Τρίτη, 21 Δεκεμβρίου 2010

Κονδύλια 3 δισ. ευρώ στην ενίσχυση παραγωγής «καλαθιού» παραδοσιακών ελληνικών προϊόντων

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcROsJ1cxAvnXplLkOmczL17GEWZJ7Husi8OKb3pNHD65r6TZIq5hgΤη στήριξη με 3 δισ. ευρώ από το 2011 της παραγωγής προϊόντων που θ'Α αποτελούν το εθνικό μας «καλάθι», όπως το λάδι, οι ελιές, το κρασί, το ψωμί, το σκληρό σιτάρι, το μέλι, τα τυριά (φέτα και γραβιέρα), τα φρούτα και τα λαχανικά, προανήγγειλε ο γενικός γραμματέας του Yπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Γιώργος Κανελλόπουλος, από το βήμα της ημερίδας που διοργάνωσε η ΕΞΠΡΕΣ στην Καλαμάτα, με θέμα «Προϊόντα ονομασίας προέλευσης, τουρισμός και προσέλκυση επενδύσεων: Πυλώνες στήριξης της μεσσηνιακής οικονομίας», την Παρασκευή 17 Δεκεμβρίου στο ξενοδοχείο "Filoxenia".
Ο κ. Κανελλόπουλος αναφέρθηκε στην αλλαγή του μοντέλου οργάνωσης της γεωργίας που επιχειρείται από το υπουργείο και τον ενεργό ρόλο που θα έχουν πλέον οι νέες αιρετές περιφέρειες. Οι στόχοι του υπουργείου είναι η αύξηση της παραγωγής, σύμφωνα με τους κανόνες της καλής γεωργίας, επικεντρωμένα στα ποιοτικά και πιστοποιημένα προϊόντα και η ανάδειξη της μεσογειακής διατροφής. «Αυξήστε την παραγωγή» ήταν το σύνθημα που έδωσε πολλές φορές με έμφαση ο κ. Κανελλόπουλος. «Είμαστε αποφασισμένοι να εργαστούμε με συνέπεια για την ενίσχυση της παραγωγής και των παραγωγών πάνω στα εξειδικευμένα μεσογειακά προϊόντα», τόνισε προσθέτοντας ότι κάθε περιφέρεια θα αποφασίζει για το δικό της καλάθι προϊόντων.

«Κράτος, περιφέρεια, δήμοι συντάσσονται σε μια ενιαία πολιτική και ο καθένας έχει τη δική του διακριτή ευθύνη για την υλοποίησή της. Το περιβάλλον είναι ανταγωνιστικό. Oποιος ενεργεί προσδοκά και απαιτεί περισσότερα. Οσοι αδρανούν –περιφέρειες ή δήμοι– μένουν μοιραία πίσω» επισήμανε ο κ. Κανελλόπουλος, αναφέροντας παράλληλα ότι σε λίγες εβδομάδες αναμένεται και το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τη σύσταση των παραγωγικών συνεταιρισμών: «Οι σημερινοί συνεταιρισμοί έπαιξαν τον ρόλο τους. Δεν είναι ώρα να κάνουμε ιστορική αποτίμηση της προσφοράς τους. Το μέλλον όμως θα παιχτεί με σκληρούς, διεθνείς και ανταγωνιστικούς όρους. Κάθε ομφάλιος λώρος ανάμεσα στο συνεταιριστικό κίνημα και το κράτος κόβεται».

Το μέλλον

Χαιρετισμό εκ μέρους της εφημερίδας απηύθυνε ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Γιώργος Καλοφωλιάς, ο οποίος τόνισε ότι προδιαγράφεται ένα πολύ δυνατό μέλλον για τη Μεσσηνία, ειδικά στον πρωτογενή τομέα, επισημαίνοντας παράλληλα τη διαρκή διάθεση της εφημερίδας να συμβάλει στην ανάπτυξη συνολικά της ελληνικής περιφέρειας. Στην επιλογή του θέματος αναφέρθηκε από την πλευρά του ο διευθυντής του υποκαταστήματος Δυτικής Ελλάδας - Πελοποννήσου & Ηπείρου, που είχε την ευθύνη διοργάνωσης του συνεδρίου, δημοσιογράφος Ανδρέας Αλεξ. Βρης, επισημαίνοντας ότι η EΞΠPEΣ με τις πρωτοβουλίες της θέλει να συμβάλει στη διασύνδεση των κέντρων εξουσίας της πρωτεύουσας με την περιφέρεια.

