22/03/2011
Με έκπληξη και μεγάλη ανησυχία παρακολουθούμε τις τελευταίες μέρες μια προσπάθεια διάφορων κύκλων, παραπληροφόρησης των πολιτών σχετικά με την Μελέτη Μεταφοράς και Βιολόγησης των Λυμάτων του πρώην Δήμου Κορισσίων.
Μέσω ανεπίτρεπτων ψευδών ΄΄ειδήσεων΄΄ φαίνεται να επιδιώκεται τόσο η απαξίωση της εν λόγω μελέτης όσο και η δημιουργία ανυπόστατων εντυπώσεων περί δήθεν μεγάλης οφειλής των δημοτών (800.000 €) του πρώην δήμου, ως απόρροια της εκπόνησης της μελέτης.
Κατ’ αρχήν οφείλουμε να τονίσουμε ότι η συγκεκριμένη μελέτη είναι ιδιαίτερα αναγκαία, ώστε κάποια στιγμή να μπορέσει και η δική μας περιοχή να λύση το μεγάλο πρόβλημα των λυμάτων της.
Η συγκεκριμένη μελέτη ξεκίνησε το Νοέμβριο του 2002 επί Δημαρχίας Σπύρου Καλούδη.
Η δημοπράτησή της μελέτης έγινε με τον τότε σε ισχύ νόμο 716/1977και με το ποσό των 88.041,09 (ποσό που διατέθηκε μέσα από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων), που ήταν και η προεκτιμόμενη αμοιβή της μελέτης, με βάση τον νόμο.
Ουσιαστικά ήταν ένα ποσό για να ξεκινήσει η διαδικασία, όπου και στις 22/08/2003 υπογράφτηκε η προγραμματική σύμβαση και στις 25/04/2006 υπογράφτηκε η συμπληρωματική σύμβαση πρϋπολογισμού της μελέτης με βάση τον υποβληθέντα συγκριτικό πίνακα, βάση του νόμου 716/1977 που έγινε η δημοπράτηση, στο συνολικό ποσό των 1.630.300 € και για τις τρείς (3) φάσεις της μελέτης, με εξασφαλισμένους τους πόρους από το πρόγραμμα ΘΗΣΕΑ, για τα στάδια της μελέτης της Α΄φάσης συνολικού ποσού 1.100.000 €.
Το κόστος εκτέλεσης του έργου και των τριών (3) φάσεων είναι της τάξης των 25.000.000€. Η βασική φιλοσοφία του νόμου 716/1977 όταν έγινε η δημοπράτηση της μελέτης (2 χρόνια πριν την τροποποίηση του νόμου), ήταν ότι η αμοιβή των μελετών ενός έργου είναι συνάρτηση του κόστους κατασκευής.
Ο συγκριτικός πίνακας της μελέτης έτυχε της έγκρισης της αρμόδιας επιτροπής του Συμβουλίου ΄Εργων του Νομού και βέβαια της ομόφωνης απόφασης του τότε δημοτικού συμβουλίου.
Είναι αλήθεια ότι το κόστος της εν λόγω μελέτης είναι ιδιαίτερα υψηλό. Το ότι ο νόμος όμως έδινε την δυνατότητα καλοπληρωμής των μελετητών, δεν αφορούσε εμάς με την έννοια ότι η δική μας υποχρέωση ως τοπική αυτοδιοίκηση είναι να διεκδικούμε πόρους για την εκτέλεση μελετών με βάση πάντα τους ισχύοντες νόμους.
Εξ΄ άλλου πρέπει να γνωρίζουμε ότι τέτοιου είδους έργα, δηλαδή τα αποχετευτικά είναι από τα ποιο ακριβά τόσο σε επίπεδο μελέτης όσο και επίπεδο κατασκευής με ιδιαίτερα υψηλούς προϋπολογισμούς.
Η μελέτη όπως προαναφέρθηκε προβλέπει τρείς (3) φάσεις εκτέλεσης του έργου. Την Α΄ την Β΄.και την Γ΄ Φάση.
Η Α΄ φάση αφορά την μονάδα επεξεργασίας, τα έργα διάθεσης των λυμάτων και τον υποθαλάσσιο αγωγό, το εσωτερικό δίκτυο και τα αντλιοστάσια της περιοχής Αι Γιώργη στο Δ.Δ. Αργυράδων, τα έργα μεταφοράς των λυμάτων στην μονάδα επεξεργασίας από Αι Γιώργη και την κάλυψη του 80% του Δ.Δ. Περιβολίου συμπεριλαμβανομένων και των έργων μεταφοράς στην μονάδα επεξεργασίας.
