Πέμπτη 23 Σεπτεμβρίου 2010

Μεταρρυθμίσεις και ανατροπές στο χώρο της Παιδείας


   Τα πάνω κάτω έρχονται στην Παιδεία με τις μεταρρυθμίσεις, που δρομολογεί το Υπουργείο και αφορούν όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ολοήμερα σχολεία, διαδικτυακά φροντιστήρια, αλλαγές στον χρόνο υποβολής μηχανογραφικών και πάει λέγοντας...

    Ταυτόχρονα, ένα νέο σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων, που θα εφαρμοσθεί για πρώτη φορά τη σχολική χρονιά 2013-14, έρχεται να προκαλέσει ακόμη μεγαλύτερες αλλαγές στον χάρτη της Παιδείας. Αφορά στους μαθητές, οι οποίοι του χρόνου θα φοιτήσουν στην πρώτη τάξη του λυκείου. Ενός λυκείου, εντελώς διαφορετικού από αυτό που γνωρίζαμε έως σήμερα...

    Καθώς γονείς και μαθητές έχουν καταληφθεί από ανησυχία για τις ανατροπές, που ήρθαν ή επίκεινται, το ΑΠΕ-ΜΠΕ παρουσιάζει τα νέα δεδομένα στον χώρο της εκπαίδευσης.

   

    ΤΑ ΟΛΟΗΜΕΡΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

    Η σημαντικότερη αλλαγή στον χώρο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, φέτος, είναι η λειτουργία των 800 ολοήμερων σχολείων. Αν και το νέο μοντέλο των συγκεκριμένων δημοτικών σχολείων, θεωρείται πιλοτικό, φαίνεται πως πρόθεση του υπουργείου είναι από τον επόμενο χρόνο να επεκταθεί ως θεσμός σε όλα τα δημοτικά σχολεία.

    Οι βασικές καινοτομίες είναι:

    * Η εισαγωγή της διδασκαλίας των Αγγλικών από την πρώτη τάξη.

    * Η αύξηση των ωρών υποχρεωτικής παραμονής στο σχολείο.

    * Η αύξηση των ωρών διδασκαλίας στη γλώσσα και τις νέες τεχνολογίες.

    * Η εισαγωγή μαθημάτων θεατρικής αγωγής και λογοτεχνίας.

    Ειδικότερα, το υποχρεωτικό πρόγραμμα αρχίζει στις 08.10 και λήγει στις 14.00 για όλες τις τάξεις. Το μάθημα της γλώσσας αυξάνεται κατά μία ώρα στην πρώτη και δευτέρα τάξη και η επιπλέον ώρα διατίθεται στην ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων. Αυξάνεται, επίσης, κατά μία ώρα το μάθημα των μαθηματικών στην πρώτη και δευτέρα τάξη, ενώ σε κάθε τάξη διδάσκεται και το μάθημα της θεατρικής αγωγής.

    Κατά δύο ώρες αυξάνεται η διδασκαλία της φυσικής αγωγής στις τάξεις πρώτη, δευτέρα, τρίτη και τετάρτη, ενώ το μάθημα των αγγλικών προστίθεται για δύο ώρες στην πρώτη και δευτέρα τάξη και αυξάνεται κατά μία ώρα στις υπόλοιπες.

    Το μάθημα της τεχνολογίας - πληροφορικής προστίθεται για δύο ώρες σε όλες τις τάξεις. Στην ευέλικτη ζώνη περιλαμβάνονται ωριαία μαθήματα αγωγής υγείας, διατροφικών συνηθειών, κυκλοφοριακής αγωγής και περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.

    Σημειώνεται ότι τα γνωστικά αντικείμενα του ολοήμερου προγράμματος ορίζονται με αποφάσεις των συλλόγων διδασκόντων, που λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες του σχολείου, δηλαδή τα ενδιαφέροντα των μαθητών, το μαθησιακό τους επίπεδο, τις απόψεις των γονέων, τις διαθέσιμες ώρες, την υλικοτεχνική υποδομή του σχολείου κ.λπ.

    Δηλαδή, το απόγευμα από τις 14.00 ως τις 16.15 το πρόγραμμα είναι προαιρετικό και περιλαμβάνει αθλητισμό, θεατρική αγωγή, μουσική, εικαστικά, δεύτερη ξένη γλώσσα κ.λπ.

    Αν οι γονείς δεν επιθυμούν να παραμείνει το παιδί τους ως τις 16.15, που λήγει το πρόγραμμα, μπορούν ύστερα από υποβολή υπεύθυνης δήλωσης να το παραλαμβάνουν νωρίτερα.