Χαιρετίζοντας τη διοργάνωση της εκδήλωσης από τον Ομιλο Καλοφωλιά ο νομάρχης Μεσσηνίας Δημήτρης Δράκος τόνισε ότι στην κατήφεια και τον γενικότερο προβληματισμό που έχει διαμορφώσει η οικονομική κρίση η παρουσία της εφημερίδας στην Καλαμάτα «φέρνει έναν άνεμο αισιοδοξίας, ένα χαμόγελο και την ελπίδα για ανάκαμψη», ενώ ο δήμαρχος Καλαμάτας Παναγιώτης Νίκας επισήμανε από την πλευρά του ότι «η περιοχή θα βγει πιο δυνατή από την κρίση αν πορευτούμε ενωμένοι. Ερχονται καλύτερες ημέρες».

Εξάλλου μηνύματα απέστειλαν ο υφυπουργός Οικονομικών Δημήτρης Κουσελάς, διαβεβαιώνοντας πως σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς θα προωθήσει τα πορίσματα της εκδήλωσης, αλλά και η βουλευτής Μεσσηνίας Νάντια Γιαννακοπούλου, τονίζοντας τη δύναμη της συλλογικότητας στη διαμόρφωση ενός καλύτερου μέλλοντος για τον τόπο.

Εκ μέρους της Νέας Δημοκρατίας το «παρών» στην εκδήλωση έδωσε ο βουλευτής Κοζάνης και υπεύθυνος του Τομέα Αγροτικής Ανάπτυξης Γιώργος Κασσαπίδης, ο οποίος υπογράμμισε την ανάγκη ολοκληρωμένου σχεδιασμού στήριξης της αγροτικής παραγωγής, παράλληλα με την ενεργοποίηση μηχανισμού αξιολόγησης και αξιοποίησης του τελικού προϊόντος, με στόχο την ενίσχυση της εξωστρέφειας. «Ελιές, λάδι, εσπεριδοειδή, σύκα, σταφίδες και άλλα τοπικά προϊόντα, παράλληλα με την πολιτιστική κληρονομιά και την παράδοση της περιοχής, μπορούν να αποτελέσουν τον καλύτερο πρεσβευτή της περιοχής, βοηθώντας στην τουριστική ανάπτυξη αλλά και την ενίσχυση της εξωστρέφειας των τοπικών προϊόντων» τόνισε.

Οικονομία και αγορά εργασίας

Το ενδιαφέρον του ακροατηρίου κέντρισε η συνοπτική παρουσίαση των στοιχείων μελέτης, που έχει εκπονήσει η εταιρία μελετών Data RC για λογαριασμό του Συνδέσμου Βιομηχανιών Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδος, από τον διευθυντή της Θεόδωρο Λουλούδη, βάσει των οποίων προκύπτει η θετική αναπτυξιακή πορεία του Nομού Μεσσηνίας αλλά και της ευρύτερης περιοχής. Καταλήγοντας ο κ. Λουλούδης πρότεινε τον σχεδιασμό από τους τοπικούς φορείς ενός αναπτυξιακού προγράμματος, κοινά αποδεκτού απ' όλους, με ενιαία και σταθερή στο χρόνο στρατηγική, χωρίς αντιφάσεις, ώστε τελικά να αυτοαναιρείται. Τόνισε επίσης ότι ο νομός θα πρέπει να διεκδικεί δημόσιες επενδύσεις κυρίως υποδομές (όπως π.χ. μεταφορές), ενώ οι παραγωγικές επενδύσεις θα πρέπει να γίνονται από τους επιχειρηματίες. «Αν κάτι πρέπει να αλλάξει πρώτα, αυτό είμαστε εμείς οι ίδιοι. Να καταλήξουμε σε μια κοινή πρόταση ανάπτυξης, η οποία να είναι μικρού μεγέθους, ώστε να μπορεί να υλοποιηθεί και να έχει ως κύριο άξονα τη δουλειά και τις επενδύσεις των ντόπιων», επισήμανε ο κ. Λουλούδης.

 Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ε.ε. του Συνδέσμου Βιομηχανιών Φαίδωνας Κουνινιώτης επισήμανε μεταξύ άλλων ότι «η ανατροπή σε περιόδους μεγάλων κρίσεων και η ανάπτυξη ξεκίνησε από τοπικές - περιφερειακές ενεργές δυνάμεις, με προϋπόθεση τη συμμετοχή και τη συνεργασία», γι'Α αυτό και ο Σύνδεσμος αποφάσισε, στο μέτρο του δυνατού, να ενεργοποιήσει τις δυνάμεις της περιοχής σε μια αναπτυξιακή κατεύθυνση, εκπονώντας τη συγκεκριμένη μελέτη που αποτυπώνει και αναδεικνύει τους κύριους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας καθώς και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του νομού για υλοποίηση επενδύσεων.

Ενίσχυση της εξωστρέφειας

Στην πρώτη ενότητα της εκδήλωσης με θέμα «Προϊόντα ονομασίας προέλευσης και ενίσχυση της εξωστρέφειας: Εμπειρίες - δυνατότητες - προοπτικές», ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικής Κτηνοτροφίας Παναγιώτης Πεβερέτος, περιγράφοντας τη δεινή θέση του κλάδου της κτηνοτροφίας στη χώρα μας αλλά και τις ευκαιρίες που υπάρχουν για την ανάπτυξή του παραγωγικού τομέα, πρότεινε ειδικά για τη Μεσσηνία και την Πελοπόννησο τη δημιουργία ενός ενιαίου σήματος για τα παραδοσιακά προϊόντα, που θα δίνεται μέσα από συγκεκριμένη διαδικασία ελέγχου με βάση αυστηρά καθορισμένα κριτήρια, το οποίο θα τα συνοδεύει σε όλη τη διαδρομή – από την παραγωγή στη μεταποίηση και τελικά την κατανάλωση. Το σήμα αυτό, ανέφερε, θα δίνεται και σε μονάδες εστίασης που θα χρησιμοποιούν αποκλειστικά παραδοσιακά προϊόντα, ενώ μέσω της απονομής του η τοπική αυτοδιοίκηση θα μπορούσε να διασφαλίσει έναν πολύ σημαντικό οικονομικό πόρο.

Ζήτησε επίσης πάγωμα των χρεών των κτηνοτρόφων για τρία χρόνια, μείωση του ΦΠΑ των ζωοτροφών, λειτουργία του ΤΕΜΠΜΕ για χρηματοδότηση αγοράς εισροών, επιστημονική - τεχνική στήριξη, προστασία των ελληνικών προϊόντων στις διεθνείς αγορές κ.ά.

Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας Γιώργος Καραμπάτος τόνισε την ανάγκη «συμμαχίας για την ενδυνάμωση της μεσσηνιακής αγοράς», με προτεραιότητα την αναζήτηση νέων ευκαιριών, αξιοποιώντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Μεσσηνίας και σχεδιάζοντας κινήσεις που θα διασφαλίσουν μια ανταγωνιστική θέση στην αγορά του σήμερα και του μέλλοντος. «Το Επιμελητήριο Μεσσηνίας ως θεσμικό και συμβουλευτικό όργανο κρούει τον κώδωνα του κινδύνου προς κάθε κατεύθυνση και αναλαμβάνει με υπευθυνότητα να σχεδιάσει και να υλοποιήσει με τη συνεργασία όλων των εμπλεκομένων ένα στρατηγικό σχέδιο ενεργειών που θα βοηθήσει να διαχειριστούμε την επώδυνη σημερινή οικονομική κρίση. Καλούμε όλες τις κοινωνικές ομάδες της Μεσσηνίας να συμμαχήσουν και να ευθυγραμμιστούν με το "όραμα" του Επιμελητηρίου», επισήμανε προσθέτοντας ότι οι βασικότεροι στόχοι είναι η ανάδειξη όλων των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Μεσσηνίας, η αύξηση της εξωστρέφειας, η διασφάλιση φιλικού περιβάλλοντος για τις επιχειρήσεις και τις επενδύσεις και η δημιουργία ανταγωνιστικών επιχειρήσεων με καινοτόμα και ποιοτικά προϊόντα και υπηρεσίες.

