Δευτέρα 17 Μαΐου 2010

Οι Κινέζοι έρχονται στην Ελλάδα





 







Η έλευση στην Αθήνα του κάπτεν Γουέι Τζιαφού συνιστά έμπρακτη ψήφο εμπιστοσύνης των κινεζικών κεφαλαίων στην επόμενη μέρα της Ελλάδας. Μάλιστα, εκτός από την υποστήριξη που θα εκφράσει στην επένδυση στο λιμάνι του Πειραιά, ο «Mr. Cosco» θα συζητήσει κι άλλες επενδυτικές προτάσεις.





Επίθεση φιλίας από την κινεζική Cosco
 

Ο επικεφαλής του ναυτιλιακού κολοσσού, κάπτεν Γουέι Τζιαφού, έρχεται μεθαύριο στην Αθήνα με σειρά επενδυτικών προτάσεων

Μεγάλες προοπτικές διεύρυνσης της συνεργασίας της Ελλάδας με την κινεζική εταιρεία Cosco, αλλά και ευρύτερα με την Κίνα, ανοίγει η επίσκεψη του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ναυτιλιακού ομίλου, κάπτεν Γουέι Τζιαφού στην Αθήνα, από τις 18 μέχρι τις 22 Μαΐου. Εκτός από την υποστήριξη που σκοπεύει να εκφράσει στην επένδυση της θυγατρικής του ομίλου Cosco Pacific στο εμπορικό λιμάνι του Πειραιά, ο επικεφαλής του κινεζικού ομίλου αναμένεται να συζητήσει μια σειρά από επενδυτικές προτάσεις σχετιζόμενες με τη ναυτιλία - και όχι μόνο.
Από την πλευρά της κινεζικής εταιρείας, τόσο στα κεντρικά γραφεία του Πεκίνου όσο και στον Πειραιά, επιφυλάσσονται να πουν οτιδήποτε για την επίσκεψη. Ο ίδιος ο κάπτεν Γουέι, όμως, είχε αποκαλύψει στην «Κ» την ατζέντα του κατά την αποστολή της στην Κίνα τον προηγούμενο μήνα. Τότε, είχε δηλώσει ότι εξετάζει το ενδεχόμενο να επενδύσει επίσης στις ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες, ότι αναζητεί τοπικούς εταίρους για μια κοινοπραξία στον κλάδο των logistics, καθώς και ότι εξετάζει το ενδεχόμενο να φέρει στην Ελλάδα τα κεντρικά γραφεία της Cosco για την Ευρώπη - όλα, βέβαια, κατόπιν της απαιτούμενης έρευνας βιωσιμότητας.

Υψηλές επαφές
Το ζητούμενο είναι πώς θα απαντήσει η ελληνική κυβέρνηση σε αυτή την «επίθεση φιλίας», καθώς μάλιστα η επίσκεψη του ισχυρού άνδρα της Cosco είχε αναβληθεί στις αρχές του έτους, σύμφωνα με κάποιες πηγές, επειδή η κυβέρνηση δεν ήταν έτοιμη να απαντήσει στις προτάσεις του. Οπως είχε τονίσει στην «Κ» ο ίδιος τον Απρίλιο, «θέλω να επισκεφθώ και τον πρωθυπουργό, να του εκθέσω το σχέδιό μου... χρειάζομαι να τον δω, κι εκείνος χρειάζεται τον κάπτεν Γουέι, διότι θα κάνω κάτι για να υποστηρίξω την οικονομία και τις θέσεις εργασίας σας».
Η επιμονή του φαίνεται ότι επιβραβεύεται, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες το κλίμα στην κυβέρνηση είναι θετικό και μια συνάντηση με τον πρωθυπουργό κ. Γ. Παπανδρέου αναμένεται να πραγματοποιηθεί στα τέλη της εβδομάδας. Από την πλευρά του, ο υπουργός Υποδομών κ. Δ. Ρέππας έχει επιβεβαιώσει ότι θα συναντηθεί με τον κάπτεν Γουέι, ενώ αναμένεται συνάντησή του και με τον υπουργό Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου και την υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Λ. Κατσέλη.
Και βέβαια, θα έχει στενή συνεργασία με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠ κ. Γ. Ανωμερίτη, ο οποίος και του απηύθυνε την επίσημη πρόσκληση για την επίσκεψη στην Ελλάδα. Οι δύο άνδρες θα κληθούν να επιλύσουν τις τελευταίες εκκρεμότητες για τη «συμβίωσή» τους στο λιμάνι του Πειραιά. Επιπλέον, η διοίκηση του ΟΛΠ φαίνεται να προάγει την επιλογή μιας συνεργασίας με την Cosco Logistics για τη διεκδίκηση της εκμετάλλευσης του εμπορευματικού σταθμού του Θριασίου. Η θυγατρική εταιρεία του ομίλου είναι η μεγαλύτερη του κλάδου στην Κίνα τα τελευταία πέντε χρόνια.