Η Β΄Φάση περιλαμβάνει το εσωτερικό δίκτυο των Αργυράδων και προς Αι Γιώργη και προς Περιβόλι, το εσωτερικό δίκτυο του Μαραθιά και παραλίας Μαραθιά και το υπόλοιπο 20% του Δ.Δ. Περιβολίου. (περιοχή Καλυβιώτη).
Η Γ΄ Φάση περιλαμβάνει το εσωτερικό δίκτυο στα Δ.Δ. Κορακάδες, Ρουμανάδες, Νεοχωράκι, Αι Νικόλαος, Πετριτής, Κουσπάδες και Βασιλάτικα.
Μέχρι περίπου το τέλος του 2006, είχαν πληρωθεί για ήδη εκτελεσθέντες εργασίες της Α΄ φάσης της μελέτης τα εξής ποσά:
88.041,09 € από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων
28.100,73 € από ιδίους πόρους του δήμου
460.195,07 € από το 45% της κατανομής του προγράμματος ΘΗΣΕΑ.
Σύνολο 576.336,89. Δηλαδή εναπομένουν περίπου άλλες 650.000 € μαζί με τις αναθεωρήσεις και Φ.Π.Α., όπου και αυτά βέβαια είναι ήδη εγκεκριμένα και πλήρως εξασφαλισμένα από το πρόγραμμα ΘΗΣΕΑ, δίχως ο Δήμος να οφείλει ούτε ένα ευρώ.
Στη συνέχεια και ενώ αυτά τα χρήματα είχαν ήδη πληρωθεί από τις προαναφερθείσες πηγές, ψηφίστηκε το 2005 ο νόμος 3316 όπου το κόστος της μελέτης με βάση τον συγκριτικό πίνακα που θα προέκυπτε εάν δημοπρατούταν η υπάρχουσα μελέτη με τον νέο νόμο, θα ήταν συγκριτικά αρκετά χαμηλότερη.
Η τότε δημοτική αρχή του Δημάρχου Σπύρου Καλούδη, όπως προκύπτει από τα επίσημα έγγραφα του δήμου, επεδίωξε την συνέχιση της μελέτης με βάση τον χαμηλότερο συγκριτικό πίνακα που θα προέκυπτε με βάση τον νέο νόμο και προφανώς μετά από νέα δημοπράτηση κάτι που όμως δεν δέχθηκε η ανάδοχος εταιρεία , απειλώντας εγγράφως ότι θα προσέφευγε δικαστικά, σε περίπτωση καταγγελίας της σύμβασης από τον Δήμο, με ενστάσεις και διεκδικώντας αποζημιώσεις.
Αυτό πρακτικά σήμαινε ότι η μελέτη θα μπορούσε να σταματήση για μέχρι και για 2-3 χρόνια και με τον άμεσο κίνδυνο να προέκυπταν διάφορες άλλες πιθανές επιπτώσεις, όπως πιθανή απένταξη της χρηματοδότησης της μελέτης έως την έλλειψη στην πορεία των απαιτούμενων σχετικών πιστώσεων για την συνέχισή της.
Όμως ακόμη και μια πιθανή θετική δικαστικά εξέλιξη για τον Δήμο στο τέλος, (μετά 2 -3 χρόνια) θα ήταν αναμφιβόλου αποτελέσματος, από την στιγμή που μια μακρόχρονη αντιδικία θα μείωνε δραστικά το όποιο όφελος μεταξύ του κόστους των δύο συγκριτικών πινάκων ,από τις αναθεωρήσεις που έτσι και αλλιώς θα προέκυπταν.
Για αυτό και εμείς με το που αναλάβαμε την διοίκηση του δήμου, αποφασίσαμε και ζητήσαμε από την ανάδοχο εταιρεία την συνέχιση της μελέτης, με βάση την ήδη υπογεγραμμένη μεταξύ μας σύμβαση.
