Σαρωτικές αλλαγές στη Δευτεροβάθμια και την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και νέο εξεταστικό σύστημα προανήγγειλε η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου μετά την ανακοίνωση των βάσεων.
Oι αλλαγές αυτές θα αρχίσουν να εφαρμόζονται από το ερχόμενο έτος, με ορισμένες διορθωτικές κινήσεις στο ισχύον εξεταστικό σύστημα και τον νέο νόμοπλαίσιο για τα πανεπιστήμια, και θα ολοκληρωθούν το 2013-14 με το νέο εξεταστικό σύστημα.
Oι αλλαγές αυτές θα αρχίσουν να εφαρμόζονται από το ερχόμενο έτος, με ορισμένες διορθωτικές κινήσεις στο ισχύον εξεταστικό σύστημα και τον νέο νόμοπλαίσιο για τα πανεπιστήμια, και θα ολοκληρωθούν το 2013-14 με το νέο εξεταστικό σύστημα.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», οι δέκα βασικές αλλαγές θα είναι οι εξής:
1 ΜΕΓΑΛΗ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ (χωροταξική και θεματική) στο σύνολο των ΑΕΙ και ΤΕΙ. Για «νέο τοπίο» έκανε λόγο η κ. Διαμαντοπούλου. Συγχωνεύσεις τμημάτων και σχολών όχι μόνο σε ΤΕΙ, αλλά και ενδεχόμενες συγχωνεύσεις ΑΕΙ και ΤΕΙ στις ίδιες περιοχές. Αλλαγή γνωστικού αντικειμένου ή κλείσιμο για αζήτητα τμήματα. Τέτοιες παρεμβάσεις θα μπορούσαν να γίνουν π.χ. στη Θεσσαλία, την Αχαΐα, τη Δ. Μακεδονία, την Κρήτη, την Ηπειρο και σε άλλες περιφέρειες, όπου λειτουργούν παράλληλα ΑΕΙ και ΤΕΙ σε κοντινές ή και στις ίδιες πόλεις.
2 ΑΜΕΣΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ για μη ελκυστικές σχολές, οι οποίες όμως χρειάζεται να διατηρηθούν, με ελεύθερη πρόσβαση βάσει απολυτηρίου χωρίς την ανάγκη συμμετοχής στις εισαγωγικές εξετάσεις. 3 ΝΕΟΣ ΤΡΟΠΟΣ οργάνωσης των σπουδών. Θα υπάρχουν προγράμματα σπουδών, θα γίνουν συνεργασίες και αυτό θα εξεταστεί χωριστά σε κάθε περιφέρεια. Δημιουργία Συμβουλίων Ανώτατης Εκπαίδευσης ανά περιφέρεια. 4 ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ για τη χρηματοδότηση των ΑΕΙ και ΤΕΙ θα είναι η αξιολόγησή τους. Ανάμεσα στα κριτήρια αξιολόγησης θα είναι και οι επιδόσεις των φοιτητών. Η αξιολόγηση θα επεκταθεί σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.
5 ΣΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ των ΑΕΙ θα συμμετέχουν και εξωπανεπιστημιακοί, κοινωνικοί παράγοντες. 6 ΣΥΡΡΙΚΝΩΣΗ χρόνου, εκπαιδευτικού προσωπικού και κατηγοριών υποψηφίων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις (πιθανώς από το ερχόμενο έτος).
7 ΛΙΓΟΤΕΡΑ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ και περισσότερα μαθήματα επιλογής σε Β΄ και Γ΄ Λυκείου. Περιορισμός ύλης. Νέα αναλυτικά προγράμματα και βιβλία.
8 ΚΕΝΤΡΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ για την απόκτηση Εθνικού Απολυτηρίου σε 6- 7 μαθήματα (βασικά και επιλογής) της Γ΄ Λυκείου. Στο Απολυτήριο θα προσμετρώνται οι επιδόσεις στο λύκειο, αλλά και διάφορες ερευνητικές εργασίες όπως και η συνολική προσπάθεια των μαθητών.
9 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΕ ΣΧΟΛΕΣ και όχι σε τμήματα, π.χ. στην Πολυτεχνική Σχολή. Η κατανομή σε τμήματα (π.χ. Αρχιτεκτόνων, Πολιτικών Μηχανικών κ.λπ.) θα γίνεται το δεύτερο έτος, ανάλογα με τις επιδόσεις και προτιμήσεις τους.
10 ΤΑ ΑΕΙ και ΤΕΙ θα αποκτήσουν λόγο, αποφασίζοντας για τους συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων ανάλογα με το γνωστικό αντικείμενο και τον αριθμό των εισακτέων.
Οπως ανέφερε χθες (στο Μega) η υπουργός Παιδείας κ. Διαμαντοπούλου, έχει «τη σωφροσύνη και την τόλμη» να επιχειρήσει τις αλλαγές αγνοώντας το πολιτικό κόστος που συνεπάγονται, ενώ η φετινή χρονιά αποτελεί λυδία λίθο για τις επιλογές που θα γίνουν, καθώς το χάσμα που παρουσιάστηκε με υποψηφίους να εισάγονται με βαθμό 0,9 από τη μια και συνωστισμό αριστούχων κοντά στο απόλυτο 20 από την άλλη, έκανε εμφανείς τις παθογένειες του συστήματος...
