«Οι στόχοι που είχαμε θέσει στο πρόγραμμά μας ισχύουν στο ακέραιο», τόνισε ο πρωθυπουργός, Γιώργος Παπανδρέου, στη σημερινή του τοποθέτηση κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του Υπουργικού Συμβουλίου. Δέχθηκε, ωστόσο, ότι μερικά από τα θέματα, όπως είναι τα μισθολογικά, αναβάλλονται προσωρινά, λόγω της μεγάλης κρίσης, την οποία ζει η χώρα.
Όπως όμως τόνισε, «οι στόχοι, οι αρχές, η αφετηρία των στόχων είναι αυτά που παραμένουν» και υπογράμμισε ότι ταυτόχρονα είναι αυτά που επιβάλλεται να γίνουν πράξη. «Όσα υποσχεθήκαμε, πρέπει να γίνουν πράξη γιατί είναι αυτά, που χτυπούν το πρόβλημα στη ρίζα του», είπε.
Ο πρωθυπουργός ανέφερε, επίσης, ότι από την πρώτη ημέρα που η κυβέρνηση ανέλαβε τις τύχες της χώρας, δίνει τη μάχη της ανάταξης μιας σχεδόν προδιαγεγραμμένης αρνητικής πορείας για την Ελλάδα. «Η μάχη -είπε- είναι να αποφύγουμε τη βέβαιη χρεωκοπία», η οποία θα είχε πολλαπλές καταστροφικές συνέπειες, όχι μόνο για την οικονομία και την αξιοπιστία της χώρας, αλλά για όλες τις οικογένειες, για όλα τα νοικοκυριά της χώρας.
«Οι αποφάσεις ήταν δύσκολες», τόνισε και πρόσθεσε ότι ήταν απαραίτητες «για να προστατευθούν, σε τελευταία ανάλυση, τα βασικά δικαιώματα των πολιτών».
Αναφερόμενος στα πρώτα αποτελέσματα της εφαρμογής των δύσκολων αποφάσεων, που πήρε η κυβέρνηση, ο κ. Παπανδρέου τόνισε ότι δημιουργούν μια αισιοδοξία και δίνουν δύναμη «για να συνεχίσει η κυβέρνηση αυτό το πατριωτικό καθήκον».
Τόνισε πως «πρώτο μέλημα είναι να πετύχουμε τους στόχους μας και να δείξουμε στον ελληνικό λαό ότι οι θυσίες του δεν πήγαν στράφι και μπορέσαμε να δώσουμε στη χώρα και στην οικονομία διεθνή αξιοπιστία».
Ο κ. Παπανδρέου χαρακτήρισε «τραγική» την κατάσταση, που παρέλαβε η κυβέρνηση, η οποία «κατάφερε, ωστόσο, να ανατρέψει την ανυποληψία της χώρας, που είχε διαμορφώσει η προηγούμενη κυβέρνηση και πήρε τη θετική στήριξη των εταίρων και της διεθνούς κοινότητας». «Κάναμε μια υπερπροσπάθεια, αλλά έχουμε μπροστά μας πολλά ακόμα να κάνουμε», υπογράμμισε ο κ. Παπανδρέου.
Όπως σημείωσε, η πρώτη προϋπόθεση ήταν να διασφαλιστούν μισθοί και συντάξεις, διότι «η επιλογή δεν ήταν αν θα παρέμεναν στα ίδια επίπεδα, ή αν θα ήταν μεγαλύτερες οι συντάξεις, αλλά αν θα υπήρχαν καν συντάξεις».
Με αφορμή τη σημερινή συζήτηση στο Υπουργικό Συμβούλιο επί των αρχών του σχεδίου νόμου για τη διά βίου μάθηση, η υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, δήλωσε: «H διά βίου μάθηση ενισχύει την απασχόληση, ενδυναμώνει την ανταγωνιστικότητα, συνεισφέρει στην ανάπτυξη. Σε μια εποχή που η κρίση και οι διεθνείς ανακατατάξεις αλλάζουν τα πάντα, ο κάθε πολίτης έχει δικαίωμα πρόσβασης στο μεγαλύτερο κεφάλαιο της εποχής μας, τη γνώση. Με τη νέα νομοθετική πρωτοβουλία μας προχωράμε στην οργάνωση, στην πιστοποίηση και την ενδυνάμωση των δομών της διά βίου μάθησης σε εθνικό, περιφερειακό και δημοτικό επίπεδο, ώστε να πετύχουμε συγκεκριμένους, ποιοτικούς και ποσοτικούς στόχους. Με την ενεργό συμμετοχή όλων των κοινωνικών εταίρων θέτουμε σε λειτουργία το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, δομή αναγκαία για την υποστήριξη του πολίτη σε όλη την εκπαιδευτική και επαγγελματική πορεία του».