Η πρώτη ενέργεια που χρειάστηκε να κάνουμε για να μπορέσει να συνεχιστεί η μελέτη ήταν να προχωρήσουμε στην αγορά ενός οικοπέδου , (45.000€), για την εγκατάσταση της μονάδας επεξεργασίας, όπως και έγινε, μιας και ο χώρος που είχε αρχικά υποδειχθεί στον μελετητή ήταν ιδιαίτερα μικρός και δεν μπορούσε να προχωρήσει η μελέτη.
Μια πολύ δύσκολη ενέργεια η υπόθεση της αγοράς, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για τέτοιου είδους χρήσεις, όπου απαιτήθηκε και πολύς χρόνος.
Ολοκληρώνοντας την θητεία μας, παραδώσαμε την εν λόγω μελέτη στο στάδιο της έγκρισης της προμελέτης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από την αρμόδια υπηρεσία περιβάλλοντος του Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. με αριθμό πρωτοκόλλου 132486/17.11.2010.
Η ολοκλήρωση των σταδίων της μελέτης της Α Φάσης, προβλέπονται να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2011, εάν και εφ΄ όσον βέβαια η νέα Δημοτική Αρχή ΄΄τρέξει΄΄ τα υπόλοιπα στάδια, οπότε και στη συνέχεια πρέπει και μπορούν να αναζητηθούν οι πόροι εκτέλεσης της κατασκευής των έργων της Α΄ φάσης και βέβαια η συνέχιση της υλοποίησης της Β΄ και Γ΄ φάσης της μελέτης.
Με βάση την εμπειρία παρομοίων έργων εκτιμάται ότι κατά τη δημοπράτηση των έργων της Α΄ Φάσης το κόστος κατασκευής με βάση τις κατ΄ελάχιστον εκπτώσεις που θα προκύψουν της τάξης του 35% για τα δίκτυα και τα έργα μεταφοράς και 10% για τα ΕΕΛ (Εργα Επεξεργασίας Λυμάτων) θα φθάσει περίπου 12 εκ €.
Τέτοιες είδους μελέτες – έργα είναι ιδιαίτερα σοβαρές, δύσκολες και απαιτούν την δέουσα σοβαρότητα και υπευθυνότητα στην διαχείρισή τους.
Δεν προσφέρονται ούτε για λαϊκισμούς ούτε για τυμπανοκρουσίες.
Αποτελεί όμως άξιον απορίας, πως ενώ όλα αυτά είναι γνωστά ιδιαίτερα σε πρώην δημοτικούς συμβούλους και σε σημερινούς παραταξιακούς ή διαφόρους άλλους παρατρεχάμενους συμβούλους του νέου Δήμου της Κέρκυρας, να αφήνουν δίχως να παίρνουν θέση, να διαχέονται δεξιά και αριστερά, διάφορες ανακρίβειες, δημιουργώντας τουλάχιστον στρεβλές εντυπώσεις.
Μήπως κάποιοι επεξεργάζονται μια πιθανή απένταξη μιας τόσο σημαντικής για την περιοχή μας μελέτης;
Μήπως με την ένοχη σιωπή τους επιδιώκουν να στηρίξουν μια τέτοια κατεύθυνση;
Το μόνο βέβαιο είναι ότι η πάγια τακτική τους , του ΄΄δεν ξέρω – δεν άκουσα – δεν είδα΄΄, κάποια στιγμή παύει να τους αποδίδει τα αναμενόμενα ΄΄οφέλη΄΄.
Το καλύτερο που έχουν να κάνουν είναι να σταματήσουν τον όποιο απροσανατολισμό και να διεκδικήσουν στο να ΄΄τρέξουν΄΄ οι εναπομείναντες εγκρίσεις.
Η μελέτη βιολόγησης των λυμάτων της περιοχής του πρώην Δήμου Κορισσίων δεν είναι ζήτημα αισθητικής.
Δεν είναι ζήτημα πολυτέλειας.
Είναι ζήτημα αξιοπρέπειας της ανθρώπινης ζωής.
Τους καλούμε να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων με υπευθυνότητα και σοβαρότητα.
Με αυτή μας την τοποθέτηση δηλώνουμε παρόν, παρακολουθώντας την εξέλιξη αυτής της τόσο σημαντικής υπόθεσης.
Κουλούρης Γεώργιος πρ. Πρόεδρος Δημ. Συμβουλίου
Κουλούρης Νικόλαος πρ. Αντιδήμαρχος
Κουλούρης Κων/νος πρ. Πρόεδρος Δ.Δ. Περιβολίου