Δευτέρα 29 Νοεμβρίου 2010

Αλλάζει ο ρόλος της Ευρώπης στο παγκόσμιο εμπόριο

http://www.europarl.europa.eu/president/transform/thumb-view/ep_president/static/images/press-release/pict_20090107PHT45514_1_.jpgΤου Alan Keir

Εάν ο κόσμος χρειαζόταν να πειστεί για τη σημασία του διεθνούς εμπορίου, δεν θα μπορούσε να υπάρξει καλύτερη απόδειξη για αυτό από την ίδια την παγκόσμια οικονομική ύφεση. Μπορεί το εμπόριο να επιβραδύνθηκε εν μέσω αρνητικού οικονομικού κλίματος, λειτούργησε ωστόσο ως η κινητήρια δύναμη της οικονομικής ανάκαμψης αλλά και ως καταλύτης για την ανάπτυξη εν μέσω δυσχερών συνθηκών. Το διεθνές εμπόριο διευρύνει τους ορίζοντες των επιχειρήσεων, προσφέροντας περισσότερες ευκαιρίες για μεγέθυνση, ανάπτυξη και κερδοφορία από όσες, μια επιχείρηση που δραστηριοποιείται αποκλειστικά στην εγχώρια αγορά, θα μπορούσε ποτέ να έχει.

Παρόλο που οι επιχειρήσεις γνωρίζουν τα οφέλη της επέκτασης των δραστηριοτήτων στο εξωτερικό, το να μεταβείς από μια εγχώρια επιχειρηματική στρατηγική, σε μία άλλη με διεθνή νοοτροπία και προσέγγιση μπορεί να αποτελέσει μια αποθαρρυντική προοπτική. Γι’ αυτό η HSBC (HBC) ανέθεσε στην Delta Economics να συντάξει έκθεση με τίτλο «Mapping the World΄s Trade Connections», την πρώτη στο είδος της που δίνει μια εικόνα για το πώς ο κόσμος συναλλάσσεται σήμερα, αναφέροντας μεταξύ άλλων, ποιες χώρες κάνουν εμπόριο μεταξύ τους, ποιοι κλάδοι γνωρίζουν ισχυρή διεθνή ανάπτυξη και που μπορεί να βρίσκονται τα hot spots του μέλλοντος.

Συγκεντρώνοντας αναλυτικά στοιχεία για το διεθνές εμπόριο, τις απόψεις 50 επιχειρήσεων από όλο τον κόσμο που ήδη πραγματοποιούν συναλλαγές με επιτυχία διεθνώς καθώς και γνώσεις των εμπειρογνωμόνων εμπορίου της HSBC, η αξία της έκθεσης έγκειται στο εύρος των απόψεων και πρακτικών πληροφοριών που συγκεντρώνει σαν ένα χρήσιμο εργαλείο για τη λήψη αποφάσεων από ηγέτες επιχειρήσεων.

Ποια είναι τα ανερχόμενα αστέρια

Η έκθεση «Mapping the World΄s Trade Connections» δεν παρουσιάζει μόνο τις χώρες που προσφέρουν τις μεγαλύτερες αναπτυξιακές προοπτικές για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, αλλά και ποιοι συγκεκριμένοι τομείς ή κλάδοι είναι πολύ πιθανό να αναπτυχθούν -και που θα παρουσιαστούν αυτές οι ευκαιρίες στον παγκόσμιο χάρτη.

Η έκθεση αποκαλύπτει ότι νέα αστέρια ανατέλλουν σε όλο τον κόσμο. Και ενώ πολλές αναλύσεις επιβεβαιώνουν την εντυπωσιακή ανάπτυξη της Βραζιλίας και της Κίνας είναι σίγουρο ότι οι δύο χώρες θα αποτελέσουν σημαντικούς παίκτες στο μέλλον, η έκθεση συμπεραίνει πως και άλλα έθνη, ίσως λιγότερο γνωστά για το εμπορικό τους δαιμόνιο, κάνουν αισθητή την παρουσία τους.

Πολλά αφρικανικά κράτη, για παράδειγμα, αρχίζουν να βγαίνουν στο προσκήνιο. Χώρες όπως η Γκάνα και την Αιθιοπία καμαρώνουν για το νεαρό, επιχειρηματικό πληθυσμό τους. Μοιράζονται επίσης μια ισχυρή δέσμευση να αλλάξουν, η οποία μπορεί ενδεχομένως να παράγει σημαντικές ευκαιρίες για οικονομική μεγέθυνση. Η Αιθιοπία στρέφει ήδη υπέρ της το ενδιαφέρον από το εξωτερικό. Οι επενδύσεις των Κινέζων βοηθούν για την αναμόρφωση και τον εκσυγχρονισμό του γεωργικού τομέα. Η ανάπτυξη των υποδομών παραμένει βασική προτεραιότητα και είναι πιθανό να οδηγήσει σε περαιτέρω ευκαιρίες για τις διεθνείς επιχειρήσεις.