Ο πρωθυπουργός ανέφερε, επίσης, ότι από την πρώτη ημέρα που η κυβέρνηση ανέλαβε τις τύχες της χώρας, δίνει τη μάχη της ανάταξης μιας σχεδόν προδιαγεγραμμένης αρνητικής πορείας για την Ελλάδα. «Η μάχη -είπε- είναι να αποφύγουμε τη βέβαιη χρεωκοπία», η οποία θα είχε πολλαπλές καταστροφικές συνέπειες, όχι μόνο για την οικονομία και την αξιοπιστία της χώρας, αλλά για όλες τις οικογένειες, για όλα τα νοικοκυριά της χώρας.
«Οι αποφάσεις ήταν δύσκολες», τόνισε και πρόσθεσε ότι ήταν απαραίτητες «για να προστατευθούν, σε τελευταία ανάλυση, τα βασικά δικαιώματα των πολιτών».
Αναφερόμενος στα πρώτα αποτελέσματα της εφαρμογής των δύσκολων αποφάσεων, που πήρε η κυβέρνηση, ο κ. Παπανδρέου τόνισε ότι δημιουργούν μια αισιοδοξία και δίνουν δύναμη «για να συνεχίσει η κυβέρνηση αυτό το πατριωτικό καθήκον».
Τόνισε πως «πρώτο μέλημα είναι να πετύχουμε τους στόχους μας και να δείξουμε στον ελληνικό λαό ότι οι θυσίες του δεν πήγαν στράφι και μπορέσαμε να δώσουμε στη χώρα και στην οικονομία διεθνή αξιοπιστία».
Ο κ. Παπανδρέου χαρακτήρισε «τραγική» την κατάσταση, που παρέλαβε η κυβέρνηση, η οποία «κατάφερε, ωστόσο, να ανατρέψει την ανυποληψία της χώρας, που είχε διαμορφώσει η προηγούμενη κυβέρνηση και πήρε τη θετική στήριξη των εταίρων και της διεθνούς κοινότητας». «Κάναμε μια υπερπροσπάθεια, αλλά έχουμε μπροστά μας πολλά ακόμα να κάνουμε», υπογράμμισε ο κ. Παπανδρέου.
Όπως σημείωσε, η πρώτη προϋπόθεση ήταν να διασφαλιστούν μισθοί και συντάξεις, διότι «η επιλογή δεν ήταν αν θα παρέμεναν στα ίδια επίπεδα, ή αν θα ήταν μεγαλύτερες οι συντάξεις, αλλά αν θα υπήρχαν καν συντάξεις».
Με αφορμή τη σημερινή συζήτηση στο Υπουργικό Συμβούλιο επί των αρχών του σχεδίου νόμου για τη διά βίου μάθηση, η υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, δήλωσε: «H διά βίου μάθηση ενισχύει την απασχόληση, ενδυναμώνει την ανταγωνιστικότητα, συνεισφέρει στην ανάπτυξη. Σε μια εποχή που η κρίση και οι διεθνείς ανακατατάξεις αλλάζουν τα πάντα, ο κάθε πολίτης έχει δικαίωμα πρόσβασης στο μεγαλύτερο κεφάλαιο της εποχής μας, τη γνώση. Με τη νέα νομοθετική πρωτοβουλία μας προχωράμε στην οργάνωση, στην πιστοποίηση και την ενδυνάμωση των δομών της διά βίου μάθησης σε εθνικό, περιφερειακό και δημοτικό επίπεδο, ώστε να πετύχουμε συγκεκριμένους, ποιοτικούς και ποσοτικούς στόχους. Με την ενεργό συμμετοχή όλων των κοινωνικών εταίρων θέτουμε σε λειτουργία το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, δομή αναγκαία για την υποστήριξη του πολίτη σε όλη την εκπαιδευτική και επαγγελματική πορεία του».