Με τις θεσμικές του ιδιότητες ως αντιπρόεδρου του Επιμελητηρίου Αιτωλοακαρνανίας και μέλους της δ.ε. του Πανεπιστημίου Δυτικής Ελλάδας, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Agrino Κώστας Πιστιόλας πρότεινε τη δημιουργία, με την αρωγή της ελληνικής πολιτείας, ενός μηχανισμού ελέγχου προέλευσης των προϊοντων που πωλούνται στην ελληνική αλλά και τις διεθνείς αγορές, ώστε να αποτραπούν οι ελληνοποιήσεις, με τη σύσταση εργαστηρίου- οργανισμού ανάλυσης ισοτόπων (DNA) στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Ελλάδας. Ετσι, ανέφερε, θα επιτευχθεί η μέγιστη ποιότητα των τοπικών προϊόντων και η αναγνώρισή τους από τις ξένες αγορές, ενώ με την υιοθέτηση ενός κοινού marketing, που είναι στους στόχους της πολιτείας, μπορεί να αυξηθεί η εξωστρέφεια των ελληνικών προϊόντων και κατ'Α επέκταση η ενίσχυση των εξαγωγών.

Εκ μέρους της Εθνικής Τράπεζας, που ήταν ο μεγάλος χορηγός της εκδήλωσης, ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Πιστοδοτήσεων ΜμΕ Σπύρος Φλώρος επισήμανε ότι η τράπεζα βρίσκεται και θα βρίσκεται κοντά στον επιχειρηματία, ειδικά στους μικρομεσαίους, στηρίζοντας την ελληνική οικονομία και την ανάπτυξη.

Τοπική παραγωγή και τουρισμός

Στη δεύτερη ενότητα παρουσιάζοντας συνοπτικά τη μελέτη του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων για την «Γαστρονομία στο μάρκετινγκ του ελληνικού τουρισμού», η κ. Αγγελική Καραγκούνη, project manager του ΣΕΤΕ, τόνισε μεταξύ άλλων ότι η γαστρονομία και τα τοπικά προϊόντα θα πρέπει να ενταχθούν στο χαρτοφυλάκιο των προϊόντων του ελληνικού τουρισμού, χωρίς να απαιτούνται επενδύσεις σε εγκαταστάσεις και πάγια, απλά επενδύσεις σε ενέργειες marketing. Αυτό προϋποθέτει μεταξύ άλλων τον εντοπισμό ελληνικών επιχειρήσεων και φορέων που προσφέρουν ποιοτικές γαστρονομικές εμπειρίες και την αναβάθμιση της γαστρονομικής προσφοράς μέσα από έμπρακτη υποστήριξη των επιχειρήσεων που προσφέρουν ποιοτικά προϊόντα. «Με 400.000 ευρώ επένδυση σε ενέργειες marketing η γαστρονομία μπορεί να γίνει σε πέντε χρόνια ένας από τους κύριους λόγους επιλογής της Ελλάδας, και εν προκειμένω της Μεσσηνίας, ως προορισμού διακοπών», ανέφερε.

