Συσχετισμός θρησκείας και εθνικότητας στις χώρες των Βαλκανίων, σύμφωνα με την έκθεση του Στ. Ντιπάρτμεντ για τις θρησκευτικές ελευθερίες.
Οι επιθέσεις και οι διακρίσεις με βάση το θρήσκευμα, εξακολουθούν να υπάρχουν στα Βαλκάνια και εξαιτίας της σύνδεσης εθνικότητας και θρησκεύματος, κάποιες φορές είναι δύσκολο να διαπιστωθούν ποια είναι τα κίνητρα, αναφέρεται στη φετινή έκθεση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ για τις θρησκευτικές ελευθερίες στον κόσμο.
Στην έκθεση του αμερικανικού υπουργείου Εξωτερικών, εκτιμάται ότι στη Βοσνία - Ερζεγοβίνη, το Σύνταγμα της χώρας και τα Συντάγματα των οντοτήτων επιτρέπουν την ελευθερία θρησκεύματος και ότι οι σχετικοί νόμοι και η πολιτική, συμβάλουν στη ελεύθερη άσκηση των θρησκευτικών καθηκόντων, αλλά οι διακρίσεις σε βάρος θρησκευτικών μειονοτήτων υφίστανται σε όλες τις περιοχές της χώρας.
Ο αριθμός επεισοδίων με στόχο θρησκευτικά σύμβολα, ιερείς ή περιουσίες θρησκευτικών κοινοτήτων είναι μεγάλος, τονίζεται στην έκθεση και σημειώνεται ότι ορισμένοι τοπικοί θρησκευτικοί και πολιτικοί ηγέτες με τις δημόσιες δηλώσεις τους συμβάλουν στη μη ανεκτικότητα.
«Οι διακρίσεις παραμένουν σοβαρό πρόβλημα, κυρίως σε βάρος μη Σέρβων στη Σερβική Δημοκρατία της Βοσνίας, σε βάρος μη Κροατών στη δυτική Ερζεγοβίνη και μη Μουσουλμάνων στην κεντρική Βοσνία. Το Σαράγεβο, κατά ένα μέρος, διατήρησε τον παραδοσιακό ρόλο πολυεθνικής πόλης, αλλά και εκεί παρατηρούνται διακρίσεις, απομόνωση και περιθωριοποίηση των μη Μουσουλμάνων», σημειώνεται στην έκθεση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ.
Στο κεφάλαιο της έκθεσης που αφορά το Μαυροβούνιο, εκτιμάται ότι οι σχέσεις μεταξύ των θρησκευτικών ομάδων είναι γενικά καλές και διέπονται από ανεκτικότητα και ότι εξαίρεση αποτελεί η «μακρόχρονη ένταση» μεταξύ της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και της μη αναγνωρισμένης Ορθόδοξης Εκκλησίας του Μαυροβουνίου, οι οποίες παραμένουν πρόβλημα με πολιτικές προεκτάσεις.
Στην έκθεση τονίζεται ότι συνεχίζονται οι διαμάχες μεταξύ των δύο θρησκευτικών κοινοτήτων για ζητήματα περιουσίας, για την επικράτηση και την επίσημη αναγνώριση και ότι ορισμένοι πολιτικοί ηγέτες εκμεταλλεύονται τη σύγκρουση για πολιτικούς σκοπούς.
Επιπλέον αναφέρεται, ότι ορισμένοι μουσουλμάνοι ιερείς στο Μαυροβούνιο χαρακτηρίζονται μέλη της του κινήματος ουαχαμπιτών που κηρύσσουν αδιάλλακτη εκδοχή του ισλάμ.
Στο κεφάλαιο της έκθεσης για την Κροατία υπογραμμίζεται ότι καταγράφονται σποραδικά περιστατικά βανδαλισμών και απειλών με βάση το θρήσκευμα, κυρίως στις περιοχές που είχαν πληγεί από τον πόλεμο.
Αναφέρεται ακόμη, ότι η Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία διατυπώνει ενστάσεις, που αφορούν την πρόσβαση ιερέων σε νοσοκομειακά ιδρύματα και φυλακές, η οποία επιτρέπεται, αλλά όχι στον αναγκαίο βαθμό.
Στην έκθεση τονίζεται ότι μία θρησκευτική ομάδα, «Η Κροατική Ορθόδοξη Ένωση» ανήγγειλε ότι θα ζητήσει να εγγραφεί ως θρησκευτική κοινότητα. Κοινότηατ με την ίδια ονομασία υπήρχε την περίοδο του καθεστώτος των ουστάσι.
Η αρμόδια κυβερνητική επιτροπή δεν ενέκρινε την εγγραφή, επειδή όπως εξήγησε δεν στηρίζει ομάδες ή οργανώσεις που εκπροσωπούν την ιδεολογία των ουστάσι.
Οι μη κυβερνητικές οργανώσεις και οι θρησκευτικοί ηγέτες στην Κροατία, αναφέρουν ότι σχέσεις μεταξύ των θρησκευτικών και εθνικών κοινοτήτων είναι σταθερές, αν και τα μέλη της εβραϊκής και της σερβικής ορθόδοξης κοινότητας θεωρούν ότι η κατάσταση επιδεινώνεται, αναφέρεται στην έκθεση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ.
