Τα συσσωρευμένα χρέη των κρατικών επιχειρήσεων, τα οποία αρνείται πλέον να εξυπηρετεί το Ελληνικό Δημόσιο, προκαλούν από χθες έντονη αντιπαράθεση στο εσωτερικό της κυβέρνησης. Ο υπουργός Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου δήλωσε χθες ότι το κράτος δεν μπορεί πια να εγγυάται για ελλείμματα-μαμούθ, αφού, όπως τόνισε, αυτό επιτάσσει και το μνημόνιο με την τρόικα.
Παρά το γεγονός ότι ο υπουργός Οικονομικών φρόντισε ώστε να υπάρξουν τα απαραίτητα κονδύλια για να εξυπηρετηθεί η μισθοδοσία των εργαζομένων στην ΕΘΕΛ (της οποίας το προσωρινό πάγωμα προκάλεσε χθες κινητοποιήσεις και την εξαφάνιση των λεωφορείων από τους δρόμους), οι αναφορές του ερμηνεύθηκαν ως μια έμμεση μομφή προς τον υπουργό Υποδομών κ. Δ. Ρέππα για την καθυστέρηση στο πρόγραμμα εξυγίανσης των ΔΕΚΟ που επιβαρύνουν υπέρμετρα τον κρατικό προϋπολογισμό, όπως η ΕΘΕΛ και ο ΟΣΕ.
Αμεση ήταν και η αντίδραση του κ. Ρέππα, ο οποίος επισημαίνει ότι τα χρονοδιαγράμματα εξυγίανσης τηρούνται κανονικά, προσθέτοντας μάλιστα πως μέσω των ΔΕΚΟ αυτών η κυβέρνηση ασκεί κοινωνική πολιτική διατηρώντας σε χαμηλά επίπεδα τις τιμές των εισιτηρίων.
Ο κ. Παπακωνσταντίνου, μιλώντας το πρωί στην εκπομπή «Κοινωνία Ωρα Μega», ανέλυσε σε αδρές γραμμές τη νέα τακτική του οικονομικού επιτελείου: «Δεν γίνεται δημόσιες εταιρείες να μην μπορούν να πληρώσουν τη μισθοδοσία τους». «Το Δημόσιο» συμπλήρωσε «έχει εγγυηθεί 11 δισ.ευρώ στον ΟΣΕ,τα οποία ο Οργανισμός δεν μπορεί να αποπληρώσει. Αυτά θα φορτωθούν στο δημόσιο χρέος. Πρέπει άμεσα να υπάρχει αναδιάρθρωση.
Ο κ. Παπακωνσταντίνου, μιλώντας το πρωί στην εκπομπή «Κοινωνία Ωρα Μega», ανέλυσε σε αδρές γραμμές τη νέα τακτική του οικονομικού επιτελείου: «Δεν γίνεται δημόσιες εταιρείες να μην μπορούν να πληρώσουν τη μισθοδοσία τους». «Το Δημόσιο» συμπλήρωσε «έχει εγγυηθεί 11 δισ.ευρώ στον ΟΣΕ,τα οποία ο Οργανισμός δεν μπορεί να αποπληρώσει. Αυτά θα φορτωθούν στο δημόσιο χρέος. Πρέπει άμεσα να υπάρχει αναδιάρθρωση.
Και με την ΕΘΕΛ θα ακολουθήσει ανάλογο σχέδιο αναδιάρθρωσης.Η ΕΘΕΛ μέχρι τώρα μπορούσε να δανειστεί. Εδώ είναι το πρόβλημα.Μιλάμε για εταιρείες του Δημοσίου που πρέπει να έχουν σοβαρούς ισολογισμούς. Τα ελλείμματα δεν μπορεί να είναι ανεξέλεγκτα,ούτε το Δημόσιο μπορεί να εγγυάται πλέον για ελλείμματα-μαμούθ.Δεν μπορεί από τα έσοδα που έχει ένας φορέας να μην μπορεί να καλύψει τις δαπάνες του» είπε. «Βεβαίως και θα πληρώνονται οι εργαζόμενοι. Αλλά δεν μπορούμε να συνεχίσουμεόπως πηγαίναμε μέχρι τώρα. Είμαστε σε μια νέα κατάσταση» πρόσθεσε ο κ. Παπακωνσταντίνου.
Τα βέλη έφθασαν στο υπουργείο Υποδομών και προκάλεσαν την αντίδραση του κ. Ρέππα. «Οταν ανακύπτει ένα πρόβλημα,όλοι σπεύδουν να δηλώσουν ότι πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα» απάντησε. «Οποιος κάνει πράγματα κάτω από μεγάλη πίεση μπορεί να πέσει και σε μεγάλα λάθη» προσθέτει. Στο υπουργείο Υποδομών έχουν εκλάβει περίπου ως «καψώνι» την καθυστέρηση των 20 ημερών από την πλευρά του υπουργείου Οικονομικών για την υπογραφή του φακέλου με τα έξοδα μισθοδοσίας των εργαζομένων στην ΕΘΕΛ.
Τα βέλη έφθασαν στο υπουργείο Υποδομών και προκάλεσαν την αντίδραση του κ. Ρέππα. «Οταν ανακύπτει ένα πρόβλημα,όλοι σπεύδουν να δηλώσουν ότι πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα» απάντησε. «Οποιος κάνει πράγματα κάτω από μεγάλη πίεση μπορεί να πέσει και σε μεγάλα λάθη» προσθέτει. Στο υπουργείο Υποδομών έχουν εκλάβει περίπου ως «καψώνι» την καθυστέρηση των 20 ημερών από την πλευρά του υπουργείου Οικονομικών για την υπογραφή του φακέλου με τα έξοδα μισθοδοσίας των εργαζομένων στην ΕΘΕΛ.
