Πέμπτη 8 Ιουλίου 2010

Περιορισμοί στις δαπάνες για τις αυτοδιοικητικές εκλογές



Έως και κατά 75% μειώνονται τα επιτρεπτά όρια δαπανών για συνδυασμούς και υποψήφιους στις εκλογές του Νοεμβρίου. Σύμφωνα με εισήγηση του υπουργού Εσωτερικών, Γιάννη Ραγκούση, η οποία εγκρίθηκε από το υπουργικό συμβούλιο, επιπλέον συστήνονται περιφερειακές Επιτροπές Ελέγχου Δαπανών και επιβάλλονται αυστηρές κυρώσεις στους παραβάτες. Για αντιδημοκρατικές ρυθμίσεις που οδηγούν τους συνδυασμούς και τα κόμματα «στην εξάρτηση και στον έλεγχο από τους μεγαλοεπιχειρηματίες, τους τραπεζίτες και το κράτος» κάνει λόγο το ΚΚΕ.

Ανάμεσα σε άλλα, όπως προκύπτει από το σχέδιο νόμου το οποίο κατατίθεται σήμερα στη Βουλή και παράλληλα τίθεται σε δημόσια διαβούλευση, επιστρατεύεται ακόμη και το ΣΔΟΕ για την αποκάλυψη παρανομιών οι οποίες σχετίζονται με τις εκλογικές δαπάνες και επιβάλλεται η έκπτωση από το αξίωμα για τους παραβάτες. Η χρηματοδότηση των συνδυασμών και υποψηφίων προέρχεται από φυσικά πρόσωπα και η διακίνηση του συνόλου των ποσών γίνεται μέσω τραπεζικών λογαριασμών.
Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το προσχέδιο νόμου για τις εκλογικές δαπάνες στις αυτοδιοικητικές εκλογές, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιώργος Πεταλωτής σημείωσε πως «Το νομοσχέδιο έρχεται για να σταματήσει να υπάρχει η εξάρτηση και από τους επιχειρηματίες, αλλά και να υπάρχει διαφανής χρηματοδότηση, προσθέτοντας ότι τα «κουπόνια» είναι αδιαφανής διαδικασία.
«Εκεί που πραγματικά θα σπάσει η εξάρτηση των κομμάτων και των πολιτικών από τα παντός είδους συμφέροντα θα είναι όταν θα φέρουμε τον εκλογικό νόμο, όπου δεν θα έχει ανάγκη κανένα κόμμα και πολιτικός να έχουν το χρηματοδότη τους, με τις συνέπειες που όλοι αναλογιζόμαστε» συμπλήρωσε ο κ. Πεταλωτής.

Ακολουθούν αναλυτικά οι νέες ρυθμίσεις τις οποίες εισηγείται το υπουργείο Εσωτερικών:

α. i. Η χρηματοδότηση των δαπανών συνδυασμών και υποψηφίων προέρχεται από φυσικά πρόσωπα και η διακίνηση των ποσών, που αναφέρονται σε έσοδα και δαπάνες, για το συνολικό ύψος τούτων γίνεται μέσω τραπεζικών λογαριασμών, κατ’ αντίθεση προς την υφιστάμενη ρύθμιση, η οποία αφορούσε μόνο το 80% τούτων, και παρείχε περιθώριο καταστρατηγήσεων για το επαπομένον ποσοστό.
ii. Παραλλήλως, καταργείται η αδιαφανής και αναχρονιστική διαδικασία άντλησης εσόδων από τη διάθεση «κουπονιών».
β. Καθίσταται επιτρεπτή η ανάπτυξη δραστηριοτήτων πολιτικών κομμάτων, υπέρ συνδυασμών και υποψηφίων, προς τους οποίους έχουν, δημόσια εκφράσει την υποστήριξή τους, υπό την προϋπόθεση, όμως, ότι οι δραστηριότητες αυτές δεν συνιστούν άμεση ή έμμεση χρηματοδότησή τους.
γ. i. Με εξαίρεση, μόνο, για τους επικεφαλείς των συνδυασμών και τους άμεσα αιρετούς αντιπεριφερειάρχες, οριοθετείται ο αριθμός των επιτρεπτών εμφανίσεων των υποψηφίων σε ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής, περιφερειακής ή τοπικής εμβέλειας.
ii. Τυχόν υπέρβαση των επιτρεπτών ορίων εμφανίσεων ή άλλη άμεση ή έμμεση προβολή, εφόσον αποδειχθεί, ότι συντελέσθηκε με οικονομικό αντάλλαγμα, για μεν τους υποψηφίους συνεπάγεται έκπτωση από το αιρετό αξίωμα, για δε τους ιδιοκτήτες ή νόμιμους αντιπροσώπους των οικείων φορέων συνιστά ποινικό αδίκημα, το οποίο τιμωρείται με ποινή φυλάκισης, τουλάχιστον, ενός έτους.
δ.i. Περιορίζονται οι επιτρεπόμενες εκλογικές δαπάνες των συνδυασμών. Η αναπροσαρμογή των ανωτάτων ορίων εκλογικών δαπανών, υπαγορεύθηκε όχι μόνον, από τη δημιουργία των συνενωθέντων δήμων, τα διοικητικά όρια των οποίων μεταβλήθηκαν και από την κατάργηση των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και τη δημιουργία των Περιφερειών ως δεύτερου βαθμού Αυτοδιοίκησης, με συνακόλουθη μεταβολή των πληθυσμιακών δεδομένων, αλλά, κυρίως, από την ανάγκη περιορισμού του κόστους των δαπανών.
ii. Στις όλες τις περιφέρειες υπάρχει απομείωση του ύψους των συνολικών δαπανών των συνδυασμών, σε σχέση με τις εκλογές του 2006. Επισημειώνεται, ότι στις ελάχιστες περιπτώσεις δήμων, όπου υπάρχουν σχετικές αυξήσεις των ανωτέρω ορίων, δεν μπορούν να χαρακτηρισθούν, ως ουσιώδεις και οφείλονται στην αύξηση του αριθμού των υποψηφίων που μπορεί να έχει ένας συνδυασμός.
ε.Τα ανώτατα όρια των εκλογικών δαπανών των υποψηφίων περιορίζονται όπου αναπροσαρμόζεται η περιφέρεια εκλογής τους. Στις Περιφέρειες ιδίως Αττικής, Κεντρικής Μακεδονίας και Νοτίου Αιγαίου, το όριο των δαπανών μειώνεται στις περιφερειακές ενότητες που είναι μικρότερες των σημερινών Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων. Μειώνονται επίσης στους μεγάλους Δήμους με διαμερισματική οργάνωση, όπου ως εκλογική περιφέρεια δεν λειτουργεί το σύνολο του Δήμου, αλλά το σημερινό Δημοτικό Διαμέρισμα.
στ. Καθίσταται υποχρεωτικός ο ορισμός διαχειριστή των οικονομικών των συνδυασμών, προκειμένου για τις περιφερειακές εκλογές, καθώς και για τις δημοτικές εκλογές, εφόσον, όμως, διενεργούνται σε δήμους με πληθυσμό μεγαλύτερο των δέκα χιλιάδων κατοίκων.
ζ. Τα βιβλία εσόδων και δαπανών των συνδυασμών και των υποψηφίων θεωρούνται, πλέον, από τον Δ/ντή της οικείας Δ.Ο.Υ. για διασφάλιση πλήρους αξιοπιστίας αυτών και όχι από τον Δ/ντή Αυτοδιοίκησης της Περιφέρειας, όπως συνέβαινε μέχρι τώρα.
η. Στις αναλυτικές καταστάσεις εσόδων και δαπανών των συνδυασμών και των υποψηφίων μνημονεύονται, υποχρεωτικά, ως αποδεικτικά στοιχεία τούτων, τα οικεία τραπεζικά παραστατικά.
θ. Θεσπίζεται η υποχρέωση των συνδυασμών που είναι υποψήφιοι σε περιφέρειες και σε δήμους άνω των 10.000 να αναρτούν σε κεντρική βάση δεδομένων που είναι εγκατεστημένη στο Υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης όλα τα έσοδα και τις δαπάνες τους συμπεριλαμβανομένων και των υποψηφίων τους μνημονεύοντας τα αντίστοιχα παραστατικά. Η ανωτέρω βάση δεδομένων θα είναι προσβάσιμη σε κάθε πολίτη. Η μη τήρηση της υποχρέωσης δημοσιοποίησης στην Κεντρική Βάση Δεδομένων του Υπουργείου συνιστά λόγο έκπτωσης για τον επικεφαλής του συνδυασμού και για τους υποψηφίους, εφόσον διαπιστωθεί, ότι, προκειμένου για δημοσιοποιηθείσες δαπάνες, το πραγματικό ύψος τούτων υπερβαίνει, κατά το ένα τρίτο, το ανώτατο, σχετικό, επιτρεπτό όριο
ι. i. Oι Επιτροπές ελέγχου δαπανών και εκλογικών παραβάσεων ενοποιούνται σε επίπεδο περιφέρειας και συγκροτούν αντίστοιχο ενιαίο δικαιοδοτικό και ελεγκτικό όργανο.
ιι. Προεδρεύει δικαστικός λειτουργός, δοθέντος, ότι τούτο είναι επιτρεπτό, κατ’ άρθρο 89 παρ. 2 του Συντάγματος, η, δε, συγκρότησή της (μέλος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, Προϊστάμενος του Περιφερειακού Σ.Δ.Ο.Ε., επίτροπος του Ελεγκτικού Συνεδρίου και εκπρόσωποι της Τ.Ε.Δ.Κ. και της Ε.Ν.Α.Ε., υπό την προϋπόθεση να μην είναι υποψήφιοι) εγγυάται το αμερόληπτο και ανεπηρέαστο της κρίσεώς της.
ιιι. Η συζήτηση, ενώπιον της Επιτροπής, προκειμένου, τόσο για καταγγελίες εκλογικών παραβάσεων, όσο και για την εξέλεγξη των δαπανών και των εσόδων των συνδυασμών, γίνεται σε δημόσια συνεδρίαση με την παρουσία των ενδιαφερομένων μερών, οι οποίοι μπορούν να συμπαρίστανται με δικηγόρο.
iv. Οι κυρώσεις επιβάλλονται από την Επιτροπή και είναι εκτελεστές, χωρίς την παρεμβολή οιουδήποτε άλλου οργάνου, κατ’ αντίθετη των όσων συνέβαιναν, μέχρι σήμερα, δοθέντος, ότι οι Επιτροπές είχαν γνωμοδοτικό χαρακτήρα και οι κυρώσεις επεβάλοντο από το Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας.
v. Κατά της απόφασης της Επιτροπής με την οποία επιβάλλεται έκπτωση, από το αιρετό αξίωμα, επιτρέπεται προσφυγή, ουσίας, ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας.
ια. Αυξάνονται τα προβλεπόμενα πρόστιμα. Η επαύξηση των ορίων των επιβαλλόμενων προστίμων υπαγορεύθηκε από την ανάγκη στάθμισης της βαρύτητας της οικείας παράβασης, με γνώμονα, πάντοτε, τον προληπτικό χαρακτήρα της διοικητικής κύρωσης.
ιβ. Συντέμνεται η προεκλογική περίοδος από την τετράμηνη χρονική διάρκεια που ίσχυε, μέχρι σήμερα, σε δίμηνη, με γνώμονα την ανταπόκριση στην υφιστάμενη πραγματική κατάσταση. Λοιποί περιορισμοί που ισχύουν για την προεκλογική περίοδο στις πράξεις των αιρετών α’ και β’ βαθμού διατηρούνται στο χρονικό διάστημα που ισχύουν σήμερα (4μηνο).
ιγ. Με την έναρξη της προεκλογικής περιόδου, ήτοι δύο μήνες (αντί των 30 ημερών που ισχύει) πριν από τη διενέργεια των εκλογών και μέχρι την εγκατάσταση των νέων αιρετών οργάνων, αναστέλλεται κάθε διαδικασία πρόσληψης υπαλλήλων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθώς και κάθε υπηρεσιακή μεταβολή τούτων με εξαίρεση τη διαδικασία μετατάξεων, που προβλέπεται στο ν. 3852/2010 («ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ»).