Για τη Σερβία, στην έκθεση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ τονίζεται ότι το Σύνταγμά της εγγυάται την ελευθερία του θρησκεύματος, αλλά οι νόμοι περιορίζουν την έκφραση της θρησκευτικής πίστης με συνέπεια να υφίστανται διακρίσεις σε βάρος θρησκευτικών ομάδων και σε μερικές περιπτώσεις.
Στη Σερβία, κυρίαρχη θέση έχει η Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία και οι άλλες παραδοσιακές θρησκευτικές κοινότητες έχουν προνομιακή θέση, εκτιμάται στην έκθεση.
Επισημαίνει ότι η σχέση των σερβικών αρχών όσον αφορά το σεβασμό των θρησκευτικών ελευθεριών παραμένει προβληματική λόγω του νόμου για τη θρησκεία, και επειδή το υπουργείο Θρησκευμάτων ερμηνεύει και εφαρμόζει τη νομοθεσία με ρόλο διαιτητή.
Στην έκθεση υπογραμμίζεται ότι αστυνομικές έρευνες σε περιπτώσεις βανδαλισμών διεξάγονται με πολύ αργούς ρυθμούς και χωρίς αποτελέσματα.
Οι επικεφαλής μειονοτικών θρησκευτικών κοινοτήτων καταγγέλλουν ενέργειες βανδαλισμού, φυσικές επιθέσεις και αρνητικά δημοσιεύματα στον Τύπο, αναφέρεται στην έκθεση.
Τονίζεται ακόμη, ότι ο νόμος αναγνωρίζει επτά θρησκευτικές κοινότητες, εκτός από τη Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία, τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, την Ισλαμική Κοινότητα, την Εβραϊκή Κοινότητα, την Ευαγγελική Εκκλησία της Σλοβακίας, την Μεταρρυθμιστική Χριστιανική Εκκλησία και την Ευαγγελική Χριστιανική Εκκλησία.
«Αν και η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδας και τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία δεν ήταν εγγεγραμμένες ήταν αναγνωρισμένες από τις αρχές και δρούσαν ελεύθερα. Ωστόσο οι αρχές δεν έχουν αναγνωρίσει τις υπόλοιπες ορθόδοξες εκκλησίες παρά τις προσπάθειες να αναγνωριστούν», αναφέρεται στην έκθεση.
Το υπουργείο Θρησκευμάτων της Σερβίας αναφέρει ότι πρόκειται για εσωτερικές διαφορές της εκκλησίας στις οποίες το κράτος δεν μπορεί να αναμειχθεί.
Επίσης, στην έκθεση αναφέρεται ότι στη Σερβία είναι καταγεγραμμένες 16 θρησκευτικές οργανώσεις, οι οποίες δεν έχουν τα ίδια δικαιώματα με τις θρησκευτικές κοινότητες.
Στην έκθεση σημειώνεται ότι ορισμένοι αξιωματούχοι επικρίνουν τις μικρότερες θρησκευτικές ομάδες χρησιμοποιώντας όρους όπως «σέκτα», «σατανιστές», «παρεκκλίνοντες»
Ως παράδειγμα αναφέρεται ομιλία του αντιπροέδρου της κυβέρνησης και υπουργού Εσωτερικών, Ίβιτσα Ντάτσιτς τον περασμένο Ιανουάριο στη Σχολή Εθνικής Ασφάλειας, όπου έκανε λόγο «για καταστρεπτική επίδραση που έχουν οι σέκτες στην ασφάλεια και τη σταθερότητα της χώρας», προσθέτοντας ότι η αστυνομία θα εμποδίσει τις επιζήμιες συνέπειες των ομάδων αυτών.
Αναφέρεται ακόμη, ότι η ισλαμική κοινότητα, εξακολουθεί να είναι διαιρεμένη σε δύο ομάδες που έχουν τη στήριξη δύο πολιτικών κομμάτων κάτι που προκαλεί εντάσεις.
Στο κεφάλαιο της έκθεσης που αναφέρεται στο Κόσοβο, τονίζεται ότι δεν μπορούν να διαπιστωθούν εύκολα τα επεισόδια με βάση το θρήσκευμα ή την εθνικότητα.
Στην έκθεση γίνεται αναφορά σε περιπτώσεις βανδαλισμών σε σερβικές εκκλησίες στο Κόσοβο και σε επιθέσεις σε ιερείς και πιστούς, τονίζεται επιπλέον ότι η αστυνομία παράσχει προστασία στα σερβικά μνημεία που απειλούνται περισσότερο. Επίσης τονίζεται ότι η ισλαμική κοινότητα του Κοσόβου εκφράζει ανησυχία για τη δράση ακραίων ισλαμικών ομάδων, με επικεφαλής ανθρώπους που μετέβησαν στο Κόσοβο, από άλλες περιοχές.
www.kathimerini.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