«Τι τον έκαναν τόσες μέρες τον φάκελο;Αφού θα τα έδιναν στο τέλος τα λεφτά,γιατίέβαλαν την υπογραφή στο και πέντε προκαλώντας μια απεργία που σκόρπισε τον πανικό στην ελληνική κοινωνία;Γιατί δεν είναι λίγο να ακούς ότι μια ΔΕΚΟ δεν έχει να πληρώσει μισθούς» παρατηρούν συνεργάτες του υπουργού.
Με την κριτική του επιτελείου του συμφωνεί και ο κ. Ρέππας, ο οποίος επισημαίνει ότι σε αυτές τις δύσκολες στιγμές «χρειάζεται περισσότερος κοινός πολιτικός νους». Ωστόσο ο υπουργός Υποδομών βάλλεται το τελευταίο διάστημα από πολλούς συναδέλφους του υπουργούς, οι οποίοι τον εγκαλούν ότι έχει καθυστερήσει πολύ το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ. «Τα χρέη που έχουν οι οργανισμοί που εποπτεύει ο Ρέππας είναι περίπου όσα εξοικονομούμε από την περικοπή της 13ης και της 14ης σύνταξης. Είναι δυνατόν να υποβάλλουμε τον κόσμο σε τέτοιες θυσίες για να συντηρούμε την κακοδιοίκηση;» διερωτώνται κυβερνητικά στελέχη.
Με την κριτική του επιτελείου του συμφωνεί και ο κ. Ρέππας, ο οποίος επισημαίνει ότι σε αυτές τις δύσκολες στιγμές «χρειάζεται περισσότερος κοινός πολιτικός νους». Ωστόσο ο υπουργός Υποδομών βάλλεται το τελευταίο διάστημα από πολλούς συναδέλφους του υπουργούς, οι οποίοι τον εγκαλούν ότι έχει καθυστερήσει πολύ το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ. «Τα χρέη που έχουν οι οργανισμοί που εποπτεύει ο Ρέππας είναι περίπου όσα εξοικονομούμε από την περικοπή της 13ης και της 14ης σύνταξης. Είναι δυνατόν να υποβάλλουμε τον κόσμο σε τέτοιες θυσίες για να συντηρούμε την κακοδιοίκηση;» διερωτώνται κυβερνητικά στελέχη.
Να σημειωθεί ότι οι περικοπές των συντάξεων εκτιμάται ότι θα φέρουν στα κρατικά ταμεία περί το 1,5 δισ. ευρώ, όσες υπολογίζονται και οι ζημιές του ΟΣΕ και των αστικών συγκοινωνιών. Ο υπουργός Υποδομών έχει μπει στο στόχαστρο και βουλευτών του ΠαΣοΚ μαζί με πολλούς άλλους συναδέλφους του υπουργούς, επειδή είναι «εξαφανισμένοι» και δεν βγαίνουν να στηρίξουν ή να διαμορφώσουν διαφορετικές προτάσεις σε μείζονες κυβερνητικές επιλογές, όπως το Ασφαλιστικό.
Σχέδιο εξυγίανσης σε ΟΣΕ και ΕΘΕΛ
Σχέδιο εξυγίανσης σε ΟΣΕ και ΕΘΕΛ
Επιβάτες περιμένουν επί ματαίω στη στάση για το όχημα που θα τους μεταφέρει στις δουλειές ή στα σπίτια τους. Χθεσινή εικόνα στο Σύνταγμα, που δείχνει ποιος τελικά πληρώνει το μάρμαρο της μη εξυγίανσης των αστικών συγκοινωνιών (ΑΡ/ΑΛΚΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ)
Ο υπουργός Υποδομών κ. Δ.Ρέππας , μολονότι είχε πει πως θα κατέθετε το σχέδιο για την εξυγίανση του ΟΣΕ τον Μάιο, εκνευρίζεται από την κριτική ότι το έργο του καθυστερεί.
«Δεν υπάρχει καμία καθυστέρηση. Δεν μπορώ να διορθώσω σε έξι μήνες όλα τα αρνητικά που συσσωρεύθηκαν στους φορείς των συγκοινωνιών επί έτη. Αν δεν υπάρχει άλλη λύση για την πληρωμή των εργαζομένων, τότε θα αυξήσουμε την τιμή του εισιτηρίου. Να αποφασίσουμε αν θέλουμε να ασκούμε κοινωνική πολιτική μέσω των συγκοινωνιών ή αν θέλουμε κερδοφόρες επιχειρήσεις» σημειώνει. Ο κ. Ρέππας έχει ήδη παρουσιάσει στην τρόικα το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ και είναι έτοιμος να καταθέσει το σχετικό νομοσχέδιο, σύμφωνα με το οποίο μειώνονται στο ένα πέμπτο οι ζημιές του Οργανισμού (από 500 εκατ. ευρώ που υπολογίζονται τώρα ετησίως).
Αμέσως μετά θα ετοιμάσει ένα αντίστοιχο σχέδιο για την ΕΘΕΛ, η οποία τείνει να εξελιχθεί σε νέα Ολυμπιακή, με τις δανειακές ανάγκες της για το σύνολο του 2010 να εκτοξεύονται στα 800 εκατ. ευρώ. Χθες ο γενικός γραμματέας Μεταφορών κ. Χ. Τσιόκας πήγε στο υπουργείο Οικονομικών, όπου πραγματοποιήθηκε σύσκεψη υπό τον κ. Παπακωνσταντίνου προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα άμεσα οικονομικά προβλήματα των αστικών συγκοινωνιών. Το θέμα είναι σύνθετο και οι συσκέψεις θα εξακολουθήσουν ώσπου να βρεθεί ικανοποιητική λύση.