Η διαχείριση λιμένων
Οσο για τη διαχείριση των λιμένων, που είναι η βασική δραστηριότητα της Cosco Pacific, o κάπτεν Γουέι τονίζει τόσο την ισχυρή παρουσία της στην Κίνα, «όπου έχει εμπορευματικούς σταθμούς σχεδόν σε κάθε λιμάνι», όσο και την πλούσια εμπειρία της στο εξωτερικό. Ο Κινέζος αξιωματούχος θεωρεί ότι η συγκεκριμένη δραστηριότητα έχει «λαμπρό μέλλον». Σύμφωνα εξάλλου με τα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου για το πρώτο τρίμηνο, ο όγκος των εμπορευματοκιβωτίων στα λιμάνια που διαχειρίζεται σημείωσε άνοδο 31,3%, στα 1,306 εκατ. TEU.
Η επένδυση της Cosco στον Πειραιά δεν ήταν εύκολη, παραδέχεται ο κάπτεν Γουέι, που εκτός από επικεφαλής μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες της Κίνας είναι επίσης ανώτατο στέλεχος του Κομμουνιστικού Κόμματος της χώρας. Οι απεργιακές κινητοποιήσεις των λιμενεργατών έπληξαν τη φήμη του μεγαλύτερου εμπορικού λιμανιού της Ελλάδας μεταξύ των πελατών της, με αποτέλεσμα ακόμη και σήμερα οι συνεταίροι της στη ναυτιλιακή συμμαχία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων CKYH να εμφανίζονται επιφυλακτικοί απέναντι στον Πειραιά. Επιπλέον, αναλυτές της Merrill Lynch προβληματίζονται για την έκθεση της Cosco Pacific στο «ζημιογόνο λιμάνι του Πειραιά», όπως γράφουν χαρακτηριστικά. Από την πλευρά του, πάντως, ο κάπτεν Γουέι δηλώνει ότι υποστηρίζει 100% την επένδυση στον Πειραιά. Κι ετοιμάζεται να υλοποιήσει την πρώτη μεγάλη έπειτα από πολύ καιρό ξένη επένδυση στη χώρα μας.