Από την πλευρά του ο επιστημονικός συνεργάτης του ΕΟΤ Σωτήρης Βαρελάς επισήμανε ότι οι τομείς της παραγωγής και του τουρισμού έχουν ευρύ πεδίο συνεργασιών που πρέπει να υλοποιήσουν, ώστε από κοινού να ενδυναμώσουν την εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας, και πρόσθεσε ότι ο ΕΟΤ, έχοντας αντιληφθεί την αναγκαιότητα διασύνδεσης του τουριστικού και τοπικού προϊόντος, έχει συνάψει μνημόνιο συνεργασίας με τον Ελληνικό Οργανισμό Εξωτερικού Εμπορίου, με στόχο την προβολή και προώθηση της ελληνικής μεσογειακής διατροφής ως βασικού συστατικού του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Παράλληλα προωθείται μέσω του ΕΟΤ στα κριτήρια ποιότητας για την κατηγοριοποίηση των ξενοδοχείων υψηλών προδιαγραφών να εμπεριέχεται και η χρήση τοπικών προϊόντων και η παροχή ελληνικού πρωινού.

Στην ίδια κατεύθυνση η πρόεδρος της Ν.Ε. Τουριστικής Προβολής της Ν.Α. Μεσσηνίας Αντωνία Μπούζα ανέφερε ότι η ένταξη και προώθηση των παραγόμενων τοπικών προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας στην τουριστική αγορά πρέπει να αποτελεί βασικό στόχο αμοιβαία επωφελούς και για την τοπική γεωργία και για την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής. «Από την πλευρά της Ν.Α. Μεσσηνίας εγκαίρως αναγνωρίστηκε η σημασία του παντρέματος των προϊόντων με τον τουρισμό και έχει γίνει προσπάθεια να ενταχθούν τα τοπικά προϊόντα στις κουζίνες των ξενοδοχείων μας», ανέφερε επισημαίνοντας την αναγκαιότητα προώθησης του τοπικού συμφώνου ποιότητας, για το οποίο ήδη στη Μεσσηνία έχουν μπει οι βάσεις για την περαιτέρω διεύρυνσή του, αλλά και της περαιτέρω ενδυνάμωσης της σύνδεσης της αγροτικής παραγωγής με την τουριστική δραστηριότητα.

Τέλος, ο πρόεδρος του Μανιατάκειου Ιδρύματος Δημήτρης Μανιατάκης ανέφερε ότι «η αναγνώριση της μεσογειακής διατροφής ως “μνημείο” άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς δεν επιφέρει θετικά αποτελέσματα μόνο σε επίπεδο προώθησης της υγείας και του πολιτισμού, αλλά έχει και απτά οικονομικά οφέλη, αφού μπορεί να λειτουργήσει ως ένα αποτελεσματικό μέσο προώθησης των τοπικών αγροτικών προϊόντων όπως το ελαιόλαδο, τα φρούτα, τα λαχανικά, τα όσπρια και το κρασί, τα οποία αποτελούν και τη βάση της μεσογειακής διατροφής. Η μεσογειακή δίαιτα μπορεί να γίνει ένα πανίσχυρο brand name και ο Eλληνας αγρότης θα μπορεί να διαθέσει την παραγωγή του πιο εύκολα στη διεθνή αγορά».

Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με συζήτηση, στη διάρκεια της οποίας έγιναν παρεμβάσεις μεταξύ άλλων από τους Βασίλη Κοζομπόλη (πρόεδρο της ΕΑΣ Μεσσηνίας), Παναγιώτη Στέφανο (γραμματέα του Εργατικού Κέντρου) Παναγιώτη Αλευρά (εκπρόσωπο της Πανελλήνιας Eνωσης Γεωπόνων ΔΥ) και Γιώργο Αγγελόπουλο (στέλεχος της Συκικής).

Συνδιοργανωτές της εκδήλωσης ήταν η Νομαρχία Μεσσηνίας, ο Δήμος Καλαμάτας και το Επιμελητήριο Μεσσηνίας, με μεγάλο χορηγό την Εθνική Τράπεζα και χορηγούς τους: Οινομεσσηνιακή, Ενωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Καλαμάτας, Συκική, Interamerican, Ενωση Ξενοδόχων Ν. Μεσσηνίας και Arte Creative Team.

 express.gr