Από την Πέμπτη τίθενται σε ισχύ οι αυξημένοι συντελεστές ΦΠΑ. Ο βασικός συντελεστής αυξάνεται από 21% σε 23%, ο χαμηλός από 10% σε 11% και ο πολύ χαμηλός από 5% σε 5,5%. Παρατείνεται μέχρι την Δευτέρα 5 Ιουλίου με απόφαση του υπουργού Οικονομικών η ηλεκτρονική υποβολή δηλώσεων φόρου εισοδημάτων, και η υποβολή του Ε9 που έληγε την Τετάρτη.
Ακριβότερα διόδια θα πληρώνουν από τα μεσάνυχτα της Τετάρτης οι οδηγοί στο Εθνικό οδικό δίκτυο, την Αττική οδό και τη γέφυρα Ρίου -Αντιρρίου, λόγω της αύξησης του ΦΠΑ από 21 σε 23%. Για τα Ι.Χ στο Εθνικό οδικό δίκτυο οι αυξήσεις είναι από 5 έως 20 λεπτά και πλέον το κόστος της διαδρομής μετ' επιστροφής στην Αθηνών -Θεσσαλονίκης να διαμορφώνεται στα 39,6 ευρώ, στην διαδρομή Αθηνών -Πατρών στα 11,6 και στην Αθηνών Καλαμάτας στα 5,6 ευρώ. Στην Αττική οδό, τα διόδια για τα Ι.Χ. από 2,7 αυξάνονται στα 2,8 ευρώ, και στα δίκυκλα στο 1,40 από 1,30 .Τέλος κάθε διέλευση από τη γέφυρα Ρίου -Αντιρρίου, θα στοιχίζει για τα Ι.Χ. 12,2 ευρώ, από τα 12.
Για πρώτη φορά, επιβάλλεται ΦΠΑ και σε κατηγορίες επιτηδευματιών, όπως ταξί, δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα και κλινικές. Στις αμοιβές των δικηγόρων, συμβολαιογράφων, άμισθων υποθηκοφυλάκων και δικαστικών επιμελητών επιβάλλεται ΦΠΑ 23% και 11% σε ταξί, υπηρεσίες νοσοκομειακής και ιατρικής περίθαλψης.
Ακριβότερα, όμως, θα είναι και τα διόδια σε ολόκληρη την χώρα, με την Αττική Οδό να κάνει την πρώτη της αύξηση από το 2006 από 10 λεπτά (μοτοσυκλέτες και ΙΧ αυτοκίνητα) έως 40 λεπτά (μεγάλα φορτηγά).
Τέλος, από τα μέσα Ιουλίου θα περάσει στην αγορά και η τρίτη αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα τσιγάρα, που θα οδηγήσει σε αύξηση της τιμής στα 4,80 - 5 ευρώ για το πακέτο των 3,80 ευρώ σήμερα.
Αντιδράσεις επιχειρηματιών για νέα αύξηση των συντελεστών του Φόρου Προστιθεμένης Αξίας
Δύσκολη έως αδύνατη χαρακτηρίζει την απορρόφηση της νέας αύξησης των συντελεστών του Φόρου Προστιθεμένης Αξίας ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς και της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων, κ. Γ. Κασιμάτης.
Ο πρόεδρος επισημαίνει ότι πρόκειται για την δεύτερη αύξηση μέσα σε λίγους μήνες, γεγονός που καθιστά πλέον αδύνατη την απορρόφηση σε μια εποχή μάλιστα που τα λειτουργικά έξοδα των επιχειρήσεων αυξάνονται καθημερινά.
Αναλυτικά, ο κ. Κασιμάτης επισημαίνει:
Πολύ πρόσφατα είχαμε αύξηση των συντελεστών του Φ.Π.Α. κατά δύο μονάδες. Και άλλες δύο από αύριο, σύνολο τέσσερις. Δεν νομίζω ότι υπάρχουν δυνατότητες και ιδιαίτερα στον κλάδο του χονδρεμπορίου και της μεταποίησης για απορρόφηση και μάλιστα για δεύτερη φορά σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Θα πρέπει να επισημάνω εδώ και την παράλληλη αύξηση της τιμής των πρώτων υλών λόγω της ανατίμησης του δολαρίου με αποτέλεσμα το κόστος λειτουργίας μιας μικρομεσαίας επιχείρησης να έχει γίνει πλέον δυσβάσταχτο. Φοβάμαι ότι οι ανατιμήσεις από αύριο θα είναι αναπόφευκτες και μοιραία θα επέλθουν σε προϊόντα που έχουν άμεση συνάρτηση με το βιομηχανικό κόστος.
