Σύμφωνα με την θεωρία της δημόσιας σφαίρας του Γερμανού φιλόσοφου Jurgen Habermas, μόνο καλά και σφαιρικά πληροφορημένοι πολίτες μπορούν να ασκήσουν ικανοποιητικά έλεγχο στην εξουσία.
Η αξία της πληροφόρησης λοιπόν έχει σαφέστατα κοινωνικό ρόλο και έτσι πρέπει να εξετασθεί αφού αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την ομαλή λειτουργία της αστικής δημοκρατίας μέσα στα πλαίσια της οποίας η πληροφόρηση αποκτά και εμπορική αξία.
Αυτός ο διαχωρισμός είναι που καθορίζει τη σχέση του οικονομικού κατεστημένου με την πολιτική εξουσία και αυτής με τον πολίτη.
Σήμερα σχεδόν εξ' ολοκλήρου τα ΜΜΕ , ακόμα και τα κρατικά, προσπαθούν να επιβιώσουν επενδύοντας στην εμπορική αξία της πληροφορίας-είδησης, αλλά ακόμα, χειρότερα πλείστα εξ' αυτών δημιουργούν την είδηση ανάλογα με την εμπορική αξία που θα τους αποφέρει αντίστοιχο κέρδος.
Όμως οι εκάστοτε κυβερνώντες στα πλαίσια αυτής της αστικής δημοκρατίας χρησιμοποιούν αυτό τον μηχανισμό της αστικής πληροφόρησης που στηρίζεται μόνο στην εμπορική άξια της, προκειμένου να αποκτήσουν πολιτικά οφέλη.
Φαίνεται λοιπόν ότι, εν απουσία μη εμπορευματοποιημένων δομών μαζικής ενημέρωσης, η ποιότητα αλλά και η ίδια η ύπαρξη της πληροφόρησης εξαρτάται ευθέως από την οικονομική αξία της. Πως μπορεί όμως να μετρηθεί η αξία αυτή;
- Πόσοι όμως από τους δημοσιογράφους σήμερα είναι δυνατοί και ικανοί να πουν “όχι” στα οικονομικά συμφέροντα;
- Πόσοι ειδικά από εκείνους των τηλεοπτικών σταθμών που πατάνε σε παχυλά συμβόλαια θεωρούν αποστολή τους να μεταφέρουν τις πληροφορίες στηριζόμενοι στην κοινωνική τους αξία;
Από αυτό το χαρακτηριστικό των ΜΜΕ, ως βασικό συστατικό της πολιτικής, προκύπτει και η ιδέα ότι η δημοσιογραφική δραστηριότητα είναι εκ φύσεως διαφορετική και κατ’ επέκταση δεν πρέπει να υπακούει μόνο σε οικονομικά κριτήρια.
Η πιο ρεαλιστική λύση υπό τις παρούσες συνθήκες είναι η δημοσιογραφία των πολιτών.
Η ενδυνάμωση της ήδη υπάρχουσας μη εμπορικής ενημέρωσης στο διαδίκτυο ως η μόνη εναλλακτική πρόταση απέναντι στα κυρίαρχα ΜΜΕ χρειάζεται όμως περαιτέρω οργάνωση και πόρους ώστε να μετουσιωθεί σε μαζικό μέσο.
Η προσπάθεια αυτή που εξελίσσεται στα μπλογκς και σε συμμετοχικούς ιστότοπους φαίνεται ότι μπαίνει στο στόχαστρο της εξουσίας γιατί απλά μετατρέπει την αλήθεια σε είδηση. Κάτι το οποίο κανένα διεφθαρμένο ΜΜΕ δεν μπορεί να κάνει.
Και η είδηση είναι μια. Η εξουσία φθείρει , διαφθείρει και φοβάται.
Δημοσιογραφία των πολιτών ενάντια στην δημοσιογραφία των συμφερόντων.
Η πιο ρεαλιστική λύση υπό τις παρούσες συνθήκες είναι η δημοσιογραφία των πολιτών.
Η ενδυνάμωση της ήδη υπάρχουσας μη εμπορικής ενημέρωσης στο διαδίκτυο ως η μόνη εναλλακτική πρόταση απέναντι στα κυρίαρχα ΜΜΕ χρειάζεται όμως περαιτέρω οργάνωση και πόρους ώστε να μετουσιωθεί σε μαζικό μέσο.
Η προσπάθεια αυτή που εξελίσσεται στα μπλογκς και σε συμμετοχικούς ιστότοπους φαίνεται ότι μπαίνει στο στόχαστρο της εξουσίας γιατί απλά μετατρέπει την αλήθεια σε είδηση. Κάτι το οποίο κανένα διεφθαρμένο ΜΜΕ δεν μπορεί να κάνει.
Και η είδηση είναι μια. Η εξουσία φθείρει , διαφθείρει και φοβάται.
Δημοσιογραφία των πολιτών ενάντια στην δημοσιογραφία των συμφερόντων.
kostasxan.blogspot-Αναγνώστης