2011: Πρώτος στόχος των συλλογικών οργάνων η διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου
Οι Ελληνες εφοπλιστές ναυπηγούν αυτή τη στιγμή στην Απω Ανατολή περισσότερα από 680 πλοία που αντιπροσωπεύουν ποσοστό υψηλότερο του 10% των συνολικών ναυπηγήσεων. |
ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας και οι προϋποθέσεις διατήρησης του ηγετικού της ρόλου διεθνώς είναι το θέμα που αναμένεται να απασχολήσει έντονα το νέο χρόνο τα συλλογικά όργανα ελληνόκτητης ναυτιλίας.
Τόσο η εκδήλωση του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος για το νέο έτος που πραγματοποιείται αύριο Τετάρτη, όσο και η επικείμενη γενική συνέλευση της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών στις αρχές Φεβρουαρίου (Τετάρτη 9 Φεβρουαρίου) αναμένεται να αναδείξουν το φλέγον θέμα του ανταγωνισμού που γνωρίζει σήμερα η ελληνόκτητη ναυτιλία κυρίως εξ ανατολών.
Πάλι στην κορυφή
Στις αρχές του 2010 η ελληνική ναυτιλία βρέθηκε και πάλι στην κορυφή της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας (σχετικά έχει αναφερθεί η «Ν») με Ιάπωνες και Κινέζους να ακολουθούν, ενώ η κούρσα του ανταγωνισμού με τους Κινέζους πλοιοκτήτες συνεχίστηκε αμείωτη και το 2010, ωστόσο η ελληνόκτητη ναυτιλία διατήρησε την πρωτοκαθεδρία παγκοσμίως τόσο σε νέες ναυπηγήσεις όσο και σε αγορές πλοίων από δεύτερο χέρι.
Το 2010 οι Ελληνες εφοπλιστές πραγματοποίησαν το 25% των συνολικών παγκοσμίως επενδυθέντων κεφαλαίων για την αγορά πλοίων από δεύτερο χέρι ενώ ναυπηγούν αυτή τη στιγμή στην Απω Ανατολή περισσότερα από 680 πλοία που αντιπροσωπεύουν ποσοστό υψηλότερο του 10% των συνολικών ναυπηγήσεων.
Οι κινήσεις αυτές εξασφαλίζουν τη συνεχή ανανέωση του στόλου, ενώ δίνουν και ανταγωνιστικό επιχειρηματικό πλεονέκτημα στην ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία όταν η αγορά πάρει και πάλι τα πάνω της.
Ωστόσο όλοι αναγνωρίζουν ότι η διατήρηση της «πρωτιάς» γίνεται χρόνο με το χρόνο όλο και πιο δύσκολη καθώς η Κίνα έχει τα φορτία, έχει τα ναυπηγεία, σταδιακά αποκτά και τα πλοία.
Το κρίσιμο σημείο, σε κάθε περίπτωση, δεν είναι η πρώτη ή η δεύτερη θέση στην παγκόσμια κατάταξη, αλλά η διατήρηση για τη χώρα μας αυτού του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος που λέγεται ελληνική ναυτιλία και τεχνογνωσία, η οποία προσφέρει σημαντικά οφέλη και στην εθνική οικονομία.
Μόνο το 2010, ένα από τα πιο δύσκολα -της τελευταίας 30ετίας- χρόνια για τη χώρα μας, η ελληνική ναυτιλία συνέχισε να αποτελεί το βασικό αιμοδότη της ελληνικής οικονομίας καθώς το ναυτιλιακό συνάλλαγμα μέχρι και τον Οκτώβριο του 2010 ανήλθε στα 13 δισ. ευρώ έναντι 11,2 δισ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Ωστόσο προκειμένου τα προαναφερόμενα στοιχεία να ενισχύσουν το θετικό αντίκτυπό της στην εθνική οικονομία και απασχόληση, απαιτούν μια ολοκληρωμένη αντιμετώπιση από πλευράς πολιτείας του σύνθετου ρόλου της ναυτιλίας, με σημαντικότερη προϋπόθεση τη βελτίωση του κλίματος με την ελληνική πλοιοκτησία.
Μελέτη
Ενα ενδεικτικό παράδειγμα του τι σημαίνει μια περαιτέρω ενδυνάμωση των σχέσεων ελληνικής οικονομίας και ελληνόκτητης ναυτιλίας σε καθαρά επιχειρηματικό επίπεδο, είναι πρόσφατη μελέτη της Τραπέζης της Ελλάδος (των κ.κ. Ζαχαρία Μπραγουδάκη και Στέλιου Παναγιώτου της Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών της Τράπεζας της Ελλάδος, με θέμα «Προσδιοριστικοί παράγοντες των εισπράξεων από τις θαλάσσιες μεταφορές - Η περίπτωση της Ελλάδος») η οποία απέδειξε ότι μια αύξηση των ανεξόφλητων δανείων των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών προς τον ελληνικό τραπεζικό τομέα κατά 10% οδηγεί σε αύξηση των ναυτιλιακών εισροών κατά 6,4%.
Αντιθέτως σε μία αύξηση του δείκτη των ναύλων κατά 10% οι ναυτιλιακές εισπράξεις θα τείνουν να αυξηθούν μόλις κατά 4,4%.
Η σπουδαιότητα του υπολοίπου των δανείων είναι διττή. Αφενός αντανακλά την αύξηση του ελληνόκτητου στόλου και αφετέρου την ενίσχυση της ναυτιλιακής συστάδας, αφού οι πλοιοκτήτες, που λαμβάνουν ένα δάνειο από κάποια τράπεζα, υποχρεούνται παράλληλα να ανοίξουν στην ίδια τράπεζα ένα λογαριασμό για το χρηματοδοτούμενο πλοίο και να εκτελούν όλες τις εμπορικές συναλλαγές (συμπεριλαμβανομένων και των εισπράξεων ναύλων) του εν λόγω πλοίου, μέσω αυτού του λογαριασμού.
Προσέγγιση
Η κυβέρνηση και ειδικότερα ο αρμόδιος υπουργός Γιάννης Διαμαντίδης, καλούνται να διαχειριστούν άμεσα το «χάσμα» που δημιουργήθηκε με τους επίσημους φορείς του ελληνικού εφοπλισμού μετά την απόφαση για σταδιακή απεμπλοκή του Λιμενικού Σώματος από τη διαχείριση των ναυτιλιακών θεμάτων. Στο πλαίσιο αυτό δεν αποκλείονται το επόμενο διάστημα κάποιες πρωτοβουλίες προκειμένου να «λιώσει ο πάγος».
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Διαμαντίδης σχεδιάζει επίσκεψη στην Κίνα, με τη συμμετοχή και εκπροσώπων του ελληνικού εφοπλισμού, ενώ δεν αποκλείεται το επόμενο διάστημα και μία συνάντηση του πρωθυπουργού και του αρμόδιου υπουργού στο Μέγαρο Μαξίμου με την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr
naftemporiki