    Στα 800 ολοήμερα δημοτικά σχολεία, τοποθετούνται για τη διδασκαλία των νέων μαθημάτων (π.χ. Αγγλικά στην πρώτη τάξη) εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

    Τέλος, διαδραστικοί πίνακες και φορητά εργαστήρια με υπολογιστές θα εμπλουτίσουν τη διδασκαλία των μαθημάτων στα δημοτικά σχολεία στο πλαίσιο του «ψηφιακού» σχολείου.

   

    ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

    Η μείωση της εξεταστέας ύλης και η εισαγωγή μαθημάτων, μέσω Ιντερνετ, είναι από τις βασικές καινοτομίες στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η βασικότερη αλλαγή, που αφορά τους μαθητές, οι οποίοι φοιτούν φέτος στην τρίτη τάξη λυκείου και του χρόνου θα δώσουν πανελλήνιες εξετάσεις, είναι ο χρόνος κατάθεσης των μηχανογραφικών στοιχείων. Το Υπουργείο Παιδείας μελετά η κατάθεση να γίνει τον Μάρτιο, και όχι τον Ιούλιο μετά τις εξετάσεις.

    Αν τελικά το Υπουργείο Παιδείας προχωρήσει σε αυτή την αλλαγή, όπως έχουν δηλώσει ήδη στον Τύπο, τόσο η υπουργός, όσο και ο υφυπουργός Παιδείας, οι υποψήφιοι των πανελληνίων εξετάσεων τον Μάϊο του 2011 θα πρέπει από τώρα να μελετούν την κατεύθυνση και τις σπουδές, που θα ακολουθήσουν, διότι θα κληθούν να δηλώσουν τμήματα και σχολές τις τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, χωρίς να γνωρίζουν τις επιδόσεις τους στις πανελλήνιες εξετάσεις.

    Η αλλαγή αυτή αξιολογείται από πολλούς εκπαιδευτικούς, ως θετική, καθώς οι υποψήφιοι είναι ανεπηρέαστοι στην προτίμηση των Σχολών τους. Από την άλλη πλευρά, στο υπουργείο Παιδείας θα αποσυμφορηθούν οι διαδικασίες που συγκεντρώνονται όλες μέσα στον Ιούλιο, αφού η διαδικασία υποβολής μηχανογραφικών θα μεταφερθεί από τον Ιούλιο στον Μάρτιο.

    Στις προθέσεις του υπουργείου είναι να μειωθεί ο χρόνος των διαδικασιών, που αφορούν τις πανελλήνιες εξετάσεις. Να σημειωθεί ότι η όλη διαδικασία αρχίζει ουσιαστικά από τον Μαϊο και λήγει τον Αύγουστο με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων. Η πιο «φορτωμένη» περίοδος είναι, ασφαλώς, όταν διεξάγονται οι εξετάσεις τωβν υποψηφίων στα βασικά και αμέσως μετά, στα ειδικά μαθήματα. Η διαδικασία, όμως, συνεχίζεται με τη διόρθωση των γραπτών, τον έλεγχο των στοιχείων και τη μεταφορά τους στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές του Υπουργείου. Έτσι, κάθε χρόνο ένας ολόκληρος φορέας (σσ. το Υπουργείο) αλλά και διάφορες εμπλεκόμενες υπηρεσίες άλλων Υπουργείων, ασχολούνται για τουλάχιστον για τρεις μήνες με τις πανελλήνιες εξετάσεις.

   

    «ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ» ΜΕΣΩ ΙΝΤΕΡΝΕΤ

    Ένα πρωτοποριακό και φιλόδοξο πρόγραμμα θα εφαρμοσθεί από φέτος στα σχολεία. Είναι το «φροντιστήριο, μέσω Ιντερνετ», που αποτελεί τη μετεξέλιξη της Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης (ΠΔΣ).

    Η ΠΔΣ ήταν θεσμός που έγινε θερμά δεκτός, όταν εξαγγέλθηκε πριν από πολλά χρόνια. Στην πορεία, ωστόσο, ατόνησε μέχρι που εξαφανίσθηκε από πολλά σχολεία. Ο στόχος ήταν να βοηθηθούν με επιπλέον διδασκαλία οι «αδύνατοι» μαθητές και να μην καταφεύγουν στα φροντιστήρια. Όπως, όμως, σημειώνουν οι εκπαιδευτικοί, ο θεσμός δεν είχε οργανωθεί σωστά, άρχιζε μέρες μετά την έναρξη του κάθε σχολικού έτους και κατέληγε να ενδιαφέρει ελάχιστους μαθητές.