Κρίσιμες Συνεργασίες

Η Νότια Αφρική, που εξακολουθεί να επωφελείται από την ώθηση που έδωσε το Παγκόσμιο Κύπελλο στις επενδύσεις σε υποδομές αλλά και στο ηθικό, βλέπει την ζήτηση για τα εμπορεύματα της να ισχυροποιείται. Η χώρα αντεπεξήλθε ικανοποιητικά της οικονομικής κρίσης -εν μέρει χάρη στην περιορισμένη ενσωμάτωση της στο παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό σύστημα- και έχει ισχυρά έσοδα από το μεταλλευτικό τομέα. Η χώρα είναι πιθανό ότι μελλοντικά θα εστιάσει σε νέες εμπορικές συναλλαγές με αναδυόμενες οικονομίες, κυρίως μέσω σύναψης συνεργασίας με αναδυόμενα ασιατικά κράτη.

Οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης επίσης, εμφανίζουν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, με το διεθνές εμπόριο στα ύψη, τόσο στην Πολωνία όσο και την Τσεχική Δημοκρατία. Στο Καζακστάν, οι εξαγωγές εμπορευμάτων αναπτύσσονται με ταχείς ρυθμούς -η ανάπτυξη της χώρας επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από την ισχυρή της θέση στον τομέα του πετρελαίου και του φυσικού αερίου. Σε όλα αυτά τα hot spots, οι ευκαιρίες αφθονούν για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις που θέλουν να στηρίξουν την ανάπτυξη των υποδομών και να ικανοποιήσουν την επακόλουθη ζήτηση για εμπορεύματα.

Αλλά με τόσο μεγάλη έμφαση στην αναδυόμενα έθνη, τι ρόλο θα διαδραματίσει η Ευρώπη στο παγκόσμιο εμπόριο στο μέλλον; Η έκθεση διαπιστώνει ότι ενώ η Ευρώπη εξακολουθεί να είναι σημαντική για το παγκόσμιο εμπόριο, ο ρόλος της αλλάζει σημαντικά. Στο μέλλον, η Ευρώπη ενδέχεται να είναι λιγότερο αυτός που καταναλώνει στο παγκόσμιο εμπορικό στερέωμα και περισσότερο αυτός που καινοτομεί, επωφελούμενη από την ξακουστή ηγετική της θέση στον τομέα της έρευνας καινοτομίας, την αναγνωρισμένη της ισχύ στις κατασκευές και τον σχεδιασμό υψηλής ποιότητας, καθώς και την πρόσβασή της σε ιδέες, καινοτομίες και δίκτυα. Ουσιαστικά, το μέλλον της Ευρώπης θα στηρίζεται στην τεχνογνωσία και όχι στα προϊόντα.

Ο ρόλος των «σκεπτόμενων» επιχειρήσεων

Οι εμπειρογνώμονες που ερωτήθηκαν στο πλαίσιο της έκθεσης θεωρούν ότι, ενώ οι αναδυόμενες αγορές μπορούν να προσφέρουν τις μεγαλύτερες ευκαιρίες για γρήγορο κέρδος, οι «σκεπτόμενες» επιχειρήσεις θα πρέπει να αξιοποιήσουν τα πλεονεκτήματα τόσο των αναδυόμενων, όσο και των ανεπτυγμένων αγορών. Στην Ευρώπη, αυτό μεταφράζεται ως μεγιστοποίηση της εμπειρίας, των γνώσεων και των δεξιοτήτων που εμφανίζονται στην ήπειρο. Η φήμη της Ευρώπης ως φορέα παροχής εξειδικευμένων γνώσεων, θα την καταστήσει μια ελκυστική επιλογή για τις επιχειρήσεις στις αναδυόμενες αγορές που ψάχνουν για τη δημιουργία στρατηγικών συνεργασιών για την περαιτέρω ανάπτυξή τους.

Ποιες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις επιθυμούν να συνάψουν τέτοιου είδους συνεργασίες υπεράκτια; Η έκθεση προτείνει στις επιχειρήσεις μια πολυδιάστατη προσέγγιση, με την διεξαγωγή λεπτομερούς έρευνας για πιθανές νέες αγορές και την διασφάλιση πως η επιχείρηση είναι έτοιμη για διεθνές εμπόριο. Αυτό σημαίνει να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα για το μετριασμό των κινδύνων, όπως είναι η υλικοτεχνική υποστήριξη των υπερπόντιων μεταφορών και η διαχείριση των ταμειακών ροών των επιχειρήσεων. Σημαντικό βήμα είναι επίσης να «μπουν στο τραπέζι» τα οικονομικά της επιχείρησής και να ζητηθεί η συμβουλή εμπειρογνωμόνων από ειδικούς οργανισμούς, συμπεριλαμβανομένων των τραπεζών και των κυβερνητικών εμπορικών οργανισμών.

Το μήνυμα της έκθεσης είναι, πάνω απ ΄όλα, να βεβαιωθείτε ότι έχετε κατανοήσει το παγκόσμιο εμπόριο, με ποιο τρόπο αλλάζει το διεθνές outlook αλλά και ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος η επιχείρησή σας να επωφεληθεί από τις ευκαιρίες που θα προκύψουν λόγω της αλλαγής.

Ο Alan Keir είναι Group General Manager και Global Co-Head της HSBC Commercial Banking, θυγατρικής της HSBC Holdings.

capital.gr