Τρίτη 1 Ιουνίου 2010

Ελληνοϊσραηλινή συμμαχία για έργο-φιλέτο στα Βαλκάνια


Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Την κατασκευή ενός από τα μεγαλύτερα έργα των Βαλκανίων, του αυτοκινητοδρόμου στο Μαυροβούνιο από την πόλη Bar έως το χωριό Boljare στα σύνορα με τη Σερβία, προϋπολογισμού 1,57 δισ. ευρώ, αναλαμβάνει ο Άκτωρ σε κοινοπραξία με τον ισραηλινό κατασκευαστικό κολοσσό Housing & Construction Holding Company Limited, γνωστό και ως Shikun U΄Binui.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το κυβερνητικό Συμβούλιο του Μαυροβουνίου έκανε δεκτή χθες την αναθεωρημένη προσφορά που είχε καταθέσει προ δεκαημέρου η ελληνοϊσραλινή κοινοπραξία για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου μήκους 169,2 χλμ.

Το Συμβούλιο έκανε αποδεκτή -κρίνοντάς την ως πλέον συμφέρουσα- την τελευταία εκ των συνολικά τεσσάρων προσφορών που κατέθεσαν τα δύο σχήματα, της οποίας το ύψος φέρεται να ανέρχεται στο 1,6 δισ. ευρώ. Άκτωρ και Shikun U΄Binui θα κατασκευάσουν τα τρία πρώτα τμήματα του αυτοκινητοδρόμου, μήκους 63,5 χλμ, ενώ σήμερα η κυβέρνηση του ανεξάρτητου από το 2006 κράτους των 620 χιλιάδων κατοίκων αναμένεται να επικυρώσει επίσημα την απόφαση.

Οφέλη
Το συγκεκριμένο έργο αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του κατασκευαστικού βραχίονα του ομίλου Ελλάκτωρ, μετά και την απόσυρσή του από την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Comarnic – Brasov στη Ρουμανία.Αλλά και τα οφέλη που δημιουργούνται από τον αυτοκινητόδρομο για την ευρύτερη περιοχή είναι ιδιαίτερα σημαντικά.Ο αυτοκινητόδρομος θα συνδέει το λιμάνι Bar της Αδριατικής στο νότιο Μοντενέγρο, με το σερβικό χωριό των μόλις 50 κατοίκων Boljare στα βόρεια σύνορα του Μοντενέγρο με τη Σερβία. Θα αποτελεί μέρος του σχεδιαζόμενου αυτοκινητοδρόμου Bar-Βελιγράδι που θα συνδέει το Μοντενέγρο με τον διευρωπαϊκό οδικό άξονα Corridor X που συνδέει το Σάλτσμπουργκ της Αυστρίας με τη Θεσσαλονίκη.Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής στην περιοχή και αποτελεί την ναυαρχίδα των επενδύσεων της κυβέρνησης του Μαυροβουνίου.Ο αυτοκινητόδρομος θα περιλαμβάνει την κατασκευή 42 τούνελ και 92 γεφυρών και κοιλαδογέφυρων.

Κατά δηλώσεις του υπουργού Μεταφορών και Υποδομών Andrija Lompar του Μαυροβουνίου, ο αυτοκινητόδρομος αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν πραγματοποιηθεί σε ολόκληρη την Ευρώπη. Θα εξυπηρετεί τα 5-8 χιλιάδες οχήματα - σε ώρες αιχμής αγγίζουν τις 20 χιλιάδες- που διέρχονται καθημερινά από τους υφιστάμενους δρόμους που συνδέουν το Bar με τα σύνορα της Σερβίας.

Παρασκήνιο
H πρόσκληση ενδιαφέροντος κάνει λόγο για έργο Σύμπραξης Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (PPP), ουσιαστικά όμως, η ελληνοϊσραηλινή κοινοπραξία θα υπογράψει τριακονταετή σύμβαση παραχώρησης για τον σχεδιασμό, τη χρηματοδότηση, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση των τριών πρώτων τμημάτων του αυτοκινητοδρόμου.Πέραν των Άκτωρ-Shikun U΄Binui το έργο διεκδικούσαν αρχικά τέσσερις κοινοπραξίες, η αυστριακή Strabag, η επίσης αυστριακή Alpine / Porr και η κροατική Konstruktor. Η τελευταία είχε καταθέσει προσφορά ύψους 2,8 δισ. ευρώ, όμως δεν κατάφερε να παράσχει έγκαιρα τις απαιτούμενες εγγυητικές επιστολές και αποκλείσθηκε. Έτσι, η κυβέρνηση του Μοντενέγρο ξεκίνησε επαφές με την ελληνοϊσραηλινή κοινοπραξία, της οποίας η αρχική προσφορά ήταν 3,92 δισ. ευρώ, ενώ η κρατική συμμετοχή διαμορφωνόταν στα 2,78 δισ. ευρώ.

Στόχος όμως, του υπουργού Μεταφορών, ήταν να μειώσει το ύψος της προσφοράς της Άκτωρ και της Shikun U΄Binui, χωρίς όμως, να έχει ανακοινώσει το ακριβές μέγεθος του ποσού που η κυβέρνηση του Μοντενέγρο ήταν αποφασισμένη να διαθέσει.Έτσι, η ελληνοϊσραηλινή κοινοπραξία κατέθεσε βελτιωμένη προσφορά, το ύψος της οποίας φαίνεται να μειώθηκε στο 1,6 δισ. ευρώ, ενώ το κρατικό μερίδιο μειώθηκε κατά 10%.Οι υπογραφές αναμένεται να πέσουν σε διάστημα τριών-τεσσάρων μηνών και αφότου το κονσόρτσιουμ καταθέσει τις εγγυητικές επιστολές.Στην χρηματοδότηση του έργου, που έχει την υποστήριξη της Παγκόσμιας Τράπεζας και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας ανασυγκρότησης και ανάπτυξης, θα συμμετέχει με 50% η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

CAPITAL.GR