Σάββατο, 5 Μαρτίου 2011

Με αφορμή τη (μη) συζήτηση για τη συγχώνευση σχολείων

ΑΛΕΚΟΣ ΣΤΟΓΙΑΝΝΟΣ. ΚΕΡΚΥΡΑ. Η (μη) συζήτηση για τις ενδεχόμενες συνενώσεις σχολικών μονάδων, η οποία (δεν) διεξήχθη υπό ιλαροτραγικές, συνθήκες στο περιφερειακό συμβούλιο, μπορεί να ήταν άνευ ουσιαστικού περιεχομένου, έδωσε εντούτοις τροφή για κάποια πολιτικά σχόλια:
► η πλειοψηφία τήρησε ιδιαίτερα ανεκτική στάση έναντι των μονίμως διαμαρτυρομένων φορέων, συνεδρίασε με φόντο ένα πανό, δίνοντας την εντύπωση ότι καμβάς του προεδρείου προσφέρεται ως χώρος αφισοκόλλησης. Αν, μάλιστα, δεν γνώριζε κάποιος πρόσωπα και πράγματα, όπως λ.χ. τις πολιτικές καταβολές των εκπροσώπων των  συνδικαλιστικών φορέων, θα νόμιζε ότι οι διαμαρτυρόμενοι ήταν προσκεκλημένοι της ηγεσίας της ΠΙN, σε μία προσπάθεια δημιουργίας κοινού αντικυβερνητικού μετώπου.
► κατεδείχθη περίτρανα η ανυπαρξία πολιτικής εντός των γραμμών του τοπικού ΠΑΣΟΚ, καθώς οι αιρετοί του … άδειασαν τον πολιτικό προϊστάμενο, δ/ντη περιφερειακής εκπαίδευσης, προσφεύγοντας την ανώδυνη λύση περί λαϊκής συναίνεσης. Το κατά πόσο αυτή η επιλογή προβεβλημένων στελεχών  του ΠΑΣΟΚ υπηρετεί την μόνιμη επωδό του ΓΑΠ «η αλλάζουμε ή βουλιάζουμε» είναι άλλο θέμα… Πέραν του γενικού πολιτικού, η επιλογή πολιτική ουδετερότητας ακυρώνει την όποια πιθανή τεχνοκρατική συμβολή του επικεφαλής της παράταξης, ο οποίος, ως ανθρωπογεωγράφος, χωροτάκτης (βεβαίως και ως πανεπιστημιακός δάσκαλος) διαθέτει τα πλέον χρήσιμα εργαλεία χωρικής ανάλυσης.  Ως εκ τούτου, το Ιόνιο Αρχιπέλαγος - και ο επικεφαλής του - (ας θεωρηθεί υπερβολική η έκφραση) …δεν έχουν δικαίωμα να αποφεύγουν  μία επί της ουσίας τοποθέτηση στο πρόβλημα της χωρικής κατανομής των σχολικών μονάδων.
► η προσκείμενη στο ΚΚΕ παράταξη συντάχθηκε με τη λαϊκή απαίτηση για τη διατήρηση της υφιστάμενης κατανομής, θεωρώντας ως προϋπόθεση κάθε αλλαγής τη σύμφωνη γνώμη της τοπικής κοινωνίας. Η θέση αυτή έρχεται, βεβαίως, σε αντίθεση με τις προεκλογικές τοποθετήσεις, όταν είχε αντιταχθεί σε κάθε προοπτική διαχείρισης των θεμάτων Παιδείας από τοπικές κοινωνίες, τασσόμενη υπέρ ενός κεντρικού κρατικού σχεδιασμού. Προφανώς, το δικαίωμα στον κρατικό σχεδιασμό αναγνωρίζεται μόνο σε κράτος άλλου τύπου …
► ο δ/ντης περιφερειακής εκπαίδευσης, αφού διαμαρτυρήθηκε δικαίως για τους ανοίκειους χαρακτηρισμούς, απείλησε με τη δημοσιοποίηση στοιχείων των δομών της ΠΙΝ (αναλογία καθηγητών/μαθητών κ.α.) υπονοώντας ευθέως κάτι ακατανόητο στους μυημένους, το οποίο οφείλει, πάντως, να εξηγήσει στους φορολογούμενους πολίτες. Συνεπής, δε, με τις διακηρύξεις περί διαφάνειας, open.gov κ.α. οφείλει  να δημοσιοποιήσει άμεσα και να θέσει σε δημόσιο διάλογο την πλήρη πρόταση για την χωροταξική ανακατανομή των σχολείων (συμπεριλαμβανομένης της πρότασης για τις συγκοινωνίες), καθώς και όλα τα στοιχεία ως προς: τον αριθμό και την θέση των σχολικών μονάδων, του μαθητικού πληθυσμού και των διδασκόντων, τόσο αυτών που βρίσκονται στα σχολεία, όσο και των αποσπασμένων.

Αν κάτι δίδαξαν σε εθνικό επίπεδο οι πρόσφατες εξελίξεις, είναι το γεγονός ότι η αποφυγή έγκαιρης αντιμετώπισης των προβλημάτων και το λαϊκίστικο χάϊδεμα αυτιών αποφέρει προσωρινά μόνο οφέλη σε ολίγους και βλάπτει σε βάθος χρόνου τους πολλούς. Ας μεταφερθεί αυτή   εμπειρία σε τοπικό ή περιφερειακό επίπεδο και ας ξεκινήσουμε, επιτέλους,  να συζητάμε επί της ουσίας, χωρίς να κραυγάζουμε…


enimerosi.com