    Η υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, δήλωσε ότι ο θεσμός θα διατηρηθεί ως είχε, σε σχολεία που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές, ή έχουν μικρό αριθμό μαθητών. Ωστόσο, στην πλειονότητά τους τα σχολεία θα υιοθετήσουν τα μαθήματα, μέσω του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Η ύλη περνάει μέσα στους υπολογιστές, ο καθηγητής ζωντανά θα «συνομιλεί» με τον μαθητή, ο οποίος θα του κάνει ερωτήσεις και θα παίρνει απαντήσεις.

    Σημειώνεται ότι και τα μαθήματα τάξεων του δημοτικού θα «περνούν» στο διαδίκτυο, έτσι ώστε ένας μαθητής να έχει τη δυνατότητα, π.χ. στο μάθημα της Φυσικής, να κάνει ακόμη και μόνος του το πείραμα στο σπίτι του. Στο σχολείο, το πείραμα θα έχει γίνει στο φορητό εργαστήριο.

    Φέτος, ανακοινώθηκε και η εξεταστέα ύλη, η οποία είναι σαφώς μειωμένη σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, καθώς το υπουργείο Παιδείας δρομολογεί συρρίκνωση της ύλης και αφαίρεση μαθημάτων.

    Από τον επόμενο χρόνο, για τα παιδιά που θα φοιτούν στην πρώτη τάξη λυκείου, σύμφωνα με τα ως τώρα δεδομένα, θα υπάρχουν τέσσερα υποχρεωτικά μαθήματα, για τα οποία θα διπλασιαστεί ο χρόνος διδασκαλίας. Επιπλέον, θα υπάρχουν λίγα μαθήματα επιλογής και τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα να εργάζονται και να αξιολογούνται μέσα από εργασίες ατομικές, ή ομαδικές.

    Θα θεσπιστούν εσωτερικές εξετάσεις στα σχολεία με κοινά μαθήματα. Ο βαθμός, που θα παίρνουν στο λύκειο, θα συνδέεται με την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

    Το νέο σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ θα είναι σε εντελώς διαφορετική βάση. Τα μαθήματα, στα οποία θα εξετάζονται οι υποψήφιοι, θα είναι, κατά πάσαν πιθανότητα, τέσσερα. Τα ίδια τα Πανεπιστήμια θα έχουν σημαντικό ρόλο στην επιλογή των φοιτητών τους, αφού θα βάζουν συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα, που επιθυμούν. Οι υποψήφιοι θα εισάγονται σε σχολές και όχι σε τμήματα. Το «ξεκαθάρισμα» θα γίνεται μετά το πρώτο έτος στο Πανεπιστήμιο. Θα υπάρχουν, στις σχολές πλέον, εξετάσεις και ανάλογα με τις επιδόσεις του ο φοιτητής θα εγγράφεται στο τμήμα που επιθυμεί.

    Για να εφαρμοστεί αυτό το σύστημα, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η αλλαγή του χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Πολλοί χαρακτήρισαν το εγχείρημα «Καλλικράτη» της Παιδείας, καθώς περιλαμβάνει συγχωνεύσεις τμημάτων, μετονομασίες, αλλαγές, ακόμη και καταργήσεις.

    Τις διαδικασίες επίσπευσης αυτών των αλλαγών έδωσαν και οι χαμηλές επιδόσεις εισαγομένων σε τμήματα των ΤΕΙ υποψηφίων των πανελληνίων εξετάσεων, τον Αύγουστο.

    Η εισαγωγή σπουδαστών με μέσο όρο βαθμολογίας μόλις 0,9 αποδεικνύει, εκτός των άλλων, ότι οι σπουδές σε ορισμένα τμήματα δεν προσελκύουν τους υποψήφιους. Αυτό -δηλώνουν οι καθηγητές- δεν σημαίνει αναγκαστικά ότι δεν είναι ενδιαφέρουσες οι σπουδές. Ενδεχομένως δεν έχουν ενημερωθεί οι υποψήφιοι, ή οι συγκεκριμένες σπουδές δεν οδηγούν σε γρήγορη επαγγελματική αποκατάσταση. Σε κάθε περίπτωση, τα παιδιά στρέφουν την πλάτη σ΄αυτές. Τα τμήματα, όμως, λειτουργούν έστω και με λίγους ενεργούς σπουδαστές, αλλά το κόστος είναι υπερβολικό και οι καιροί δύσκολοι.

    Όλα αυτά θα εξεταστούν κατά τον σχεδιασμό του νέου χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης λαμβανομένου υπόψη και του γεγονότος ότι υπάρχουν τμήματα με ειδικότητες, που αλληλοεπικαλύπτονται. Ύπάρχουν, δηλαδή, τμήματα των ΤΕΙ στην περιφέρεια, που προσφέρουν περίπου τις ίδιες γνώσεις -αν όχι ακριβώς τις ίδιες- με τμήματα Πανεπιστημίων στην ίδια περιφέρεια.

ΑΠΕ