Καινούργιες προοπτικές στο Λιμάνι

Λίγες μόνον ημέρες πριν από την επίσημη επίσκεψη  στη χώρα μας του κάπτεν Γουέι Τζιαφού και στο Λιμάνι περιμένουν με μεγάλο ενδιαφέρον το αποτέλεσμα των συναντήσεων που θα έχει στη χώρα μας. Σε κάθε περίπτωση, ο Κινέζος επίσημος, που θα παραμείνει για πέντε ημέρες στη χώρα μας, θα έχει επαφές με τον πρωθυπουργό, κορυφαίους υπουργούς, αλλά και εκπροσώπους της οικονομικής ζωής, μεταξύ αυτών και με εκπροσώπους του ελληνικού εφοπλισμού. Ναυτιλιακοί κύκλοι εκτιμούν ότι ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η συνάντηση του κάπτεν Γουέι με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠ, Γ. Ανωμερίτη, καθώς θα πρέπει  να  αποσαφηνιστούν σημεία της συμφωνίας παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) που παραμένουν σε εκκρεμότητα, αλλά και ορισμένα θέματα που έχουν σχέση με την ενδεχόμενη συμμετοχή της Cosco σε επενδυτικά σχέδια στο Θριάσιο και στην Επισκευαστική Ζώνη.
Γερανογέφυρες. Ενα σημαντικό υπό εκκρεμότητα θέμα είναι η απασχόληση ορισμένου αριθμού λιμενεργατών του ΟΛΠ στον προβλήτα ΙΙ, μετά την ολοκλήρωση της παράδοσης όλων των γερανογεφυρών που θα γίνει τον επόμενο μήνα, καθώς και η «εξυπηρέτηση» των φορτίων της Cosco από τον προβλήτα Ι, που θα διαχειρίζεται ο ΟΛΠ. Η  κινεζική εταιρεία έχει ξεκινήσει, όπως είχε δεσμευθεί από τους όρους της σύμβασης παραχώρησης, την εργολαβία για τη διαμόρφωση των χερσαίων χώρων του προβλήτα ΙΙ, συνολικής επένδυσης 50 εκατ. ευρώ και τη σταδιακή αντικατάσταση των 12 γερανογεφυρών με καινούργιες από το επόμενο έτος.
Αυτό σημαίνει ότι εφόσον τεθούν εκτός λειτουργίας, σε πρώτη φάση,  τουλάχιστον έξι γερανογέφυρες, θα εμφανισθεί πρόβλημα στην εξυπηρέτηση των φορτίων της Cosco.  Αυτό που ζητούν οι Κινέζοι, σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες και δεν διαφωνεί η ελληνική πλευρά, είναι να μεταφέρουν την «υπερχείλιση» του φορτίου στον προβλήτα Ι και σε αντάλλαγμα να απασχολούν εργαζόμενους του ΟΛΠ. 
Ωστόσο, υπάρχει ένα σημαντικό πρόβλημα κόστους που χρειάζεται να επιλυθεί. Ο ΟΛΠ απασχολεί έξι άτομα ανά βάρδια σε κάθε γερανογέφυρα, ενώ  η κινεζική πλευρά θεωρεί ότι χρειάζονται τέσσερα άτομα, όπως συμβαίνει διεθνώς. Πάντως έξι μήνες αφότου ανέλαβε τη λειτουργία του προβλήτα ΙΙ η Cosco, έχει καταγραφεί αύξηση στην κίνηση εμπορευματοκιβωτίων ανά ώρα, φθάνοντας στα  22 «κουτιά» από 16 που ήταν πριν.
Επίσης ο κάπτεν Γουέι, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, θα επαναλάβει την πρόθεση της εταιρείας του να επενδύσει το ποσό των 110 εκατ. ευρώ μέχρι το 2016 για την κατασκευή του προβλήτα ΙΙΙ, όπως  προβλέπεται από τη συμφωνία παραχώρησης, αλλά ζητεί να ξεκαθαρίσει η ελληνική πολιτεία ότι δεν θα υπάρξουν καθυστερήσεις  και ότι θα δοθούν γρήγορα όλες οι σχετικές άδειες.
Θριάσιο. Ενα δεύτερο θέμα, που θα συζητηθεί ανάμεσα  στον κάπτεν Γουέι Τζιαφού  και στον πρόεδρο  του ΟΛΠ Α.Ε. είναι  το ενδεχόμενο από κοινού να  διεκδικήσουν  τον  διεθνή ανοιχτό διαγωνισμό για την κατασκευή Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο (ΕΚΘΠ), ο οποίος αναμένεται να  προκηρυχθεί από την ΓΑΙΑΟΣΕ. Ο ΟΛΠ έχει ήδη συστήσει θυγατρική εταιρεία για τον σκοπό αυτό και οι δύο πλευρές έχουν εκφράσει το αρχικό τους ενδιαφέρον να συνεργαστούν για τη συγκεκριμένη επένδυση.




