Τη σύμφωνη γνώμη της αξιωματικής αντιπολίτευσης, την επιφυλακτική προς θετική στάση των εκπροσώπων του ΛΑΟΣ και του ΣΥΡΙΖΑ, και την πλήρη διαφωνία του ΚΚΕ, συναντά το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών με τον τίτλο «Δημοσιονομική διαχείριση και ευθύνη».
Παρουσιάζοντας την νομοθετική του πρωτοβουλία, ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου τόνισε ότι με το νομοσχέδιο επιχειρείται να αλλάξει ριζικά ο τρόπος κατάρτισης εκτέλεσης και παρακολούθησης του κρατικού προϋπολογισμού με τη δημιουργία σύγχρονων δημοσιονομικών κανόνων και αρχών στη διαχείριση του δημοσίου χρήματος, προκειμένου να πάψει το πάγιο σχεδόν φαινόμενο να «πέφτουν συνήθως έξω όλοι οι προϋπολογισμοί».
Το νομοσχέδιο αποτελεί το ενδιάμεσο στάδιο της μεταρρύθμισης του δημοσιονομικού συστήματος που θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2013 με την καθιέρωση του προϋπολογισμού προγραμμάτων. Ο κ. Παπακωνσταντίνου διαβεβαίωσε ότι στο τέλος του τρέχοντος έτους θα τηρηθούν απολύτως οι στόχοι του προϋπολογισμού, όπως έχουν τεθεί.
Στο πλαίσιο αυτό, με το νομοσχέδιο εισάγεται, μεταξύ άλλων, η ευθύνη των υπουργών στην κατάρτιση, παρακολούθηση και έλεγχο των προϋπολογισμών τους, με την εισαγωγή νέων διαχειριστικών αρμοδιοτήτων του υπουργού Οικονομικών, καθώς και τον περιορισμό της δυνατότητας των Υπουργείων να υπερβαίνουν τις πιστώσεις του προϋπολογισμού τους, χωρίς επιπτώσεις.
Σημαντική επίσης πρωτοβουλία συνιστά ο νέος δημοσιονομικός θεσμός με την ίδρυση ανεξαρτήτου Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής για τη στήριξη παρακολούθησης και ελέγχου εκτέλεσης του προϋπολογισμού και τη στήριξη των δημοσιονομικών στόχων. Μάλιστα σύμφωνα με την τελευταία συνταγματική αναθεώρηση, η Βουλή θα μπορεί πλέον να παρεμβαίνει κατά τη συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού και να μεταβάλλει κονδύλια.
«Ακόμη κι αν δεν είχαμε τις υποχρεώσεις νοικοκυρέματος λόγω μνημονίου, θα έπρεπε αυτή η υποχρέωση να γεννηθεί από την ανάγκη να απαντήσουμε στο ερώτημα ``που πάνε τα λεφτά του κόσμου``», σχολίασε ο υπουργός Οικονομικών κ. Παπακωνσταντίνου.
Ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ Δημήτρης Λιντζέρης χαρακτήρισε ως άκρως σημαντική την ενίσχυση του ρόλου της Βουλής, ενώ το ίδιο το νομοσχέδιο το χαρακτήρισε ως αδήριτη οικονομική και λογιστική ανάγκη.
Αυτονόητη και απολύτως προς θετική κατεύθυνση χαρακτήρισαν τη νομοθετική πρωτοβουλία από πλευράς ΝΔ οι κ.κ. Μαργαρίτης Τζίμας και Μανώλης Κεφαλογιάννης. Ο πρώτος ως εισηγητής συμφώνησε ότι κανείς δεν είναι υπερήφανος για τους προϋπολογισμούς που συνέτασσαν διαχρονικώς οι κυβερνήσεις, ενώ ζήτησε το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί να προβλέπει και κυρώσεις για τη μη τήρηση των κανόνων διαχείρισης. Ο ίδιος πρότεινε να απαιτεί ειδική αυξημένη πλειοψηφία ο συμπληρωματικός προϋπολογισμός και ο έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου να μην είναι απλώς δειγματοληπτικός, αλλά προληπτικός σε κάθε δαπάνη πάνω από ένα ορισμένο ύψος.
Οι επιχειρούμενες αλλαγές δεν αναιρούν τον αντιλαϊκό χαρακτήρα των προϋπολογισμών, υπογράμμισε ο Νίκος Καραθανασόπουλος από το ΚΚΕ. Ο ίδιος σημείωσε ότι οι αδυναμίες κι η αδιαφάνεια στην κατάρτιση των προϋπολογισμών ήταν «συνειδητή πολιτική στο παρελθόν, όχι από την πλευρά της εργατικής αλλά της αστικής τάξης».