Η υφυπουργός Παιδείας, Εύη Χριστοφιλοπούλου, επισήμανε χαρακτηριστικά:
«Ο καθένας έχει δικαίωμα στη μάθηση, έχει δικαίωμα να διευρύνει τις γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες που θα εξασφαλίσουν την επαγγελματική του εξέλιξη. Το υπό κατάθεση νομοσχέδιο, όμως, δεν έχει μόνο επαγγελματική διάσταση. Προσδοκούμε την ενίσχυση της συμμετοχής, βοηθώντας τους πολίτες μέσα από τη μάθηση να αναπτύξουν τα ενδιαφέροντα και την προσωπικότητά τους.
Με την αποκέντρωση και τη διευρυμένη συμμετοχή των παραγωγικών δυνάμεων σε τοπικό επίπεδο, ενισχύουμε τη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα. Βάζουμε τέλος στα στεγανά της μάθησης, διασφαλίζοντας την πρόσβαση σε όλους και δίνοντας τη δυνατότητα πιστοποίησης των προσόντων ανεξάρτητα από τον τρόπο που αποκτήθηκαν».
Η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων σε οποιαδήποτε ηλικία στη ζωή του ανθρώπου είναι ένας σημαντικός τομέας ο οποίος προωθείται με το νομοσχέδιο που αφορά στη διά βίου μάθηση και απασχόλησε σήμερα το Υπουργικό Συμβούλιο.
Με το χαρακτηριστικό τίτλο «Γηράσκω αεί διδασκόμενος» δόθηκαν στη δημοσιότητα οι βασικές αρχές του νομοσχεδίου.
Έτσι, η χώρα μας εναρμονίζεται με τα ισχύοντα στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, έτσι ρυθμίζονται με τρόπο σύγχρονο και αποδοτικό για την κοινωνία όλα τα θέματα που αφορούν στη διά βίου μάθηση, πλην του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος. Οι πολίτες των σύγχρονων κοινωνιών χρειάζεται να ανανεώνουν διαρκώς τις γνώσεις τους εμπλουτίζοντας και εξειδικεύοντάς τες. Έχοντας υπ' όψιν πως η παρεχόμενη από το σχολείο εκπαίδευση συχνά δεν καλύπτει αυτή την ανάγκη, ολοένα και περισσότεροι συνειδητοποιούν την αναγκαιότητα της διαρκούς επιμόρφωσης καθώς η συνεχής μάθηση καθίσταται επιτακτική ανάγκη στις μέρες μας.
Με τις διατάξεις του νομοσχεδίου, για πρώτη φορά προβλέπεται η συγκρότηση και η διαρκής επικαιροποίηση Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και αντιστοίχισή του με το ευρωπαϊκό, έτσι διασφαλίζεται η δυνατότητα αναγνώρισης της μη τυπικής εκπαίδευσης και μάθησης, ενω θωρακίζεται ο εργαζόμενος απέναντι στον ανταγωνισμό. Το παράδειγμα που δίδεται από τη σχετική ανακοίνωση αναφέρεται σε ένα μάγειρα με συγκεκριμένα χρόνια προϋπηρεσίας: θα μπορεί να υποβάλει φάκελο με τα προσόντα του σε κλαδική επιτροπή αξιολόγησης η οποία θα τον εξετάζει σε σύγκριση με το αντίστοιχο επαγγελματικό προσόν. Αν η επιτροπή κρίνει ότι πληροί τις προϋποθέσεις θα του χορηγεί επάρκεια και θα τον κατατάσσει σε κάποιο απο τα επίπεδα του εθνικού πλαισίου προσόντων και κατ' επέκταση του ευρωπαϊκού πλαισίου προσόντων. Αν η επιτροπή κρίνει ότι χρειάζεται κάτι πρόσθετο για να βελτιώσει τη θέση, όπως π.χ. ξένη γλώσσα ή επιπλέον μήνες επαγγελματικής εμπειρίας, θα ζητεί από τον αιτούντα τα περαιτέρω. Ο μάγειρας επαναϋποβάλλει το φάκελό του και η επιτροπή αποδέχεται τις βεβαιώσεις, του χορηγεί επάρκεια και τον κατατάσσει σε ένα από τα επίπεδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και κατ' επέκταση του επαγγελματικού πλαισίου.
Με την υλοποίηση των διατάξεων του νομοσχεδίου, ευνοείται ακόμη και η απόκτηση νέου επαγγέλματος, ενώ θα αναπτυχθούν οι τοπικές αγορές και θα δοθεί διέξοδος σε ανέργους, ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες κάθε τόπου.
