Οι προτάσεις είναι τρεις:
– Η ∆ιοικητική ∆υαρχία : ενα Συµβούλιο ∆ιοίκησης θα λειτουργεί πλάι στη Σύγκλητο. Σε αυτό θα συµµετέχουν και προσωπικότητες εκτός πανεπιστηµίου και θα έχει αρµοδιότητες σε ζητήµατα που αφορούν στην επιλογή Πρύτανη, στον προϋπολογισµό, στον στρατηγικό σχεδιασµό, κ.ά.
– Αλλαγή τρόπου επιλογής πρύτανη :
τέλος οι εκλογές µε συµµετοχή των φοιτητών. Η επιλογή θα γίνεται από το Συµβούλιο ∆ιοίκησης ύστερα από διεθνή πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος και τη γνώµη του ακαδηµαϊκού προσωπικού του ιδρύµατος – Χρηµατοδότηση και αξιολόγηση: τα πανεπιστήµια θα αυτοδιαχειρίζονται τα οικονοµικά τους περιλαµβανοµένης της µισθοδοσίας. Μέρος της χρηµατοδότησης θα συνδέεται µε αξιολόγηση, αποδοτικότητα και αριθµό φοιτητών προς πτυχιούχους.
Τι γίνεται όµως στον κόσµο; Πώς λειτουργούν τα ευρωπαϊκά πανεπιστήµια σχετικά µε αυτά τα τρία βασικά ζητήµατα που θα αποτελέσουν και την αιχµή των αλλαγών;
∆ΕΙΚΤΕΣ ΕΠΙ∆ΟΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΜΑΤΟ∆ΟΤΗΣΗ
Οι περισσότερες χώρες χρησιµοποιούν δείκτες επιδόσεων προκειµένου να καθορίσουν το ύψος χρηµατοδότησης. Οι δείκτες εστιάζονται ιδίως στα ποσοστά επιτυχίας των φοιτητών. Για παράδειγµα, οι δείκτες στην Ιταλία και την Αυστρία δίνουν ιδιαίτερο βάρος στην τήρηση της φυσιολογικής διάρκειας για την ολοκλήρωση των σπουδών. ∆ανία, Αυστρία και Λιχτενστάιν, εξετάζουν τον αριθµό φοιτητών που επιτυγχάνουν στις εξετάσεις. Ο αριθµός ακαδηµαϊκών µονάδων που συγκεντρώνουν οι φοιτητές λαµβάνεται υπόψη στη Σουηδία και τη Νορβηγία. Ιταλία και Κάτω Χώρες λαµβάνουν υπόψη τα ποσοστά αποτυχίας στο τέλος του πρώτου έτους και τον αριθµό φοιτητών που εγκαταλείπουν τις σπουδές τους αντίστοιχα.
Τάση υπέρ του µοντέλου της διπλής διοίκησης
Σε 15 χώρες οπρύτανης πρέπει ναπροέρχεται από το ίδιο πανεπιστήµιο και σε 12 και απόάλλο ίδρυµα. Σε λίγες µπορεί να προέλθει και εκτός της πανεπιστηµιακής κοινότητας. Σε αυτές τις περιπτώσεις ο πρύτανης υιοθετεί έναν ρόλο πιο κοντά σε αυτότου διευθύνοντος συµβούλου (CEO) µιας εταιρείας, όπως στη Βρετανία.
ΣΥΜΒΟΥΛΙΑ. Σε 23 χώρες τα πανεπιστήµια έχουν διπλή δοµή διοίκησης (Σύγκλητος - Συµβούλιο)αν και σεορισµένεςτο τελευταίο έχει συµβουλευτικό χαρακτήρα. Το Συµβούλιο είναι υπεύθυνο για περισσότερο µακροπρόθεσµες στρατηγικές αποφάσεις, όπως το καταστατικό, τα στρατηγικά σχέδια, η κατανοµή του προϋπολογισµού. Η Σύγκλητος είναι υπεύθυνη για ακαδηµαϊκά ζητήµατα, όπως τα πτυχία και οι προαγωγές του προσωπικού. Συνολικά 28 χώρες, συντριπτική πλειονότητα, έχουν εξωτερικά µέλη στη διακυβέρνηση των πανεπιστηµίων τους. Σε ορισµένες περιπτώσεις, τα εξωτερική µέλη µπορούν να έχουν την πλειοψηφία στα Συµβούλια ή όλα τα µέλη είναι εξωτερικά, όπως συµβαίνει για παράδειγµα στην Αυστρία, την Τσεχία, την Εσθονία, το Λουξεµβούργο και σε ορισµένα ελβετικά καντόνια. Ωστόσο σε ορισµένες χώρες, η εξουσία λήψης αποφάσεων ανήκει σε όργανα που αποτελούνται µόνο από εσωτερικά µέλη, ενώ τα εξωτερικά µέλη έχουν καθαρά συµβουλευτικό χαρακτήρα. Αυτό συµβαίνει στην Κροατία, την Τσεχία, την Εσθονία και την Ιταλία. Οσον αφορά στη διαδικασία επιλογής των εξωτερικών µελών, εφαρµόζονται δύο βασικά πρότυπα: είτε ελέγχονται από το πανεπιστήµιο όπως στη ∆ανία, τη Φινλανδία, τη Γαλλία και την Πορτογαλία, ή από το υπουργείο Παιδείας, όπως σε Τσεχία, ΕΣθονία, Ι σλανδία,Λουξεµβούργο, Μάλτα, Ολλανδία, Ισπανία, Ελβετία.
ΤΑ ΝΕΑ