Ο εισηγητής του ΛΑΟΣ Ηλίας Πολατίδης υπογράμμισε ότι οι προϋπολογισμοί πέφτουν έξω γιατί καμία κυβέρνηση δεν θέλει να βάλει φόρους, αλλά από την άλλη θέλει να αυξήσει τις δαπάνες. Δεν είναι θέμα νομοθεσίας η ειλικρίνεια στην κατάρτιση του προϋπολογισμού είπε ο κ. Πολατίδης, που αν και έκρινε ότι το νομοσχέδιο κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, υπογράμμισε ότι λείπουν πολλά, γιατί όλα γίνονται υπό την πίεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Παπαδημούλης διερωτήθηκε πώς σήμερα θεωρούν οι πάντες το νομοσχέδιο ως αυτονόητο, «χωρίς να ζητεί κάποιος συγγνώμη, γιατί ΝΔ και ΠΑΣΟΚ έκαναν πάρτι όλα αυτά τα χρόνια, θεωρώντας ο καθένας τσιφλίκι του τις δημόσιες δαπάνες», ενώ μίλησε και για μυστικά κονδύλια των υπουργών. Ο κ. Παπαδημούλης χαρακτήρισε υποκριτικό το ενδιαφέρον για το Γραφείο της Βουλής, όταν, όπως είπε, ως εξαγγελία υπάρχει από το περασμένο φθινόπωρο.
Απαντώντας ο υπουργός Οικονομικών, είπε ότι η δέσμευση για εμπλοκή της Βουλής ισχύει, αλλά δεν είναι αρμοδιότητα της κυβέρνησης, αλλά της Βουλής να νομοθετηθεί προηγουμένως την αλλαγή στον Κανονισμό της Βουλής για τη δημιουργία της νέας υπηρεσίας.
Προς τη ΝΔ ο υπουργός επισήμανε ότι είναι πράγματι αυτονόητες οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, αλλά επί έξι χρόνια δεν το έπραξε η προηγούμενη κυβέρνηση.
Απευθυνόμενος στον κ. Παπαδημούλη, είπε ότι η ομολογία τω αδυναμιών μπορεί να γίνεται, αλλά ποτέ η Αριστερά δεν βγήκε να πει «μειώστε αυτή τη δαπάνη», ενώ διέψευσε ότι οι υπουργοί διαχειρίζονται μυστικές δαπάνες.
Παρουσιάζοντας την νομοθετική του πρωτοβουλία, ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου τόνισε ότι με το νομοσχέδιο επιχειρείται να αλλάξει ριζικά ο τρόπος κατάρτισης εκτέλεσης και παρακολούθησης του κρατικού προϋπολογισμού με τη δημιουργία σύγχρονων δημοσιονομικών κανόνων και αρχών στη διαχείριση του δημοσίου χρήματος, προκειμένου να πάψει το πάγιο σχεδόν φαινόμενο να «πέφτουν συνήθως έξω όλοι οι προϋπολογισμοί».
Το νομοσχέδιο αποτελεί το ενδιάμεσο στάδιο της μεταρρύθμισης του δημοσιονομικού συστήματος που θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2013 με την καθιέρωση του προϋπολογισμού προγραμμάτων. Ο κ. Παπακωνσταντίνου διαβεβαίωσε ότι στο τέλος του τρέχοντος έτους θα τηρηθούν απολύτως οι στόχοι του προϋπολογισμού, όπως έχουν τεθεί.
Στο πλαίσιο αυτό, με το νομοσχέδιο εισάγεται, μεταξύ άλλων, η ευθύνη των υπουργών στην κατάρτιση, παρακολούθηση και έλεγχο των προϋπολογισμών τους, με την εισαγωγή νέων διαχειριστικών αρμοδιοτήτων του υπουργού Οικονομικών, καθώς και τον περιορισμό της δυνατότητας των Υπουργείων να υπερβαίνουν τις πιστώσεις του προϋπολογισμού τους, χωρίς επιπτώσεις.
Σημαντική επίσης πρωτοβουλία συνιστά ο νέος δημοσιονομικός θεσμός με την ίδρυση ανεξαρτήτου Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής για τη στήριξη παρακολούθησης και ελέγχου εκτέλεσης του προϋπολογισμού και τη στήριξη των δημοσιονομικών στόχων. Μάλιστα σύμφωνα με την τελευταία συνταγματική αναθεώρηση, η Βουλή θα μπορεί πλέον να παρεμβαίνει κατά τη συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού και να μεταβάλλει κονδύλια.