«Ξεπαγώνει» η ματαιωμένη μεταρρύθμιση του ΄95
ΟΙ ΙΔΙΟΙ άνθρωποι αλλά από άλλες, ισχυρότερες θέσεις θα επιχειρήσουν να εφαρμόσουν, σχεδόν 20 χρόνια μετά την πρώτη τους προσπάθεια, τη γενική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που περιλαμβάνει και το εξεταστικό σύστημααναγκαιότητα την οποία έκανε πλέον καταφανή η ανακοίνωση των βάσεων.
Πρόκειται για τον Πρωθυπουργό Γ. Παπανδρέου, ο οποίος το 1995 ως υπουργός Παιδείας πρωτομίλησε για το Εθνικό Απολυτήριο, οι γενικές κατευθύνσεις του οποίου έρχονται στην επικαιρότητα. Πρόκειται επίσης για τον υφυπουργό Παιδείας Γιάννη Πανάρετο, ο οποίος συμμετείχε στη διαμόρφωση του Εθνικού Απολυτηρίου ως γενικός γραμματέας του υπουργείου τότε, αλλά και για τον γενικό γραμματέα Βασ. Κουλαϊδή που ανήκε στους εμπνευστές του εγχειρήματος, το οποίο ανακοινώθηκε τότε, για να παγώσει ένα χρόνο αργότερα από τον Γερ. Αρσένη. Ωστόσο υπάρχει ακόμα ένας άνθρωπος, ο ιστορικός της εκπαίδευσης και εγνωσμένου κύρους δάσκαλος Αλέξης Δημαράς, ο οποίος πιστώνεται την πατρότητα της ιδέας του Εθνικού Απολυτηρίου, διετέλεσε τότε πρόεδρος του Κέντρου Εκπαιδευτικής Ερευνας και ήταν βασικός συντονιστής της προσπάθειας. Μιλώντας στα «ΝΕΑ» ο κ. Δημαράς τονίζει ότι και μόνο το γεγονός πως επί δεκαετίες ολόκληρες προσπαθούμε να φτιάξουμε ένα εξεταστικό σύστημα άρτιο και δεν τα καταφέρνουμε, αποδεικνύει και τη μεγάλη δυσκολία του εγχειρήματος. Ωστόσο δηλώνει αισιόδοξος. «Η δήλωση της υπουργού Παιδείας ότι δεν θα υπολογίσει το πολιτικό κόστος, ο χρόνος μέχρι το 2014 που είναι αρκετός για να προετοιμαστούν όλα μέχρι τις λεπτομέρειες και η αναγγελία ότι το νέο μοντέλο θα ακολουθήσει την ιδέα του Εθνικού Απολυτηρίου, το οποίο σχεδιάσαμε μαζί με τα πρόσωπα που αναφέρατε», και που είναι πάλι παρόντα, αποτελούν τα στοιχεία της αισιοδοξίας του.
«Κατ΄ αρχήν πιστεύω ότι δεν πρέπει να αναλάβουν τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ την ευθύνη της εξεταστικής διαδικασίας, αλλά να παραμείνει κεντρικά οργανωμένη. Το Εθνικό Απολυτήριο να δίδεται κατόπιν εξέτασης σε όλα τα μαθήματα της Γ΄ τάξης, τα οποία όμως δεν θα πρέπει να είναι πολλά όπως σήμερα, αλλά μόλις 6- 7 και ορισμένα επιλογής. Αυτό βέβαια προϋποθέτει αναμόρφωση όλου του προγράμματος σε όλες τις τάξεις του λυκείου. Τα πανεπιστήμια θα πρέπει να δίνουν συντελεστές για κάθε ένα από τα εξεταζόμενα μαθήματα, άρα ο κάθε μαθητής ανάλογα με το πού επιθυμεί να εισαχθεί να δίνει έμφαση στα αντίστοιχα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας χωρίς όμως να παραμελούνται τα υπόλοιπα. Ενδεχομένως για την εισαγωγή θα πρέπει να υπολογίζεται και ο βαθμός του ιδίου του Απολυτηρίου. Επίσης για την Ξένη Γλώσσα και την Πληροφορική θα ήταν χρήσιμο να γίνεται κρατική πιστοποίηση μέσα στο Λύκειο, πέραν της εξεταστικής διαδικασίας».
Οσο για την ιδέα της αρχικής εισαγωγής σε σχολή αντί σε τμήμα, ο κ. Δημαράς τη θεωρεί φρόνιμη, τονίζει ωστόσο ότι πρέπει να διασφαλιστεί ο πλέον αντικειμενικός τρόπος της αξιολόγησης των φοιτητών κατά το επόμενο στάδιο της κατάταξής τους σε τμήματα.
TA NEA