Νέες συνεργασίες σε ασφάλειες - ηλεκτρονικά

«Είναι κάτι παραπάνω από προφανές ότι με πολεμούν κρατικοδίαιτα συμφέροντα, τα οποία ήταν κεντρικό συστατικό της πρωτόγνωρης κρίσης που ζει η χώρα. Πρόκειται για τη γνωστή παθογένεια του ελληνικού συστήματος που δεν επιθυμεί να αλλάξουμε το παραγωγικό πρότυπο της Ελλάδας, να δώσουμε ευκαιρίες σε νέες και κυρίως υγιείς δυνάμεις. Αλλά πιστέψτε δεν θα το βάλω κάτω. Διότι αυτό είναι το στοίχημα που μου έκανε την τιμή να μου αναθέσει ο πρωθυπουργός και σε αυτό προσβλέπουν και οι πολίτες που με ψήφισαν. Οι πρακτικές των εκάστοτε ημετέρων που απομυζούσαν και καρπώνονταν τον δημόσιο πλούτο μέσω της στρεβλής κρατικοδίαιτης ανάπτυξης τέλειωσαν και αυτό θα πρέπει να το αντιληφθούν και κάποια μίντια που αντί να ασχολούνται με τη σοβαρή προσπάθεια που καταβάλλουμε, με διαβάλλουν συστηματικά, επειδή πρεσβεύω την υγιή επιχειρηματικότητα»…
Θα έχετε καταλάβει ότι αυτή είναι η  απάντηση της κ. Λούκας Κατσέλη στις διαρκείς επιθέσεις που δέχεται μέσω διαρροών (και από συναδέλφους της), όπως συνέβη και στο τελευταίο Yπουργικό Συμβούλιο, στο οποίο η ίδια παρουσίασε τον νέο αναπτυξιακό  νόμο της κυβέρνησης. Η συζήτηση με την υπουργό Οικονομίας έγινε εξ αφορμής των προσβλεπόμενων επενδύσεων από την Κίνα, αλλά έμελλε να βγάλει και άλλες ειδήσεις. «Νομίζετε ότι είναι τυχαίο που και τις τέσσερις φορές που παρουσίασα στο Υπουργικό Συμβούλιο νομοθετήματά μου την άλλη μέρα δέχθηκα σωρεία παραπολιτικών επιθέσεων περί της δήθεν κωλυσιεργίας μου;», ρώτησε ρητορικά η κ. Κατσέλη. «Μπορεί να μην το προβάλλει ο Τύπος, αλλά στο υπ. Οικονομίας καταβάλλουμε ήδη τεράστιες προσπάθειες να προσελκύσουμε ξένες επενδύσεις. Στη Σαγκάη αυτές τις μέρες γίνεται μια πολύ μεγάλη διεθνής έκθεση στην οποία η Ελλάδα δίνει ηχηρότατο «παρών». Θα είμαι κι εγώ εκεί στις 19 Ιουνίου έχοντας προγραμματίσει σειρά συναντήσεων με υψηλόβαθμα στελέχη της κυβέρνησης και επιχειρηματίες, ενώ ενδεικτικό του κινεζικού ενδιαφέροντος είναι ότι την Παρασκευή έδωσα μια εκτενή συνέντευξη στο κρατικό τους τηλεοπτικό κανάλι στην οποία βέβαια επιχείρησα να αμβλύνω τις ανησυχίες τους για το ελληνικό πρόβλημα».
Στην ίδια συζήτηση η κ. Κατσέλη έκανε γνωστό ότι μεγάλοι κινεζικοί οίκοι, όπως η «Τσάιναλ Λάιφ Μάνατζμεντ» που διαχειρίζεται τα εκεί ασφαλιστικά ταμεία έχει ήδη έρθει σε επαφές με τα αντίστοιχα ελληνικά, ενώ επιβεβαίωσε ότι και η Cosco βρίσκεται ήδη σε συζητήσεις με την  Αθήνα για νέες επενδύσεις πέραν του λιμανιού του Πειραιά. «Οσοι μου καταλόγισαν ότι χειρίστηκα λάθος τη συγκεκριμένη υπόθεση θα πρέπει να εξηγήσουν γιατί επήλθε τόσο γρήγορα εργασιακή ειρήνη στο λιμάνι», προκαλεί τους επικριτές της η κ. Κατσέλη, και κάνει γνωστό ότι διαπραγματεύεται με δύο ακόμη μεγάλες κινεζικές εταιρείες ηλεκτρονικών ειδών που ήδη βρίσκονται στη χώρα μας και επιθυμούν να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους στην ευρύτερη ευρωπαϊκή ζώνη.
«Δεν είναι εύκολο να δημιουργηθούν συνθήκες μεγάλων αναπτυξιακών πρωτοβουλιών σε μια χώρα που μπαίνει σε έναν βαθύ κύκλο ύφεσης» παραδέχεται. «Η επιβολή νέων δημοσιονομικών μέτρων στην Ισπανία και την Πορτογαλία οι οποίες αντιμετωπίζουν μικρότερα προβλήματα από μας, επιβεβαιώνει ότι δεν είχαμε πολλά περιθώρια διαπραγμάτευσης με το ΔΝΤ και την Ε.Ε.», λέει αλλά δηλώνει αποφασισμένη να πολεμήσει για να μοιράσει στο εξής «δίκαια τα ψίχουλα που έχουν απομείνει στο κράτος. Προκαλώ όσους με πολεμούν να το κάνουν δημοσίως και με επιχειρήματα», καταλήγει. Χαρακτηρίζει μάλιστα τον νέο αναπτυξιακό της νόμο που θα ψηφισθεί τον Ιούνιο ως τον πλέον διαφανή και δίκαιο που είχε ποτέ η χώρα, και σε όσους της χρεώνουν αναιτιολόγητες καθυστερήσεις απαντά ότι μέχρι τα τέλη του 2010 η κυβέρνηση είναι ούτως ή άλλως υποχρεωμένη να τηρήσει τις δεσμεύσεις των προκατόχων της.

http://news.kathimerini.gr