«Ακόμη κι αν δεν είχαμε τις υποχρεώσεις νοικοκυρέματος λόγω μνημονίου, θα έπρεπε αυτή η υποχρέωση να γεννηθεί από την ανάγκη να απαντήσουμε στο ερώτημα ``που πάνε τα λεφτά του κόσμου``», σχολίασε ο υπουργός Οικονομικών κ. Παπακωνσταντίνου.
Ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ Δημήτρης Λιντζέρης χαρακτήρισε ως άκρως σημαντική την ενίσχυση του ρόλου της Βουλής, ενώ το ίδιο το νομοσχέδιο το χαρακτήρισε ως αδήριτη οικονομική και λογιστική ανάγκη.
Αυτονόητη και απολύτως προς θετική κατεύθυνση χαρακτήρισαν τη νομοθετική πρωτοβουλία από πλευράς ΝΔ οι κ.κ. Μαργαρίτης Τζίμας και Μανώλης Κεφαλογιάννης. Ο πρώτος ως εισηγητής συμφώνησε ότι κανείς δεν είναι υπερήφανος για τους προϋπολογισμούς που συνέτασσαν διαχρονικώς οι κυβερνήσεις, ενώ ζήτησε το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί να προβλέπει και κυρώσεις για τη μη τήρηση των κανόνων διαχείρισης. Ο ίδιος πρότεινε να απαιτεί ειδική αυξημένη πλειοψηφία ο συμπληρωματικός προϋπολογισμός και ο έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου να μην είναι απλώς δειγματοληπτικός, αλλά προληπτικός σε κάθε δαπάνη πάνω από ένα ορισμένο ύψος.
Οι επιχειρούμενες αλλαγές δεν αναιρούν τον αντιλαϊκό χαρακτήρα των προϋπολογισμών, υπογράμμισε ο Νίκος Καραθανασόπουλος από το ΚΚΕ. Ο ίδιος σημείωσε ότι οι αδυναμίες κι η αδιαφάνεια στην κατάρτιση των προϋπολογισμών ήταν «συνειδητή πολιτική στο παρελθόν, όχι από την πλευρά της εργατικής αλλά της αστικής τάξης».
Ο εισηγητής του ΛΑΟΣ Ηλίας Πολατίδης υπογράμμισε ότι οι προϋπολογισμοί πέφτουν έξω γιατί καμία κυβέρνηση δεν θέλει να βάλει φόρους, αλλά από την άλλη θέλει να αυξήσει τις δαπάνες. Δεν είναι θέμα νομοθεσίας η ειλικρίνεια στην κατάρτιση του προϋπολογισμού είπε ο κ. Πολατίδης, που αν και έκρινε ότι το νομοσχέδιο κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, υπογράμμισε ότι λείπουν πολλά, γιατί όλα γίνονται υπό την πίεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Παπαδημούλης διερωτήθηκε πώς σήμερα θεωρούν οι πάντες το νομοσχέδιο ως αυτονόητο, «χωρίς να ζητεί κάποιος συγγνώμη, γιατί ΝΔ και ΠΑΣΟΚ έκαναν πάρτι όλα αυτά τα χρόνια, θεωρώντας ο καθένας τσιφλίκι του τις δημόσιες δαπάνες», ενώ μίλησε και για μυστικά κονδύλια των υπουργών. Ο κ. Παπαδημούλης χαρακτήρισε υποκριτικό το ενδιαφέρον για το Γραφείο της Βουλής, όταν, όπως είπε, ως εξαγγελία υπάρχει από το περασμένο φθινόπωρο.
Απαντώντας ο υπουργός Οικονομικών, είπε ότι η δέσμευση για εμπλοκή της Βουλής ισχύει, αλλά δεν είναι αρμοδιότητα της κυβέρνησης, αλλά της Βουλής να νομοθετηθεί προηγουμένως την αλλαγή στον Κανονισμό της Βουλής για τη δημιουργία της νέας υπηρεσίας.
Προς τη ΝΔ ο υπουργός επισήμανε ότι είναι πράγματι αυτονόητες οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, αλλά επί έξι χρόνια δεν το έπραξε η προηγούμενη κυβέρνηση.
Απευθυνόμενος στον κ. Παπαδημούλη, είπε ότι η ομολογία τω αδυναμιών μπορεί να γίνεται, αλλά ποτέ η Αριστερά δεν βγήκε να πει «μειώστε αυτή τη δαπάνη», ενώ διέψευσε ότι οι υπουργοί διαχειρίζονται μυστικές δαπάνες.
ΑΠΕ