Δευτέρα, 31 Ιανουαρίου 2011

Σε δάνεια και κάρτες ό,τι περισσεύει από το μισθό

Σε δάνεια και κάρτες ό,τι περισσεύει από το μισθό

Σε ιστορικό χαμηλό έπεσε ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης στην Ελλάδα, ο οποίος αφού έκανε βουτιά εννέα μονάδων στο τέταρτο τρίμηνο του 2010, έπεσε για πρώτη φορά στις 48 μονάδες.

 Έτσι, η χώρα μας κατατάσσεται στην τρίτη θέση από το τέλος της παγκόσμιας κατάταξης- μόνο η Πορτογαλία και η Κροατία βρίσκονται χαμηλότερα, με 45 μονάδες- σύμφωνα με έρευνα της Nielsen.

«Οι καταναλωτές σε ολόκληρο σχεδόν τον κόσμο ήταν πιο απαισιόδοξοι στο κλείσιμο του 2010 σε σχέση με το ξεκίνημα του. Η οικονομική σταθερότητα παραμένει εύθραυστη και τα σημάδια δείχνουν πως η οριστική έξοδος από την κρίση παραμένει ακόμα αρκετά μακριά», δήλωσε η Ματίνα Μπάδα, Περιφερειακή Διευθύντρια Νοτιοανατολικής Ευρώπης. «Η παρατεταμένη οικονομική ύφεση έχει επηρεάσει τους περισσότερους κλάδους και έχει δημιουργήσει νέα δεδομένα στις παγκόσμιες αγορές». 
Απαισιόδοξοι οι 8 στους 10

Από τα πλέον ανησυχητικά στοιχεία πάντως της έρευνας είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων (83%) δε θεωρεί πως η χώρα θα καταφέρει να βγει από την ύφεση μέσα στο 2011.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που τον τελευταίο καιρό βρίσκονται στη διεθνή επικαιρότητα για τα προβλήματα της Οικονομίας τους, όπως είναι η Ισπανία, η Ελλάδα, η Πορτογαλία, η Ιταλία και η Ιρλανδία, βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις της Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης.
Αντίθετα, οι Ευρωπαϊκές χώρες με την υψηλότερη Καταναλωτική Εμπιστοσύνη είναι η Νορβηγία (119), η Ελβετία (110) και η Σουηδία (103), ενώ η Τουρκία σημείωσε μεγάλη άνοδο (83 μονάδες, έναντι 77 το περασμένο τρίμηνο), επιβεβαιώνοντας τη μεγάλη οικονομική ανάπτυξη που σημειώνει τους τελευταίους μήνες. 
Παράλληλα, στην Ευρώπη, ένας στους πέντε καταναλωτές δηλώνει πως δεν του περισσεύουν καθόλου χρήματα, ενώ στην Ελλάδα το ποσοστό είναι ακόμα χειρότερο, με έναν στους τέσσερις να αναφέρε ότι δεν του μένουν χρήματα.
Η Οικονομία παραμένει η μεγαλύτερη ανησυχία των Ελλήνων, με ποσοστό που είναι το υψηλότερο στην Ευρώπη (40%), ενώ το 34% δηλώνει πως με τα χρήματα που του περισσεύουν ξεπληρώνει δάνεια, πιστωτικές κάρτες και χρέη, όταν το μέσο Ευρωπαϊκό ποσοστό βρίσκεται στο 26%.
Η εργασιακή ασφάλεια κατέχει και αυτή ένα πολύ υψηλό ποσοστό ανησυχίας (36%), αποτυπώνοντας τους προβληματισμούς που έχει προκαλέσει η αυξημένη ανεργία, που έφτασε το 12,4% στο τρίτο τρίμηνο του 2010.
 
Δραστικές περικοπές οι 9 στους 10

Τέλος, εννέα στους δέκα Έλληνες αναφέρουν πως έχουν κάνει περικοπές στα έξοδά τους, όταν μόλις 6 στους 10 Ευρωπαίους δηλώνουν το ίδιο. Η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων έχει μειώσει τα χρήματα που δαπανά για την αγορά νέων ρούχων (81%) και για τη διασκέδαση εκτός σπιτιού (80%), ενώ πολύ υψηλό ποσοστό (64%) έχει στραφεί σε φθηνότερα καταναλωτικά προϊόντα, ώστε να καταφέρει να αντεπεξέλθει στην περιορισμένη αγοραστική του δύναμη.
Η παγκόσμια καταναλωτική εμπιστοσύνη στο τέταρτο τρίμηνο του 2010 έπεσε σε 25 από τις 52 χώρες της έρευνας, καθώς οι ελπίδες εξόδου από την οικονομική κρίση εξανεμίστηκαν στα τέλη του περασμένου έτους.
Ο παγκόσμιος δείκτης μπορεί να έμεινε αμετακίνητος στις 90 μονάδες, αλλά έπεσε 2 μονάδες σε σχέση με το ξεκίνημα του έτους (1ο τρίμηνο) και επιπλέον υπήρξε πτώση στις μισές χώρες του δείγματος σε σχέση με το περασμένο τρίμηνο.
Η κλιμακούμενη ανησυχία για την ανεργία, η έλλειψη νέων επενδύσεων και εργασιών και η αύξηση των τιμών στα τρόφιμα και στο ηλεκτρικό δημιουργούν ένα δυσοίωνο κλίμα παγκοσμίως.
 
Άλλος ένας δύσκολος χρόνος

Η Λατινική Αμερική και η Ασία παραμένουν οι γεωγραφικές περιοχές με την υψηλότερη Καταναλωτική Εμπιστοσύνη με 100 και 97 μονάδες αντίστοιχα, καθώς η ύπαρξη αρκετών χωρών που βρίσκονται σε ραγδαία οικονομική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια δημιουργεί ένα κλίμα αισιοδοξίας.
Αντίθετα, στη Βόρεια Αμερική ο δείκτης βρίσκεται στις 83 μονάδες και στην Ευρώπη ακόμα χαμηλότερα, στις 78, αποκαλύπτοντας τα σημάδια απαισιοδοξίας που έχει αφήσει η οικονομική κρίση στις δυτικές κοινωνίες.
«Πολλές χώρες της Δύσης, προετοιμάζονται για έναν ακόμα δύσκολο χρόνο. Παρόλο που κάποιες από αυτές δε βρίσκονται επίσημα σε περίοδο ύφεσης, η αυξημένη ανεργία και τα μέτρα λιτότητας έχουν αναγκάσει πολλούς καταναλωτές να συνεχίζουν την περικοπή των εξόδων τους και να παραμένουν επιφυλακτικοί στις αγορές τους», σημείωσε η Ματίνα Μπάδα.

ΕΘΝΟΣ