Θα πρέπει βέβαια να υπολογίσουμε εδώ και τις αυξήσεις της ΔΕΗ, που για μια ακόμα φορά προκαλούν επιβάρυνση και μάλιστα αναδρομικά, με την αύξηση του Φ.Π.Α στους λογαριασμούς, ακόμα και των δημοτικών τελών, που δημιουργούν πρόσθετα προβλήματα στη λειτουργία των επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα να στενεύουν απελπιστικά τα περιθώρια απορρόφησης όποιων επιβαρύνσεων. Και φυσικά το κόστος των καυσίμων, που αυξάνονται για μια ακόμη φορά αύριο, καθιστώντας σχεδόν απαγορευτική τη λειτουργία μιας επιχείρησης που βασίζεται στα καύσιμα".
ΝΔ: Ο Θ. Καράογλου για την αύξηση του ΦΠΑ
Xαριστική βολή στην οικονομία χαρακτηρίζει η Ν.Δ. τη δεύτερη αύξηση του ΦΠΑ που ισχύει από αύριο.Ο Αναπληρωτής Υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Οικονομίας της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Β΄ Θεσσαλονίκης, κ. Θεόδωρος Καράογλου, σημείωσε μεταξύ άλλων "Είναι η δεύτερη αύξηση μέσα σε λίγους μήνες (15 Μαρτίου εφαρμόστηκε η πρώτη) από μία κυβέρνηση της οποίας ο πρωθυπουργός δεσμευόταν, προεκλογικά αλλά και μετεκλογικά, ότι δεν πρόκειται να αυξήσει το ΦΠΑ, διότι θα προκαλέσει πρόβλημα ύφεσης στην οικονομία. Στη δύσκολη οικονομική συγκυρία και μετά και από αυτή την εξέλιξη είναι σχεδόν βέβαιο ότι οι παρενέργειες θα είναι πολύ αρνητικές για την οικονομία μας. Είναι απορίας άξιο γιατί η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ επιμένει σε αυτή τη λογική, όταν ήδη, από το πρώτο πεντάμηνο του έτους, καταδεικνύεται η αποτυχία αυτής της πολιτικής.Τα έσοδα από τον ΦΠΑ, παρά την πρώτη σημαντική αύξησή του, παρουσιάζουν άνοδο μόλις 0,8%, έναντι ετήσιου στόχου 14,5%.
Πώς, όμως, η κυβέρνηση ελπίζει να αυξήσει τα έσοδα από ΦΠΑ, τη στιγμή που η ύφεση βαθαίνει, ενώ έχει γιγαντωθεί η λαθρεμπορία τσιγάρων και καυσίμων, αφού πλέον το κίνητρο της φοροδιαφυγής είναι πολύ μεγαλύτερο; Τη στιγμή μάλιστα που το ΠΑΣΟΚ ζητάει θυσίες από τον Ελληνικό λαό δεν έχει γίνει κάποια σοβαρή προσπάθεια να μειωθεί η φοροδιαφυγή και να «αναδιοργανωθούν" οι εισπρακτικοί μηχανισμοί, όπως υποσχόταν όταν ανέλαβε την εξουσία.
Την ίδια στιγμή, οι εφορίες και τα τελωνεία μένουν ακέφαλα, η στελέχωσή τους είναι ελλιπής και οι υπάλληλοι είναι προβληματισμένοι, καθώς -πέρα από τη σοβαρή μείωση των αποδοχών τους- διαρρέουν διάφορα σενάρια από το Υπουργείο Οικονομικών περί κατάργησης υπηρεσιών, μεταθέσεων, μετατάξεων και περαιτέρω μείωση αποδοχών, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη και η κατάργηση θεμελιωμένων ασφαλιστικών δικαιωμάτων. Σε όλο αυτό το κλίμα ανασφάλειας και απογοήτευσης, η κυβέρνηση απαντάει με την εύκολη "λύση" της αύξησης του ΦΠΑ, δίνοντας τη χαριστική βολή σε όλους.Ύφεση, φοροδιαφυγή και παραοικονομία θα γιγαντωθούν, ενώ η ανεργία θα φτάσει σε πρωτοφανή για την Ελληνική κοινωνία επίπεδα.
Είναι κοινή λογική πρωτοετούς φοιτητή σε οικονομικό πανεπιστήμιο ότι, όσο επιτείνεται η ύφεση στην οικονομία, τόσο μικρότερα θα είναι και τα φορολογικά έσοδα. Αντί, λοιπόν, να δοθεί μια ώθηση στην οικονομία μας, όπως προεκλογικά υποσχόταν ο πρωθυπουργός, με μια σειρά από μέτρα όπως αυτά που έχουμε προτείνει (αναπτυξιακός νόμος, αυτοχρηματοδοτούμενα έργα, ΕΣΠΑ, κλπ) παρακολουθούμε μια ασφυκτιούσα οικονομία. Μια οικονομία σε κώμα".
ΕΡΤ