ΚΚΕ: Πολιτικό «φακέλωμα» οι ρυθμίσεις

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Κομμουνιστικού Κόμματος, «οι οικονομικές εισφορές μέσω τραπεζών αποτελούν πολιτικό «φακέλωμα» από τις τράπεζες και το κράτος και ταυτόχρονα διευκολύνει και νομιμοποιεί την εξάρτηση από μεγαλοεπιχειρηματίες, δίνει ζεστό χρήμα στις τράπεζες, καθ’ όσων θα εκμεταλλεύονται την εκλογική διαδικασία».
Παράλληλα, όπως υποστηρίζει το ΚΚΕ, «με το συγκεκριμένο νόμο παρεμποδίζεται η υποψηφιότητα, η εκλογή εργαζομένων και όσων προέρχονται από τα φτωχά λαϊκά στρώματα, που δεν έχουν ούτε την οικονομική δυνατότητα, ούτε τη διασύνδεση με μεγάλους επιχειρηματίες και ούτε θέλουν να αποκτήσουν».
Ο Περισσός καταγγέλλει και την προωθούμενη απαγόρευση της μεθόδου των κουπονιών: «Εντάσσεται σε ένα συνολικό σχεδιασμό απαγόρευσης – ποινικοποίησης μιας κατοχυρωμένης πολιτικής και οικονομικής διαδικασίας μεταξύ κομμάτων, εργατικών σωματείων και άλλων λαϊκών φορέων και του λαού. Μιας διαδικασίας που το ΚΚΕ εισήγαγε, κατοχύρωσε και αποτελεί μια από τις κύριες πηγές των οικονομικών του εσόδων».

tvxs.gr