΟ στο έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης, ο στόχος για το φετινό έλλειμμα αναθεωρείται προς τα πάνω και φτάνει στο 8,6% του ΑΕΠ, αντί 8,1% του ΑΕΠ που εκτιμάται.
Διερευνητικές επαφές
Ο υπουργός Υποδομών, Δημήτρης Ρέππας, θα έχει την 1η Ιουλίου συνάντηση με το γάλλο ομόλογό του. Στόχος της συνάντησης θα είναι να διερευνήσει τις προθέσεις του Γάλλου ομολόγου του ως προς την αγορά του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είτε για επιβατικές, είτε για εμπορευματικές υπηρεσίες.Απαντώντας σε σχετική επερώτηση βουλευτών της ΝΔ, ο κ. Ρέππας είπε ότι ο «ΟΣΕ έχει καταντήσει μια νύφη που κανείς δεν θέλει να παντρευτεί», εκφράζοντας ταυτόχρονα την πεποίθηση ότι «το πρόγραμμα εξυγίανσης του Οργανισμού που έχει δρομολογήσει η κυβέρνηση είναι η καλύτερη πρόσκληση σε ιδιώτες που αξίζει να επενδύσουν».
Οι επερωτώντες βουλευτές της ΝΔ Σταύρος Καλαφάτης, Ευρυπίδης Στυλιανίδης, Κώστας Χατζηδάκης, και Κώστας Μουσουρούλης, κατηγόρησαν μεταξύ άλλων, την κυβέρνηση για καθυστερήσεις και αδράνεια, που επιβάρυναν, όπως υποστήριξαν, επιπλέον τον ΟΣΕ, με αποτέλεσμα η λειτουργία του να κοστίζει ακριβά στους Έλληνες φορολογούμενους, ενώ την κάλεσαν να υιοθετήσει το πακέτο μέτρων που είχε δρομολογηθεί για την εξυγίανση του Οργανισμού.
Σε παρέμβαση του ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ Γιώργος Καρατζαφέρης ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «τροφός του σκανδάλου Siemens είναι ο ΟΣΕ». «Εκεί είναι ο πακτωλός των χρημάτων, εκεί είναι το μεγάλο πάρτι, από εκεί βγήκαν τα μεγάλα ηχηρά ονόματα», πρόσθεσε ο κ Καρατζαφέρης.
ΣΚΑΙ