«Ο καθένας έχει δικαίωμα στη μάθηση, έχει δικαίωμα να διευρύνει τις γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες που θα εξασφαλίσουν την επαγγελματική του εξέλιξη. Το υπό κατάθεση νομοσχέδιο, όμως, δεν έχει μόνο επαγγελματική διάσταση. Προσδοκούμε την ενίσχυση της συμμετοχής, βοηθώντας τους πολίτες μέσα από τη μάθηση να αναπτύξουν τα ενδιαφέροντα και την προσωπικότητά τους.
Με την αποκέντρωση και τη διευρυμένη συμμετοχή των παραγωγικών δυνάμεων σε τοπικό επίπεδο, ενισχύουμε τη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα. Βάζουμε τέλος στα στεγανά της μάθησης, διασφαλίζοντας την πρόσβαση σε όλους και δίνοντας τη δυνατότητα πιστοποίησης των προσόντων ανεξάρτητα από τον τρόπο που αποκτήθηκαν».
Η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων σε οποιαδήποτε ηλικία στη ζωή του ανθρώπου είναι ένας σημαντικός τομέας ο οποίος προωθείται με το νομοσχέδιο που αφορά στη διά βίου μάθηση και απασχόλησε σήμερα το Υπουργικό Συμβούλιο.
Με το χαρακτηριστικό τίτλο «Γηράσκω αεί διδασκόμενος» δόθηκαν στη δημοσιότητα οι βασικές αρχές του νομοσχεδίου.
Έτσι, η χώρα μας εναρμονίζεται με τα ισχύοντα στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, έτσι ρυθμίζονται με τρόπο σύγχρονο και αποδοτικό για την κοινωνία όλα τα θέματα που αφορούν στη διά βίου μάθηση, πλην του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος. Οι πολίτες των σύγχρονων κοινωνιών χρειάζεται να ανανεώνουν διαρκώς τις γνώσεις τους εμπλουτίζοντας και εξειδικεύοντάς τες. Έχοντας υπ' όψιν πως η παρεχόμενη από το σχολείο εκπαίδευση συχνά δεν καλύπτει αυτή την ανάγκη, ολοένα και περισσότεροι συνειδητοποιούν την αναγκαιότητα της διαρκούς επιμόρφωσης καθώς η συνεχής μάθηση καθίσταται επιτακτική ανάγκη στις μέρες μας.
Με τις διατάξεις του νομοσχεδίου, για πρώτη φορά προβλέπεται η συγκρότηση και η διαρκής επικαιροποίηση Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και αντιστοίχισή του με το ευρωπαϊκό, έτσι διασφαλίζεται η δυνατότητα αναγνώρισης της μη τυπικής εκπαίδευσης και μάθησης, ενω θωρακίζεται ο εργαζόμενος απέναντι στον ανταγωνισμό. Το παράδειγμα που δίδεται από τη σχετική ανακοίνωση αναφέρεται σε ένα μάγειρα με συγκεκριμένα χρόνια προϋπηρεσίας: θα μπορεί να υποβάλει φάκελο με τα προσόντα του σε κλαδική επιτροπή αξιολόγησης η οποία θα τον εξετάζει σε σύγκριση με το αντίστοιχο επαγγελματικό προσόν. Αν η επιτροπή κρίνει ότι πληροί τις προϋποθέσεις θα του χορηγεί επάρκεια και θα τον κατατάσσει σε κάποιο απο τα επίπεδα του εθνικού πλαισίου προσόντων και κατ' επέκταση του ευρωπαϊκού πλαισίου προσόντων. Αν η επιτροπή κρίνει ότι χρειάζεται κάτι πρόσθετο για να βελτιώσει τη θέση, όπως π.χ. ξένη γλώσσα ή επιπλέον μήνες επαγγελματικής εμπειρίας, θα ζητεί από τον αιτούντα τα περαιτέρω. Ο μάγειρας επαναϋποβάλλει το φάκελό του και η επιτροπή αποδέχεται τις βεβαιώσεις, του χορηγεί επάρκεια και τον κατατάσσει σε ένα από τα επίπεδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και κατ' επέκταση του επαγγελματικού πλαισίου.
Με την υλοποίηση των διατάξεων του νομοσχεδίου, ευνοείται ακόμη και η απόκτηση νέου επαγγέλματος, ενώ θα αναπτυχθούν οι τοπικές αγορές και θα δοθεί διέξοδος σε ανέργους, ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες κάθε τόπου.
ΑΠΕ